Program för att autoöverklocka - varför inte?

Permalänk

Program för att autoöverklocka - varför inte?

Hej!

Jag undrar varför det inte finns något program för överklocka processorer automatiskt. Alltså att användaren väljer en maximal temperatur eller volt(er) som man är villig att komma upp till först. Processorn höjer klocken lite, testar, och om nåt går fel höjer volten/ändrar mulitipliern/frekvens för den enskilda komponenten. När nån komponent inte längre klarar en högre klock utan att bli för varm/ha för hög volt är överklockningen klar. Stresstest skall naturligtvis vara inbyggt i programmet.

Det kan ju inte vara alltför svårt att skriva ett program som förstår vad det är som går fel när en processorklock misslyckas och sedan höjer volten för denna del av datorn, tills man nått upp till högsta tillåtna temperatur/volt. När man nått detta gränsvärde borde man ju hittat den högsta teoretiska klockningen för processorn.

Jag tänker mig alltså ett program som liknar AMD:s auto overclock pryl i Catalyst, fast med lite mer kontroll och inställningar för användaren (och då för cpu och inte gpu).

Och att moderkort är olika är inget argument, för det måste gå att ändra i programmet, eventuellt gå att kombinera med befintliga lösningar från moderkortstillverkare.

Själv hade jag inte brytt mig om datorn höll på i typ 24 timmar medan den testade, så det är heller inget argument.

Edit: Har själv klockat min i7 920 till 4.2 stabilt, men har insett att en dator skulle kunnat göra det mycket bättre och snabbare, och säkert kunnat sänka volten på hälften av min komponenter utan att jag märkte någon skillnad.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

tycker också att detta borde finnas! har aldrig vågat mig på att klocka cpun

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Dock är ju inte AMD overdrives test särskilt bra. Har försökt med ett flertal kort och programmet har alltid överklockat vilket inte fungerar för 5 öre i varken spel eller stresstester.

Men låter som en fräck idé, dock vet jag inte om ett program kan ta kontroll över BIOS, UEFI kanske? Men oerfaren som jag är håller jag tyst, hade gärna sett en sådan produkt dock.

Permalänk
Medlem

Skulle väl vara om man anslöt en annan dator till moderkortet. Ett program på datorn som överklockas borde inte funka någe vidare då den blir ostabil o räknar fel, bsod, crashar o.s.v.

Klocka går ju rätt fort om man inte måste ha de där sista hundra mhz, samt kan tänka sig att ligga ~ 25mV för högt.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha ett sånt program överhuvudtaget? Den gör allt det roliga!

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

Varför skulle man vilja ha ett sånt program överhuvudtaget? Den gör allt det roliga!

Rätt! och om man inte förstår sig på hur man gör de så ska man inte äns auto överklocka innan man läst och lärt sig.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra