Permalänk
Medlem

2 eller 4 minnen?

Står på mitt moderkort att den har Dual Channel när det kommer till minnet. Dvs 2 kanaler, och som jag har förstått det får jag ut bättre effekt då att köra 2x4GB än 4x2GB. Ska jag få ut bra effekt på 4 minnen behöver jag 4 kanaler. Stämmer detta?

Jag blev lite fundersam, då jag kollar de "feta" modellerna från både ASUS och MSI, har även dem endast Dual Channel.

Mitt moderkort: http://se.msi.com/product/mb/P67A-C45--B3-.html#/?div=Basic

(Till en annan fråga. Om det är 2 kanaler, visar färgen på minnesportarna vilken kanal det är, så jag bör sätta ett minne på en av de svarta, och ett på en av de blå minnesportarna?)

Tacksam för svar.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Hedersmedlem

Två kanaler för fyra minnesmoduler.
Hur just ditt mobo skall ha sitt minne får du titta i din manual till densamma.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

2x4 och senare 4x4 om du inte är nöjd, ram minnen är så billiga nu
Kolla bruksanvisningen, brukar vara relativt överskådligt ifall du har MSI/ASUS

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Hedersmedlem

Har man två minnesmoduler så är det väl vanligtvis så att de ska sitta i likafärgade portar så du får nytta av dual channel. Som sagt manualen till moderkortet ger definitivt svar på det här.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har kollat hemsidan, den info som finns där, samt instruktionsboken och minnes kapitlet för moderkortet, och får ingen info om detta. Det enda jag hittar i instruktionsboken är detta:

Due to the chipset resource deployment, the system density will only be detected up to 15+GB (not full 16GB) when each DIMM is installed with a 4GB memory module

Jag tolkar det som att om man stoppar i 4x4GB ram så får man inte ut 16GB utan någonstans över 15GB, så det är mer effektivt att bara köra 2 minnen, men blir ändå mer prisvärt med 4x4GB än 2x8GB. Kan de stämma?

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MammasNK:

Har kollat hemsidan, den info som finns där, samt instruktionsboken och minnes kapitlet för moderkortet, och får ingen info om detta. Det enda jag hittar i instruktionsboken är detta:

Due to the chipset resource deployment, the system density will only be detected up to 15+GB (not full 16GB) when each DIMM is installed with a 4GB memory module

Jag tolkar det som att om man stoppar i 4x4GB ram så får man inte ut 16GB utan någonstans över 15GB, så det är mer effektivt att bara köra 2 minnen, men blir ändå mer prisvärt med 4x4GB än 2x8GB. Kan de stämma?

Ja, så som prisbilden ser ut just nu så är 8GB stickorna väldigt nya och därför väldigt dyra, så fyra ggr fyra är "the whay to go". Då blir det 8GB i den ena kanalen och dito mängd i den andra kanalen, fint va?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Jag hade kört 2x minnen.
* Mindre strömförbrukning.
* Lägre värme.
* Färre komponenter.
* Mindre e-waste.
* Mindre som kan gå fel, lättare att felsöka minnesproblem, etc.