Program för att autoöverklocka - varför inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Program för att autoöverklocka - varför inte?

Hej!

Jag undrar varför det inte finns något program för överklocka processorer automatiskt. Alltså att användaren väljer en maximal temperatur eller volt(er) som man är villig att komma upp till först. Processorn höjer klocken lite, testar, och om nåt går fel höjer volten/ändrar mulitipliern/frekvens för den enskilda komponenten. När nån komponent inte längre klarar en högre klock utan att bli för varm/ha för hög volt är överklockningen klar. Stresstest skall naturligtvis vara inbyggt i programmet.

Det kan ju inte vara alltför svårt att skriva ett program som förstår vad det är som går fel när en processorklock misslyckas och sedan höjer volten för denna del av datorn, tills man nått upp till högsta tillåtna temperatur/volt. När man nått detta gränsvärde borde man ju hittat den högsta teoretiska klockningen för processorn.

Jag tänker mig alltså ett program som liknar AMD:s auto overclock pryl i Catalyst, fast med lite mer kontroll och inställningar för användaren (och då för cpu och inte gpu).

Och att moderkort är olika är inget argument, för det måste gå att ändra i programmet, eventuellt gå att kombinera med befintliga lösningar från moderkortstillverkare.

Själv hade jag inte brytt mig om datorn höll på i typ 24 timmar medan den testade, så det är heller inget argument.

Edit: Har själv klockat min i7 920 till 4.2 stabilt, men har insett att en dator skulle kunnat göra det mycket bättre och snabbare, och säkert kunnat sänka volten på hälften av min komponenter utan att jag märkte någon skillnad.

Laptops -Lenovo T61 (anno 2007), Windows 7. MacBook Pro Retina 13" late 2013
Stationär - Intel i7 920@4.2 GHz , gigabyte GTX 670 (W2), Gigabyte GA-x58-UD7, Corsair HX850, Corsair H50, Antec P183 + fläktar & kontroller, M-Audio Fast Track Ultra, Windows 7 + OS X 10.9 Mavericks
CITERA om du förväntar dig ett svar på vad jag skrivit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

tycker också att detta borde finnas! har aldrig vågat mig på att klocka cpun

MODERMODEM: Asus P8P67 PRO | i5 2500K @4.5GHz | 16GB RAM | R9 290 OC | 500GB SSD |
NAS 30TB: 8x3TB RAIDz2 | 2x3TB Mirrored | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Dock är ju inte AMD overdrives test särskilt bra. Har försökt med ett flertal kort och programmet har alltid överklockat vilket inte fungerar för 5 öre i varken spel eller stresstester.

Men låter som en fräck idé, dock vet jag inte om ett program kan ta kontroll över BIOS, UEFI kanske? Men oerfaren som jag är håller jag tyst, hade gärna sett en sådan produkt dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Skulle väl vara om man anslöt en annan dator till moderkortet. Ett program på datorn som överklockas borde inte funka någe vidare då den blir ostabil o räknar fel, bsod, crashar o.s.v.

Klocka går ju rätt fort om man inte måste ha de där sista hundra mhz, samt kan tänka sig att ligga ~ 25mV för högt.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2008

Varför skulle man vilja ha ett sånt program överhuvudtaget? Den gör allt det roliga!

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av PJBu:

Varför skulle man vilja ha ett sånt program överhuvudtaget? Den gör allt det roliga!

Rätt! och om man inte förstår sig på hur man gör de så ska man inte äns auto överklocka innan man läst och lärt sig.

Legend IV "ANNIHILAT0R" : 800D | R3E | i7 X58 4GHz H2O CUSTOM LOOP | 16GB | SSD | EVGA GTX 1070 FTW + GTX 580 MATRIX PLATINUM | NV surround
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V70N T5 | K24 | Autotech
Lek bilen: SKYLINE R33