Lite frågor kring PCIe och grafikkort

Permalänk
Medlem

Lite frågor kring PCIe och grafikkort

Ja som rubriken säger har jag lite frågor kring PCIe och grafikkort, om den är i fel del av forumet jag har skapat tråden får jag be en moderator att flytta den.

Okej så till mina frågor, om vi utgår från PCIe 2 som kan överföra 500MB/s på varje lane och ett grafikkort med 2GB vram. Om grafikkortet sitter i en 8x slot så har kan den maximalt röra sig med 4GB/s, rätta mig om jag har fel. Om jag då använder grafikkortet med 2GB vram hur mycket minne kommer det överföra genom PCIe 2 sloten maximalt per sekund. Vi säger att grafikkortet har DDR5 minne med en hastighet på 1250mhz.

Tack på förhand för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9612:

Ja som rubriken säger har jag lite frågor kring PCIe och grafikkort, om den är i fel del av forumet jag har skapat tråden får jag be en moderator att flytta den.

Okej så till mina frågor, om vi utgår från PCIe 2 som kan överföra 500MB/s på varje lane och ett grafikkort med 2GB vram. Om grafikkortet sitter i en 8x slot så har kan den maximalt röra sig med 4GB/s, rätta mig om jag har fel. Om jag då använder grafikkortet med 2GB vram hur mycket minne kommer det överföra genom PCIe 2 sloten maximalt per sekund. Vi säger att grafikkortet har DDR5 minne med en hastighet på 1250mhz.

Tack på förhand för svaren!

Den teoretiska kommunikationen har du redan svarat på och därmed svarat på frågan. Minnet i grafikkortet har inget med kommunikationen i sig att göra och du gör det mycket krångligt för dig...

Om vi nu leker lite så har du en skiss likt denna

.....................CPU --------------------------- RAM
.......................|
......Grafik ------ NB
.......................|
Externa Källor---SB ----------HDD
.......................|
....................Ljud

Detta är en MYCKET förenklad skiss på hur en dator fungerar.

Som du nu ser så blir det lite rörigt och det finns fler fallgropar. Praktisk maxhastighet går endast att svara på genom mätning på ett faktiskt system.

*EDIT* La till punkter så skissen inte ser helt knasig ut.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |