Permalänk
Medlem

Ny i5 2500k för varm?

Tjena och go kväll. För enbart timmar sedan satte jag ihop min "nya" dator, alltså, moderkort, processor, minnen och chassit är nytt. Jag undrar nu om min splitter nya i5 2500k är för varm. I vanligt Windows-läge ligger jag på ca 60 grader och när jag kör Skyrim (maxar visserligen), ca 80 - 85 grader. Bör jag fixa ett program som kan öka fläkthastigheten (kör stockkylaren), och om ja, kan någon rekommendera ett bra program/applikation för detta?

Tack.

Permalänk

Det enklaste är att ändra hastigheten i BIOS. Måste säga att om du har överklockat den borde du klocka ner den och om detta ej är gjord så byt kylpasta.

Permalänk
Medlem

Kollade nu igen, och återigen med Skyrim. Nu var jag ända uppe i 95 grader... Är det farliga temperaturer eller? Jag menar, den är inte ens en dag gammal...

Permalänk
Inaktiv

Det blir så med stockkylaren, du kan köra med öppet chassi, men inte att rekommendera. Inte farligt, datorn stänger av om det blir kritiskt. Köp ny fläkt så fort du kan ist.

Permalänk
Avstängd

Snart är den trasig oxå, GRATTIZ

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

låter som du har monterat kylaren fel. Min 2500K maxar 75C* i 4.6Ghz under inteburntest med 10GB RAM tilldelat.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

låter som att processorfläkten inte är ditsatt ordentligt (låter datorn mycket när du spelar ?)
låter som att ena av dem där push pins grejerna inte sitter riktigt fast (ser ut som det men den sitter inte fast och håller kvar utan flyttar sig lite på höjden (blir sned vid användning av datorn)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Som tidigare varit inne på, så är det troligtvis du som inte satt dit kylaren på rätt sätt. Jag gjorde precis samma misstag när jag monterade min i5'a.

Permalänk
Medlem

Det låter väldans högt. Har inte klivit över 40 grader i Skyrim med min, bara turbo boost aktiverat. Iofs en Archon och inte orginalkylare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Okej, kollade just. Kylaren sitter hårt och pilarna på de där skruvgrejerna pekar utåt, alltså inte in mot kylarns mitt. Jag TROR alltså inte att den sitter fel. Kan det varit för lite kylpasta på processorn? Borde jag kleta på mer? (Hur får man bort den gamla; Ska man sätta på kylarn när pastan fortfarande är "flytande, eller ska man vänta tills den torkat?)

Permalänk
Medlem

95 grader är ju alldeles för varmt, min i7-2600k går inte över 65 i skyrim med orginalkylaren,
Du borde nog lossa kylaren sätta dit ny pasta och hoppas på ett bättre resultat:),
Det finns guider på forumen för att byta pasta! Good luck!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Det kan vara för lite kylpasta, men det skulle även kunna vara för mycket kylpasta, men det borde inte göra så stor tempskillnad ändå.
Jag har min 2500k med orginalkylare (applicerat annan kylpasta visserligen) klockad till 4,6 och tempen i win7 ligger runt 40, jag hamnar sällan på 60 ens då den pressas.

Det finns en bra guide på http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth... om hur du applicerar kylpastan, den ska vara ohärdad då du monterar tillbaks fläkten. Du ska inte kleta på mer, du ska isf ta bort den gamla kylpastan med någon bra vätska som rengör men dunstar helt som t.ex kemisk ren bensin eller aciton(ren aciton, inte den med olja för att då stannar det kvar oljerester på kylaren).

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen kylpasta hemma för tillfället (kanske lite dumt, jag vet). Dock stängde jag om datorn för en stund sedan, och monterade om kylarn. Nu ligger jag på 39 - 46 grader (i genomsnitt 42 - 43 grader). Ska starta Skyrim och se hur det går efter ett par minuter. Hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Nästan helt säker på att du felmonterade kylaren. Och lyssna inte på alla "köp ny kylare"-folk, det borde vara ganska självklart att CPUn inte ska ligga på 95 C med Intels.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vilket program är bäst för övervakning av processorn?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Helt fantastisk temperatur du varit uppe i alltså måste ju vara nå fel på din stock kylare? Ja har stockkylare till Intel Core 2 Duo E5500 2,80ghz och den kliver aldrig över 45grader när jag spelar t.ex MW3 2-3 timmar i sträck, Så alltså borde din vara dåligt exemplar köp en ny kylare vetja och det fort tror processorn kan bli skadad om den blir 95grader+ inte säker dock men tror det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Nästan helt säker på att du felmonterade kylaren. Och lyssna inte på alla "köp ny kylare"-folk, det borde vara ganska självklart att CPUn inte ska ligga på 95 C med Intels.

Helt rätt, monterade kylarn med pilarna riktade år "andra hållet" i förhållande till hur de satt innan och ny låg jag på 58 grader som högst i Skyrim med grafiken på ultra! Antar att det var det som var problemet, dock kanske 58 är lite högt det med?

Permalänk
Medlem

58 på full fart är absolut ingen fara

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn direkt, starta den inte förrän du är säker att du har monterat kylaren korrekt och ta inte heller för mycket kylarpasta!

Sitter med min kylare och har foldat i 3 dygn, har hållit mig under 50 grader hela tiden, är tvärsäker på att du har monterat kylaren fel.
Min polare kommer bara upp i 60 grader när han foldar med stockkylare.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoaz:

Tjena och go kväll. För enbart timmar sedan satte jag ihop min "nya" dator, alltså, moderkort, processor, minnen och chassit är nytt. Jag undrar nu om min splitter nya i5 2500k är för varm. I vanligt Windows-läge ligger jag på ca 60 grader och när jag kör Skyrim (maxar visserligen), ca 80 - 85 grader. Bör jag fixa ett program som kan öka fläkthastigheten (kör stockkylaren), och om ja, kan någon rekommendera ett bra program/applikation för detta?

Tack.

Satt fläkten ordentligt? Min sitter på 55-60c med stock fläkt på 3,7ghz vid Skyrim/BF3 etc.
~65c som max vid 4ghz.

80-85c vid prime95.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

montera om kylaren utan ny pasta är inte att rekommendera, det blir inte tätt, kommer in luft som gör att värmen inte leds bort som den ska.
Juste att du verkat få ner tempen, men skaffa ändå ny pasta - gör om gör rätt, kylpastan kostar så pass lite så och nu har du ju tränat på att sätta dit kylaren så det är klart värt besväret
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Felmonterad kylare eller så är det över 35C i rummet..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Tjena och go kväll. För enbart timmar sedan satte jag ihop min "nya" dator, alltså, moderkort, processor, minnen och chassit är nytt. Jag undrar nu om min splitter nya i5 2500k är för varm. I vanligt Windows-läge ligger jag på ca 60 grader och när jag kör Skyrim (maxar visserligen), ca 80 - 85 grader. Bör jag fixa ett program som kan öka fläkthastigheten (kör stockkylaren), och om ja, kan någon rekommendera ett bra program/applikation för detta?

Tack.

Jag har 60 grader i stresstest , du har kylpasta på va ?

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Osså tar vi och läser hela tråden om vi ska svara...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ok, funderar nu på att köpa ny kylare, det kanske är lika bra det... Någon some vet om denna är bra: https://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-p... ? Har lite kort om pengar just nu, bör jag istället vänta och köpa en bättre? Förslag? (Som högst 650 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Ok, funderar nu på att köpa ny kylare, det kanske är lika bra det... Någon some vet om denna är bra: https://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-p... ? Har lite kort om pengar just nu, bör jag istället vänta och köpa en bättre? Förslag? (Som högst 650 kr)

Den kylaren är mycket prisvärd. Du kan montera en 120mm fläkt till om du vill få ut mera av den.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur i hela världen man kommer åt BIOS med ett MSI P67S-C43? När jag startar datorn, precis när skärmen vaknar till liv, står det B4 nere i hörnet, sen piper det till lite grand och sen står det A3, sen för en mycket kort stund, knappt lång för att se vad det står, ser jag en bild mycket lik den här: http://af.komplett.se/mlf/produkt/bilder/626999/626999-00.jpg , sen startar Windows som vanligt. Alltså ingen "press F1 to acces BIOS eller Boot menu eller något alls... Någon som har en aning?

Varför ska jag då in i BIOS? Jo, ska se om jag kan öka hastigheten på min processorfläkt en gnutta. Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av hoaz:

Är det någon som vet hur i hela världen man kommer åt BIOS med ett MSI P67S-C43? När jag startar datorn, precis när skärmen vaknar till liv, står det B4 nere i hörnet, sen piper det till lite grand och sen står det A3, sen för en mycket kort stund, knappt lång för att se vad det står, ser jag en bild mycket lik den här: http://af.komplett.se/mlf/produkt/bilder/626999/626999-00.jpg , sen startar Windows som vanligt. Alltså ingen "press F1 to acces BIOS eller Boot menu eller något alls... Någon som har en aning?

Varför ska jag då in i BIOS? Jo, ska se om jag kan öka hastigheten på min processorfläkt en gnutta. Tack på förhand.

Pröva tryck på "delete" en par gånger.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red