Köpte ny kylare, knappt någon temp skillnad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Köpte ny kylare, knappt någon temp skillnad

Tjenare , Köpte ny kylare här om dagen , bytte idag men det var knappt någon skillnad ... men men , tur att man ska byta dator snart
Här kommer lite bilder!

RESULTAT =

Gamla Kylaren =

Gamla VS Nya =

Nya Kylaren =

Asus Crosshair IV Formula - AMD 965 Black Edition 3,9Ghz - CoolerMaster Hyper 212 EVO (2x BeQuiet SilenWings 2 PnP) - Asus HD7950 DCII TOP - BeQuiet Dark Power Pro 750W - Verbatim 120gb SSD - Diverse 1TB Diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Det är ju inte mycket skillnad på de två kylarna.

Kan inte tänka mig att en heatpipe på en så liten kylaren gör speciellt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av roobi:

Tjenare , Köpte ny kylare här om dagen , bytte idag men det var knappt någon skillnad ... men men , tur att man ska byta dator snart
Här kommer lite bilder!

Gamla VS Nya = http://i42.tinypic.com/zvu5ns.jpg

Eh, ja men de ser ju nästan identiska ut? Den nya är lite lite större och har nån heatpipe mer? Inte så konstigt om du får samma resultat?

Det där är väl typ socket 939 eller nåt? Får man fråga varför du byter kylare på en så gammal CPU? Kylaren lär väl inte passa till nån ny dator direkt... Okej om du satt i en tornkylare som blåst ut värmen ur chassit men det här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Som sagt var, ser inte ut att vara stor skillnad på de där två kylarna. Båda ser ut som sånna här halvkeffa man får med när man köper processorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borås
Registrerad
Feb 2011

inte så konstigt när dom e likadan typ ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

As usual.. Bessewissers, Gamla grejer , och?

Asus Crosshair IV Formula - AMD 965 Black Edition 3,9Ghz - CoolerMaster Hyper 212 EVO (2x BeQuiet SilenWings 2 PnP) - Asus HD7950 DCII TOP - BeQuiet Dark Power Pro 750W - Verbatim 120gb SSD - Diverse 1TB Diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Märker du stor skillnad i ljudnivå? Nya kylaren kanske snurrar på ~halva hastigheten eller liknande.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Rydisen:

Märker du stor skillnad i ljudnivå? Nya kylaren kanske snurrar på ~halva hastigheten eller liknande.

Den låter lite mer, så jag går tillbaka till gamla istället,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

Sätt på gamla fläkten o behåll heatpipekylaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Hur mycket kylpasta använde du?

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av roobi:

Här kommer lite bilder!

RESULTAT = http://i42.tinypic.com/xax7vn.jpg

Gamla Kylaren = http://i41.tinypic.com/jv1wet.jpg

Gamla VS Nya = http://i42.tinypic.com/zvu5ns.jpg

Nya Kylaren = http://i39.tinypic.com/14e2uip.jpg

Hur stor skillnad är det i temp under belastning? i idle jobbar prollen så lite att du knappast märker skillnad, skulle jag tro iaf.

Spelburk: AMD FX-8350, 7950, 16Gb ddr3, 240Gb+120Gb SSD, Nexus PSU RX-7000
Mobil:Lumia 930
Plattor: Lumia 2520, och någon billig seg med android.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
In your system
Registrerad
Jul 2007

Heatpipe-lösningen ger en stor fördel om tillverkaren gör rätt: Lättare samtidigt som arean mot luften ökar tack vare tajtare och fler flänsar.
Du ser säkert att heatpipe-kylaren har många fler "flänsar" än den gamla, därav har luftarean ökat markant.
Men för att detta skall komma till god nytta, måste chassit vara välkylt det också.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Sep 2010

Men det där är ju idle? Min stock-kylare till 775 gav mig idletemps på 45 grader, min TRUE-120 med 2 1800 RPM Scythe Typhoon ger mig idletemps på 40... I load däremot

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Har låtit datorn stått på under natten och idle tempen har gått ner lite , men load tempen är högre på ena kärnan o lägre på andra :S, men men, ska ända byta till intel nästa vecka.
Lite resultat = Core0/Core1
Gamla kylarn = Idle =36c/38c Load = 50c/51c
Nya Kylarn = Idle = 33c/35c Load = 48c/53

Edit, Har köpt en Intel Pentium E5300 Dual core 775 nu så jag ska byta mobo/minnen, sen förmodligen sätta på en Antec Khüler H20, Nu är det säkert många som kommer klaga men jag säger som förut, jag spelar inte så mycket krävande så jag behöver inge värsting grejer Och Khüler kylarn kan mana använa senare i andra datorer så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Undra hur kallt det skulle bli om man körde khuler kylaren vid fönstret när det är öppet, vid springan alltså

Skickades från m.sweclockers.com