EU tvingar Western Digital att sälja hårddiskfabrik

Permalänk
Melding Plague

EU tvingar Western Digital att sälja hårddiskfabrik

Europeiska kommissionen beordrar Western Digital att sälja en hårddiskfabrik som producerar lagringsenheter i 3,5 tum för att få igenom uppköpet av Hitachi Storage.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Första saken EU har gjort något bra på dom senaste åren

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Förhoppningen är nu att en tredje aktör ska dyka in på samma marknad.

Vadå, ska en hårddisktillverkare bara ploppa upp ifrån ingenstans?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Vad har EU att sätta emot om Western Digital vägrar finna sig i det beslutet. För jag antar att fabriken inte finns inom EU.
Har ingen koll på hur det fungerar, därför denna fundering.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

jag som gillade samsung och hitachi diskarna. aja får la se sig om efter segate som rasar eller wd som är svinigt dyra

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Vad har EU att sätta emot om Western Digital vägrar finna sig i det beslutet. För jag antar att fabriken inte finns inom EU.
Har ingen koll på hur det fungerar, därför denna fundering.

//Freezer

De ställs inför Europa domstolen tror jag, och då blir det andra bullar.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Sweclockers plocka fram den stora plånboken nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SKIT! Detta lär ju inte direkt påverka priserna positivt...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av scienta:

Vadå, ska en hårddisktillverkare bara ploppa upp ifrån ingenstans?

Maxtor 2!!

Kan tänka mig deras slogan "Maxtor has risen on earth once again to burn, crush and destroy!!"

Maxtor4ever.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Vad har EU att sätta emot om Western Digital vägrar finna sig i det beslutet. För jag antar att fabriken inte finns inom EU.
Har ingen koll på hur det fungerar, därför denna fundering.

//Freezer

Antar att EU kan bojkotta med säljförbud, då får vi nog importera från Norge.

Och nu förstår jag varför det inte gått att nå xbitlabs

Permalänk
Medlem
Citat:

Trenden är tydlig; antalet tillverkare av hårddiskar minskar. Western Digital är på väg att svälja Hitachi Digital medan Seagate tar över Samsungs hårddiskdivision.

Första raden skrivit i inlägget.

Är det verkligen mening att Western Digital är på väg att SVÄLJA Hitachi Digital och inte SÄLJA?

Jag kanske är dum i huvudet vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Vad har EU att sätta emot om Western Digital vägrar finna sig i det beslutet. För jag antar att fabriken inte finns inom EU.
Har ingen koll på hur det fungerar, därför denna fundering.

För att dra det till sitt yttersta, ingen av deras varor får säljas inom EU och de får inte göra några affärer inom EU öht.

Permalänk

Den variant av 3.5 tums enheter vi har idag kommer garanterat inte att finnas om 10 år. Så lönsamheten på en sådan fabrik kommer att vara otroligt låg, såvida inte priset är skrattretande lågt.

Hur som helst är det ett ganska tydligt exempel på hur pass mycket man totalt bortser ifrån emperi när man fattar beslut i EU.

Edit: Omformulerade/Förenklade.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

SKIT! Detta lär ju inte direkt påverka priserna positivt...

Det borde det göra. Mer konkurrens är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Första raden skrivit i inlägget.

Är det verkligen mening att Western Digital är på väg att SVÄLJA Hitachi Digital och inte SÄLJA?

Jag kanske är dum i huvudet vad vet jag

Svälja är rätt.
Om du läser artikeln förstår jag inte hur du kan tro att det är sälja.

Skrivet av Tobblish:

Antar att EU kan bojkotta med säljförbud, då får vi nog importera från Norge.

Jag tror Norge kommer respektera EUs beslut och bojkotta WD också.
Men, så långt kommer det liksom inte gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

3.5 tum är på väg att försvinna, kommer garanterat inte att finnas om 10 år.

Verkligen?
Vad för trender ser du som pekar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det borde det göra. Mer konkurrens är alltid bra.

Och om det inte kommer en konkurrent inom en snar framtid, vad tror du WD gör då?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

3.5 tum är på väg att försvinna, kommer garanterat inte att finnas om 10 år. Så lönsamheten på en sådan fabrik kommer att vara otroligt låg, såvida inte priset är skrattretande lågt.

Hur som helst är det ett ganska tydligt exempel på hur pass mycket man totalt bortser ifrån emperi när man fattar beslut i EU.

Eller hur va, 3.5 kommer troligen alltid vara stor inom server marknaden och om man vill lagra.

Permalänk
Medlem

EU är världens största ekonomi och marknad (större än USA), så jag tror inte WD kommer att sätta emot alltför mycket.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Säljer de fabriken "i befintligt skick" lär det ju inte bli någon höjdare
Annars tycker jag vi på sweclockers borde köpa oss en egen hårddiskfabrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Vad har EU att sätta emot om Western Digital vägrar finna sig i det beslutet. För jag antar att fabriken inte finns inom EU.
Har ingen koll på hur det fungerar, därför denna fundering.

//Freezer

då får dom inte sälja sina producter inom EU är det nått EU har ett hård grepp om så är det handeln

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

3.5 tum är på väg att försvinna, kommer garanterat inte att finnas om 10 år. Så lönsamheten på en sådan fabrik kommer att vara otroligt låg, såvida inte priset är skrattretande lågt.

Hur som helst är det ett ganska tydligt exempel på hur pass mycket man totalt bortser ifrån emperi när man fattar beslut i EU.

Varför skulle 3.5 tum att försvinna? Och vad pekar på det?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

Säljer de fabriken "i befintligt skick" lär det ju inte bli någon höjdare
Annars tycker jag vi på sweclockers borde köpa oss en egen hårddiskfabrik

HAH! Just det, de kan ju sälja den trasiga fabriken om de ändå måste sälja något?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stor denna ena fabriken är? Och hur många fabriker WD och hitachi har?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

3.5 tum är på väg att försvinna, kommer garanterat inte att finnas om 10 år. Så lönsamheten på en sådan fabrik kommer att vara otroligt låg, såvida inte priset är skrattretande lågt.

Hur som helst är det ett ganska tydligt exempel på hur pass mycket man totalt bortser ifrån emperi när man fattar beslut i EU.

Är inte helt säker på att SSD kommer ha ersatt de mekaniska diskarna om 10 år för servrar etc som kräver stor lagringskapacitet. Med tanke på SSD's livslängd som är kortare än de mekaniska diskar i dagsläget. Om det var det du menade förstås.

Angående EU:s agerande så är det fördelaktigt för oss konsumenter i dagsläget, den empiriska slutsatsen vi kan dra är: mer konkurrens = lägre pris.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Vadå, ska en hårddisktillverkare bara ploppa upp ifrån ingenstans?

48 Sekunder in!

That's how we roll.

I have cravings for a new hard drive producer.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Verkligen?
Vad för trender ser du som pekar på det?

Den enda trenden som spelar roll, den historiska. Själva formfaktorn 3.5 tum är inte vad som menas här (då den egentligen inte säger något förutom det yttre skalet) utan vad jag hänvisar till är såklart teknologin.

Jag förstår inte hur du kan på allvar mena att du tror att någon hårdvarufabrik i dagsläget kommer att kunna producera samma komponenter om 10 år.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

dåligt av dem

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bigmac pro:

Maxtor 2!!

Kan tänka mig deras slogan "Maxtor has risen on earth once again to burn, crush and destroy!!"

Maxtor4ever.

haha!, jag har en gammal IDE Maxtor disk på 40GB i garderoben köpa?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Varför skulle 3.5 tum att försvinna? Och vad pekar på det?

Varför skulle DDR2 försvinna, och vad pekade på det?

3.5 tum är benämningen på den yttre storleken, säger absolut inget om insidan.

De fabriker som producerade 3.5 tums enheter 1983 har inget som helst värde för en nutida produktion, förutom själva lokalen och infrastrukturen.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!