Permalänk
Medlem

Peltier

Hej

Visste inte riktigt var jag skulle posta detta men såg att den del, om inte alla, andra peltier relaterade frågor var postade här...

Jag fick idén att bygga in en minikyl i chassit efter att ha stått ut med alla 01923784091284901 i DH crew som klagade på att jag hade en kyl. Kylen var oturlig nog min kompis så idag gick jag och köpte en. När jag kom hem monterade jag isär den för att...jag ville helt enkelt veta hur den fungerade När jag har tagit isär allt så är den en liten grej som jag inte förstår. Det är hur den faktiskt kyler. När jag har tagit bort all kylpasta (det var väl kylpasta? men det var extremt mycket, är det för tätning kanske?) så ser jag att en platt liten sak har art. nr. TEC1-12704, jag söker genast på google och förstår att det är ett "peltier" element. Jag fattar dock fortfarande hur den fungerar... Jag vet att den flyttar värme osv, men om någon kan förklara blir jag väldigt tacksam! I vilket fall som helst, när jag åtminstone har fattat lite om hur kylen fungerar så blir jag fundersam när jag skall sätta ihop allting igen. Jag visste inte om det spelade någon roll vilket håll peltiern satt åt så jag tänkte helt enkelt starta hela systemet för att se vilken sida som blev varm och kall. Men innan jag ens hann lägga in peltiern mellan kylaren och blocket som ligger mot den på andra sidan (som skall bli kall) så hade den blivit EXTREMT varm, jag brände mig på den av att bara nudda den lite lätt! Jag stänger av allt och märker att gummit på sladdarna som gick in i den hade börjat smälta och hade börjat bli bruna. Jag inser då allt den redan är trasig så varför inte ta isär den också... När jag petat bort lite av silikonet så märker jag att det även luktar väldigt bränt inuti. Så peltiern är garanterat trasig nu och jag behöver köpa en ny (surt...).

Vart köper man en ny peltier billigt? Jag köpte ju kylen idag, vore surt att behöva köpa en ny dagen efter Jag såg att elfa hade lite olika peltiers, men dom kostade ju lika mycket som det hade kostat att köpa en helt ny kyl!

1. Hur fungerar en peltier? Jag är väldigt förvirrad...
2. Nu när det iofs redan är försent, spelar det någon roll vilken sida som är upp/ned på peltiern?
3. Hade kylningen blivit bättre på kylen om jag hade bytt ut kylaren och satt på en 120mm fläkt istället? Eller blir tempen inuti kylen samma ändå?

Tack på förhand // g4ban

Permalänk
Medlem

Kika på denna så kanske du får några svar i alla fall http://www.youtube.com/watch?v=3x-wxLEfLEQ

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

ebay, kostar nagra tior

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

skulle kunna gå med dig och köpa några på ebay har inte så jag kan handla på nätet men jag kan skicka pengar till dig om vi kommer överens om en sjyst deal

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Köper ni några kan ni ju experimentera med att kyla nån gammal CPU med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Köper ni några kan ni ju experimentera med att kyla nån gammal CPU med den

har faktiskt funderat på det... bara man leder bort värmen från ena sidan så borde ju man kunna klocka ganska rejält typ en h100 på ett peltier, hur tror ni det funkar? eller man kanske borde ha en 360 rad ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

För att svara på TS's frågor:
1: Det är en halvledarbaserad värmepump. Du matar den med ström, och den flyttar värme. Men det verkar du ju redan veta om. Vad mer precist undrar du över? Full förståelse kommer du inte få utan en ordentlig förståelse av halvledarfysik.
2: Självklart. Spelar det någon roll om du lägger maten i eller utanför kylen? Men monterar du den fel så kan du vända på polariteten till den lika gärna som att vända fysiskt på den.
3: Då temperaturskillnaden är konstant förutsatt att effekten den flyttar är konstant så kommer ju den kalla sidan följa den varma. Så ju svalare du lyckas få den varma sidan ju svalare blir den kalla sidan.

Det känns som att du saknar grundläggande förståelse i hur en värmepump fungerar, och inte bara peltierelement. De skapar inte kyla, utan de flyttar värme enbart. Förstår man det så har du svaren till dina två sista frågor.

Läs mer exempelvis här för mer info om vad man behöver tänka på vid val av peltierelement, och vad man bör räkna på. Eller googla till dig någon annan av alla guider som finns till peltierelement.
Kortfattat så är deras temperaturskillnad linjärt i förhållande till hur hög effekt de flyttar. Där de uppnår den specade maximal temperaturskillnaden när de inte flyttar någon effekt alls, och de uppnår ingen temperaturskillnad alls vid den specade maximala effekten den klarar att flytta.
Och tänk på att vad peltierelementet drar inte är det samma som den klarar att flytta, och det är effekten den klarar att flytta som den märks med.

Till övriga som funderar på peltierelement till processorer så har de för dålig verkningsgrad för att de ska vara praktiska till dagens processorer. En kompressor ger dig mycket mer för pengarna.
Ta exempelvis en modern 100W processor som du överklockar till 200W, parat med säg två stycken 226W peltierelement parallellkopplade, så får du en temperaturskillnad på knappt 40 grader, och en total effekt på ca 750 W att kyla bort. Det gör du inte i så lätt utan temperaturskillnader över 40 grader. En bilradiator fylld med högpresterade fläktar kan säkert göra det, men inte direkt smidigt.
Men har du en gammal processor på säg 20W som du överklockar till 40W, och använder säg ett 80W peltierelement (som drar ca 110W), så kan du få ca 35 graders temperaturskillnad. Så då behöver du bara kyla bort 150W till en temperatur lägre än 60 grader för att börja tjäna på det. Vilket en bra normal vattenkylning kan klara. Men någon stor temperaturskillnad blir det inte i första taget.