Permalänk
Medlem

Ny kylare! Hjälp!

Hej, fick hem min Cooler Master Hyper TX3 nyss och har en fråga om kylpasta.

Måste jag ta bort kylpasta på CPU:n? (Vad jag sett på youtube verkar ingen kylpasta sitta kvar på CPU:n efter dom tagit bort kylaren)

Om jag måste ta bort kylpastan från CPU:n, måste jag ta ut den ur moderkortet eller kan jag rengöra den på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Hej, fick hem min Cooler Master Hyper TX3 nyss och har en fråga om kylpasta.

Måste jag ta bort kylpasta på CPU:n? (Vad jag sett på youtube verkar ingen kylpasta sitta kvar på CPU:n efter dom tagit bort kylaren)

Om jag måste ta bort kylpastan från CPU:n, måste jag ta ut den ur moderkortet eller kan jag rengöra den på plats?

Kan vara en mycket god idé att ta bort gammal kylpasta! Detta görs ofta med tops och kemiskt ren bensin, t-röd eller dylikt. Därför kan det även vara smart att ta ur processorn ur moderkortet när detta görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Kan vara en mycket god idé att ta bort gammal kylpasta! Detta görs ofta med tops och kemiskt ren bensin, t-röd eller dylikt. Därför kan det även vara smart att ta ur processorn ur moderkortet när detta görs.

Tog ut processorn och la det på matfolie eller vad det heter (metall liknande) doppade tops i T-röd och tog bort den gamla kylpastan, torkade rent osv.
Applicerade den nya kylpastan och satte på kylaren, nu har jag 27C idle och 38C~ LOAD!
Jag kör nu 3,8 GHz på 1.45V, riktigt sjukt!

Riktigt nöjd med min nya kylare, Cooler Master Hyper TX3, tog 2 timmar att fixa det, men det var det värt!

Permalänk
Medlem

Låter bra! Vad har du för prolle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Tog ut processorn och la det på matfolie eller vad det heter (metall liknande) doppade tops i T-röd och tog bort den gamla kylpastan, torkade rent osv.
Applicerade den nya kylpastan och satte på kylaren, nu har jag 27C idle och 38C~ LOAD!
Jag kör nu 3,8 GHz på 1.45V, riktigt sjukt!

Riktigt nöjd med min nya kylare, Cooler Master Hyper TX3, tog 2 timmar att fixa det, men det var det värt!

ehh smart... metall leder ström vilket kan skapa en kortslutning. hoppas att det var en intel prolle. då inte pinsen sitter på processorn där!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

ehh smart... metall leder ström vilket kan skapa en kortslutning. hoppas att det var en intel prolle. då inte pinsen sitter på processorn där!

Hur ska han kortsluta något som inte har ström/spänning i sig? o_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

ehh smart... metall leder ström vilket kan skapa en kortslutning. hoppas att det var en intel prolle. då inte pinsen sitter på processorn där!

Vad i hela friden snackar du om? Jag tog ju ut processorn, är du helt efterbliven? Trodde du jag skulle göra rent processorn från kylpasta i moderkortet medans datorn var på? Herrejisses.

Skrivet av Rexp:

Låter bra! Vad har du för prolle?

Jag har en AMD Phenom II X4 945, tål 71C!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Hur ska han kortsluta något som inte har ström/spänning i sig? o_O

Finns spänning i människor....
Har du aldrig funderat på varför man helst jordar sig/ använder ESD-armband när man pillar i datorn?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Finns spänning i människor....
Har du aldrig funderat på varför man helst jordar sig/ använder ESD-armband när man pillar i datorn?

Ja men man sitter väl fan inte å pillar på undersidan av processorn i vilket fall som helst ? Sen kanske metallfolie inte var det smartaste att ställa den på men ändå

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Ja men man sitter väl fan inte å pillar på undersidan av processorn i vilket fall som helst ? Sen kanske metallfolie inte var det smartaste att ställa den på men ändå

Suck, pinsen låg ju antagligen emot, så det borde kortsluta nästan lika lätt som om man skulle pilla på undersidan.
Sen vet jag av erfarenhet att man inte kortsluter för att man inte är jordad, oftast, men det är bra att vara på den säkra sidan o jorda sig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Så länge det funkade så är det väl inget att fundera på nu, skippa folien nästa gång bara.

Träbord funkar hyfsat, eller helst en antistatpåse från förpackningen till moderkort/grafikkort, metall och plast ska undvikas för att minska chans för statisk elektricitet. (Råkar det bli en statisk urladdning när man grejar med CPUn och det går till en pin så är det inte lika illa som om allt ligger på metallfolie och du får urladdningen spridd och eventuell kortis)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hur ska han kortsluta något som inte har ström/spänning i sig? o_O

-----------------------------------

Jo det finns något som heter statisk elektricitet. Det är datorns värsta fiende efter vatten.
Därav användningen av ESD-armband med jord när man monterar en dator.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.