Permalänk
Medlem

Kort Recension; Zalman CNPS12X.

Efter den större nyheten på Swec angående Zalman CNPS12X så blev jag direkt sugen. Någon vecka gick, blev ändå relativt sugen på vatten kylning men ville inte sätta mig på något jag inte alls har erfarenhet utav pga utav tidsbrist.

Väl inhandlat denne bjässe, första intryck är ju bara "wow!". Hade sedan innan en Thermalright MUX-120 som jag måste säga att jag är oerhört nöjd med redan innan inköpet.

Nåväl, drog ju självklart lite prime95 tester före och efter:
Thermalright MUX-120 hade två stycken Nexus RealSilent White LED i push 'n' pull vilket resulterade i 27 grader i idle och max temp på 48 grader i Prime95 efter test i 1? timma.
Zalman CNPS12X trodde jag skulle dra ner lite, dock va idle på 28 grader och max temp i Prime95 i samma test 51 grader.

Själv är jag inte direkt nöjd med kylaren överlag, inte bara pga utav temperaturerna utan också konstruktionen då den var en riktig pain i **** att sätta dit, vilket kunde lösas med att mitten fläkten hade kunnat vara löstagbar.

Sitter i ett Fractal R3 chassi, tog lite bilder för er som vill se hur det ser ut platsmässigt. Kan ju säga att det var tur att jag hade ett passivt kort då den troligen inte hade fått plats annars..

Bild1
Bild2
Bild3

Slutsats:
Är den värd pengarna? - Nej
Wow faktor? - Ja

Om jag nu hade skrivit denna tråd i fel forum del, vänligen flytta!

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Körde du in pastan då? Kan ta upp till 12 timmar

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag inte gjorde det, glömde också notera att testet med min thermal kylare gjordes utan rengjord burk, filtrerna var väldigt täppta av damm..

Ska sätta på testet nu igen, denna kylare var monterad i fredags. Återkommer med resultat senare..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter den i jämförelse med de två andra fläktarna?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Låter mer, dock annat sus. Tror de skiljer 2-3db på fläktarna annars.. Kör prime nu, redan uppnåt samma usla resultat..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A