Köra Corsair Hydro H100 CPU utan fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Köra Corsair Hydro H100 CPU utan fläktar.

Jag har en burk som är "allt i allo" (brandvägg, fil-server (har en 60gb ssd i så det är inga stor mängder data) m.m.) som står i gång 24/7.
Just nu är burken baserad på en gamla P4-propp med en Zalman 9700 fläkt i ett Fractal Design R2-chassi.
Har även ett par fläktar i som går på lågvarv (Dom är kopplade till den medföljande kontrollern och nervridna till max).

Problemet är att ljudnivån är fortfarande för hög (Jag vet att cpu-kylaren får kämpa extra i och med att övriga fläktar trycker igenom lite luft.). Så nu försöker jag få till en bättre lösning.Tanken är att försöka få till billig passiv kylning och ta bort så många fläktar som möjligt, då bland annat CPU-fläkten.
Min tanke/fråga är om man kan köra en Corsair Hydro H100 CPU utan fläktar och om temperaturerna fortfarande kommer vara rimliga?
Någon chassi fläkt få jag behålla, så att det rör sig någon luft igenom chassit, men vill hålla ner ljudet till max.

Jag har ett alternativ till hårdvaran ovan och det är ett mATX kort med en Athlon64 x2 5000+ propp, som kanske är lite modernare.

Systemet i sig idlar mest och använder väldigt lite resurser i form av CPU osv.
Enda kravet jag har på burken är 60gb hd och minst 3 nätverkskort, om ni kanske har förslag på en helt ny burk.

Någon som har erfarenhet av något liknande och kan komma med några bra tips?

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av drmagoo:

Jag har en burk som är "allt i allo" (brandvägg, fil-server (har en 60gb ssd i så det är inga stor mängder data) m.m.) som står i gång 24/7.
Just nu är burken baserad på en gamla P4-propp med en Zalman 9700 fläkt i ett Fractal Design R2-chassi.
Har även ett par fläktar i som går på lågvarv (Dom är kopplade till den medföljande kontrollern och nervridna till max).

Problemet är att ljudnivån är fortfarande för hög (Jag vet att cpu-kylaren får kämpa extra i och med att övriga fläktar trycker igenom lite luft.). Så nu försöker jag få till en bättre lösning.Tanken är att försöka få till billig passiv kylning och ta bort så många fläktar som möjligt, då bland annat CPU-fläkten.
Min tanke/fråga är om man kan köra en Corsair Hydro H100 CPU utan fläktar och om temperaturerna fortfarande kommer vara rimliga?
Någon chassi fläkt få jag behålla, så att det rör sig någon luft igenom chassit, men vill hålla ner ljudet till max.

Jag har ett alternativ till hårdvaran ovan och det är ett mATX kort med en Athlon64 x2 5000+ propp, som kanske är lite modernare.

Systemet i sig idlar mest och använder väldigt lite resurser i form av CPU osv.
Enda kravet jag har på burken är 60gb hd och minst 3 nätverkskort, om ni kanske har förslag på en helt ny burk.

Någon som har erfarenhet av något liknande och kan komma med några bra tips?

Rent instinktivt skulle jag säga att det är bättre med en stor kylfläns rakt på ifall du inte ska ha fläktar på radiatorn, annars skulle jag nog isf tagit bort de andra fläktarna och bara haft kvar på radiatorn som kombinerad CPU/chassifläkt isf.

Jag kör en Big Shuriken med en 800rpm Slip Stream i min HTPC, det är väldigt tyst och fint, liten låda, så det fick inte plats mycket annat. Har du mer plats, så köp en HR-02 Macho och kör passivt eller liknande.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Tack för svaret... Testade att köra på AMD-proppen med en zalman 9700 kylare utan att koppla in fläkten.
Datorn är väldigt tyst och proppen når inte mer än 40 grader.

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station