Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Varför köpa dyra moderkort?

Plockade ihop en dator för ett tag sen till min bror och tog då det billigaste moderkortet som jag hittade. Låg runt 400kr tror jag.
Sen i min egen dator har jag ett moderkort som kosta över 1000kr.

Men spelprestandan på hans är precis lika bra som på min.

Så jag undrar, varför köper man dyra moderkort när dom billiga drar runt precis lika bra?
Självklart förstår jag att man får oftast mer funktioner och portar på dom dyrare. Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

Du kan överklocka mer på dyrare moderkort, men om du inte ska OC'a och moderkortet har portar till vad du behöver så är det inte så stor mening att köpa ett dyrare moderkort.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Överklockning är vell en anledning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Över lag handlar det väl om att dyrare moderkort har mer pricksäkra inställningar i BIOS så långt som spänningsjusteringar går samt har bättre elektronik för att hantera överklockning. Moderkortet i sig självt tillför ju ingen prestanda, men det kan vara svårt att överklocka med ett budgetmodekort.

Fractal Design XL R2, Gigabyte GA-Z77X-D3H, Intel i5 3570k @4,6ghz, 12GB DDR3, Sapphire HD7950 (1100/1450), Seasonic Platinum 760W, Samsung 840 Basic 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Asus Xonar DG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dublin Ireland
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av drotz2000:

Plockade ihop en dator för ett tag sen till min bror och tog då det billigaste moderkortet som jag hittade. Låg runt 400kr tror jag.

Så jag undrar, varför köper man dyra moderkort när dom billiga drar runt precis lika bra?
Självklart förstår jag att man får oftast mer funktioner och portar på dom dyrare. Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Antagligen utseende/status och även om man överklockar så spelar ju moderkort lite roll. Fattar inte heller folk som lägger ut typ 2000 spänn på moderkort och typ 1500 på grafikkort. Men som du säger, tror inte det brukar skilja något på själva spelprestandan

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Känns som spelprestanda är det som skiljer olika moderkort minst. (Kanske borde ha speltest med olika moderkort ? )det som skiljer mest är att dem något dyrare har CF och SLI och att de är bättre på att överclocka, bla för att de har bättre strömförsörjning till CPUn.

i7920 C0 @ 3.4 GHz | HD7970 @ 1100MHz | 6GB | Asus P5X58D-E| Fractal Design R3 | XL2410T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av drotz2000:

Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Nej, du tappar ingen prestanda. Bättre moderkort innebär i många fall bättre strömtillförsel vilket innebär bättre överklockning och därmed bättre prestanda, och det kan även vara bättre USB-överföringshastigheter (och kanske även SATA), men det är ju inte värt pengarna för de flesta. Gissar att man även får bättre garanti.

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 620GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköpings Län
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av drotz2000:

Väldigt onödigt egentligen, ifall du inte vill ha extrem massa ram minnen eller ett flashigt moderkort, eller om du någon gång vill köra SLI/Crossfire så stödjer dom det. Spelar ingen roll se till att det är rätt socket bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

För 400 kr får man billiga komponenter som går sönder snabbare. Men efter 800 kr skiljer det inte så mycket.

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Jobbet: Xeon E3-1275v2 | ASRock Z68 Pro3-M | 32GB Crucial Ballistix 1600 MHz | CM Hyper 212+ | XFX Core 450W | CM Elite 341 | Intel 520 180 GB + 830 120GB | WD Black 2TB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungskile
Registrerad
Jan 2006

Sen är det ju ofta så att dyrare moderkort har bättre komponenter = längre livslängd om man kör 24/7.
Jag har haft en del billiga moderkort som gett sig när dom står på dygnet runt...däremot har jag aldrig lyckats döda ett dyrt kort (2000:- +) ens under hård överklockning.

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av drotz2000:

Funktioner som sata 6.0 gör ju att Ssd och liknande får ut hela sin kapacitet, så det skulle väl kanske vara det som påverkar ur prestanda-synpunkt. Och sen möjligheten att överklocka som folk sagt tidigare. Vilket stöd för ram-minnena är ju viktigt iofs, men det kanske är en generationsfråga snarare än prisfråga, äldre mkort tenderar ju att vara billigare;)

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Det brukar löna sig att ta ett steg upp från absoluta budget segmentet oavsett vad det är, billigt skit är billigt skit men det är vanligt att folk lägger onödigt mycket pengar på moderkort, och för den delen onödigt kraftiga nätaggregat.

Det man får betala för är SLI/CF, utseende, extra anslutningar (USB3/sata6), strömförsörjning, kvalitet på elektriska komponenter.

1000:- på ett moderkort och nätagg för att kunna köra SLI/CF i framtiden är nog väldigt ofta 1000:- åt skogen då det sällan blir ett till grafikkort.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av drotz2000:

Ofta handlar det om crossfire/sli, det är egentligen det som man betalar för (till en viss gräns).
Man vill gärna ha stort avstånd mellan de olika portarna, och då uppenbarligen över x8 i bandbredd.

Man ser massvis av personer på sweclockers som köper ett dyrt moderkort - i tron om att det klockar bättre, samtidigt som man köper en midlevel kylare, i stil med corsair H60. Vilket är ungeför som att köpa en processor ur Intel Core i7 3900-serien och matcha det med ett grafikkort ifrån AMD 4800 serien i tron om att man skall kunna spela spel med högre fps.

Så för att svara din fråga, folk köper de antingen för att de planerar att köra 2-4 kort i sli/crossfire och för att kunna överklocka sin dator till max, 4.5ghz+ för sandybridge.

Eller för att de är idioter.

Vill ni ha svar, så citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

En sak som jag tror skiljer dyra och billiga moderkort är stabilitet. Har två kollegor som köpte varsin färdig, billig märkesdator och dessa två brukar är fullständigt värdelösa. Har försökt hjälpa dem med felsökning, installerat om, sett till att drivrutinerna är uppdaterade osv. De burkarna blir inte stabila och den främsta orsaken till detta tror jag är ett undermåligt moderkort då övriga komponenter inte är några konstiga saker.

En annan sak, som tagits upp till viss del i tråden, är intern USB3. Titta bara på moderkort med Intels 1155-sockel, finns få billiga kort med intern USB3. Bygger man med ex populära FD Define R3 som numera har USB3 på fronten vill man ju kunna nyttja den...

Tillägg: När jag byggde burken i signaturen i somras fanns det två (efter vad jag kunde hitta) mATX-kort med intern USB3 och 1155-sockel. Inget av dem var bland de billigaste...

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | PowerColor HD6850 SCS3 | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 510 SSD 120GB | Seagate Barracuda Green 2 TB] HTPC: [Streacom FC8 EVO | i3 4340 | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Streacom Nano150 | Kingston HyperX Blu 2x4 GB | 120 GB SSD] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Microsoft Lumia 950]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Det kan handla allt ifrån, bättre OC till Crossfire / SLI lösning. Jag köper dyrare moderkort för att jag förväntar mig att dom håller högre kvalité än budget korten.

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Ungefär som jag trott då.
Den datorn jag byggde med budgetkort är stabil och fungerar klockrent.
Kanske är lite billigare komponenter mm, men det får tiden utvisa hur länge den håller. Finns ju RMA om den skulle ge upp.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ibland har billigare moderkort äldre komponenter.
Man vill ju inte ha ICH9 eller nåt.

Men vill ju ha senaste kretsarna, solida kondensatorer, digital flerfas ström, PCI-Express med 16x lanes, etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2008

Det som skiljer de billigaste är komponenterna... 400kr-korten har oftast vanliga kondensatorer medan som någon skrev från 800 har dom bättre grejer som "solida" kondensatorer som pallar värme etc. bättre...

Peter Holm
IT-konsult

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

ni här värkar ha bra koll på moderkort vad tror ni om http://www.inet.se/produkt/1902149/msi-z68a-g43-g3-rev-b3 vill kunna ha crossfire och det ska fungera bra vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Det som brukar dra upp priset är bättre strömförsörjning, fler portar, CF/SLI-möjlighet (x8/x8 eller högre).
Bättre strömförsörjning kan ge bättre överklockning, men även ge möjlighet att köra strömhungrigare processorer. Ett problem med low-end AMD moderkort är att de bara stöder processorer med upp till 95W TDP, men de lite bättre processorerna har i allmänhet 125W TDP eller över.

Men hamnar man i prisklassen runt 1000-1500kr så är det väldigt lite som skiljer mot dyrare moderkort.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Man köper dyrare moderkort pga dess komponenter samt funktioner.

| InWin 303 | MSI X99A MPOWER | Intel Core i7-5930K | 32GB Corsair Vengeance LPX | Nvidia GeForce GTX Titan XP | 240GB HyperX Predator M.2 | 500GB Samsung 850 EVO | Asus PG279Q | Vattenkylning | Mayflower Objective2/ODAC | Sennheiser HD700 | Windows 10 Pro |