Permalänk

i5 2500k

behöver inga svara, tråd kan låsas

Permalänk
Medlem

Tja jag kör ett mobo som i min signatur och med asus egna oc tuner drog den upp den till 4.7 ghz pang bom bara. Ligger stadigt på runt 30 grader idle me corsair h100 kylning med 2 st scythe gentle typhoon 1850rpm fläktar och de rä då väldigt tys och skönt. O som jag fattat de så oc tuner i bios testar vad din dator klarar att köra proppen såå testa det om du inte är jätte van volt osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk

Får testa oc tuner, men jag har läst och dom säger att om man tar det eller auto kan den dra upp volt onödigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Får testa oc tuner, men jag har läst och dom säger att om man tar det eller auto kan den dra upp volt onödigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, den drar så vitt jag vet upp FSB också vilket inte e en så värst bra ide. Ändra multiplikatorn i UEFI bara. Det vanliga är att man inte behöver gör mer. Vill man kan man även ända spänningen till processorn från Auto till offset mode och se hur lågt man kan gå med späningen och fortfarande ha systemet stabilt/Hur mycket man måste höja späningen för att få systemet stabilt vid en väldigt hög klock.

Men som sagt, gå in i UEFI, ändra multiplikatorn till önskad nivå (40 för 4,0 gHz tex). Klart

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Har testat 4,2ghz med offset -0.045 och det har varit stabilt kan jag testa dra upp 50 MHz och om det blir ostabilt sänka offset till -0.040 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det inte svårare än så här att få upp farten 1GHz? Det låter fantastiskt för jag hade gamla i7 920 och den var massor med experimenterande för att få den till rund 3,8GHz!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Jag kör med offset - 0.045 på 4,2Ghz
Och kan få 1.3 nästan i idle men ner till 0.9 nånting och i load har jag 1,24 ungefär.
Om jag sänker offset till - 0,040 får jag då mindre vcore? 1,23? Och hur kommer det sig att den har 1,29 ca ibland? När den som Max har 1,24 i load och ligger under 1 i idle? Om jag tar - 0,040 blir volten mer eller mindre än - 0,045 och vad menas med offset + jämfört med - ?
Det där var mycket skrivet , hoppas det är läsbart Skriver med en telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EMIL GOES OVERCLOKING!!!

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk

Klart vem är du?
Måste du följa efter mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag satte min volt på 1.3 och drog upp den till 4,5GHz, funkade på första försöket.
Ändrade en hel del andra inställningar också, men dom har jag inte i huvet och jag är på jobbet så jag kan inte dela med mig av dom nu, tyvärr.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Skrivet av CruiZin:

Jag satte min volt på 1.3 och drog upp den till 4,5GHz, funkade på första försöket.
Ändrade en hel del andra inställningar också, men dom har jag inte i huvet och jag är på jobbet så jag kan inte dela med mig av dom nu, tyvärr.

Okej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag förstår hur man överklockar och ställer in vcore men inte hur offset fungerar och hur jag gör för att få offset så bra som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej

Hoppar in i tråden då jag ska bygga ett i5 2500K system snart. Har läst att man ska "köra" in en i5 2500K under någon månad för att cpu:n ska kunna hålla sim oc?

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Hoppar in i tråden då jag ska bygga ett i5 2500K system snart. Har läst att man ska "köra" in en i5 2500K under någon månad för att cpu:n ska kunna hålla sim oc?

Fredrik

Jasså jag köpte min aldelles nyligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

JA ditt nätagg klarar en mkt grov överklock jag hade för 2v sedan likadant agg + att jag har ett AMD 6970 2gb och klockade både grafik och processor till 4,5ghz och graffet en liten överklock 880mhz @ 920mhz .. sedan bytte ja upp mig till ett TT 875 men det var då inga problem så du har nog god marginal

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Skum-tomte:

Jasså jag köpte min aldelles nyligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet dock inte om det är sant eller inte?
Kan någon svara på det?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Om jag överklockar till 4,5 ghz och vill att den ska få 1,3v i load. Vilken offset ska jag ha då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skum-tomte:

Om jag överklockar till 4,5 ghz och vill att den ska få 1,3v i load. Vilken offset ska jag ha då?

Skickades från m.sweclockers.com

Läs denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Blir 4,4 - 4,5 Ghz bra på
Vcore: 1.3v (i load)
LLC: Ultra High (75%)
Offset: - 0.060

Skickades från m.sweclockers.com