Permalänk
Medlem

i5 2500k stock för varm? (ca 80°)

Köpte ny processor (i5 2500k), RAM (Corsair vengeance), chassi (Nexus prominent 5) och moderkort (Gigabyte GA-Z68AP-D3) förra veckan och byggt ihop tillsammans med mitt gamla Radeon HD 4670 och någon PSU ~550W

Jag tyckte att min 2500k var alldeles för varm (90°) så jag kollade om kylaren (stock) var felmonterad eller om jag slarvat med något, men nix. Penslade på lite ny kylpasta och monterade dit kylaren igen + att jag satte en fläkt på botten av chassit som blåser ut luft. Det drog ner den till vad jag har nu, alltså runt 80°

Jag har bilder men imgur och imageshack laddar inte så jag får skriva istället. Körde med Prime95 "in-place large FFTs" och Core Temp. Dubbelkollade även temperaturerna med Real Temp och SpeedFan som alla hade samma värden
Startade 22:45, då låg kärnorna på 49, 55, 53 och 51
Klockan 22:46 låg de på 66, 72, 72 och 68
Klockan 22:49 låg de på 71, 77, 77, och 74
Klockan 22:52 låg de på 74, 79, 80, 78

Vet inte om de går upp mycket högre än 80, men de verkade stanna där.

Har en kompis som säger att hans inte går över 60° men han vägrar ladda ner Prime95 och kolla. Vi kör båda med samma kylare och klockhastighet.

Luften som kommer ut ur chassit känns kall och SpeedFan sa att Temp2 (som jag tror är moderkortet) låg på 25° och grafikkortet på 35°.

Borde jag skicka tillbaka den eller vad borde jag göra? Har läst runt lite och folk säger "köp 212 Plus" eller någon annan. Tycker det är mysko att min ligger på 80° max och 25-30° idle medan min kompis säger att hans inte går särskilt högt alls. Har haft den här kylpastan på sedan onsdags.

Kanske även kan vara moderkortet? Tycker inte att fläktarna verkar gå nå snabbare när jag stänger av auto fan control och sätter på 100%. Borde jag flasha moderkortet innan jag gör något?

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hur varm din CPU blir med Prime95 visar engentligen bara just hur varm den blir med Prime95.
Vad som egentligen är intressant är om den "throttlar" när du spelar (eller vad du nu gör med datorn).
Men en temp på max 80 grader i Prime antyder att den inte gör det.
80 grader i Prime med stock kylare är inte ovanligt, och inte heller skadligt.
Vlll du däremot ge dig på lite överklockning så måste du skaffa en biffigare lösning.
En annan fördel med en bättre kylare är att den även blir tystare samtidigt som den kyler bra.

Permalänk
Skrivet av DavidD:

Köpte ny processor (i5 2500k), RAM (Corsair vengeance), chassi (Nexus prominent 5) och moderkort (Gigabyte GA-Z68AP-D3) förra veckan och byggt ihop tillsammans med mitt gamla Radeon HD 4670 och någon PSU ~550W

Jag tyckte att min 2500k var alldeles för varm (90°) så jag kollade om kylaren (stock) var felmonterad eller om jag slarvat med något, men nix. Penslade på lite ny kylpasta och monterade dit kylaren igen + att jag satte en fläkt på botten av chassit som blåser ut luft. Det drog ner den till vad jag har nu, alltså runt 80°

Jag har bilder men imgur och imageshack laddar inte så jag får skriva istället. Körde med Prime95 "in-place large FFTs" och Core Temp. Dubbelkollade även temperaturerna med Real Temp och SpeedFan som alla hade samma värden
Startade 22:45, då låg kärnorna på 49, 55, 53 och 51
Klockan 22:46 låg de på 66, 72, 72 och 68
Klockan 22:49 låg de på 71, 77, 77, och 74
Klockan 22:52 låg de på 74, 79, 80, 78

Vet inte om de går upp mycket högre än 80, men de verkade stanna där.

Har en kompis som säger att hans inte går över 60° men han vägrar ladda ner Prime95 och kolla. Vi kör båda med samma kylare och klockhastighet.

Luften som kommer ut ur chassit känns kall och SpeedFan sa att Temp2 (som jag tror är moderkortet) låg på 25° och grafikkortet på 35°.

Borde jag skicka tillbaka den eller vad borde jag göra? Har läst runt lite och folk säger "köp 212 Plus" eller någon annan. Tycker det är mysko att min ligger på 80° max och 25-30° idle medan min kompis säger att hans inte går särskilt högt alls. Har haft den här kylpastan på sedan onsdags.

Kanske även kan vara moderkortet? Tycker inte att fläktarna verkar gå nå snabbare när jag stänger av auto fan control och sätter på 100%. Borde jag flasha moderkortet innan jag gör något?

Hjälp uppskattas!

Ingen fara alls. Stockkylaren är kass. Men ett tips är att ha insug i botten istället. Värme stiger ju uppåt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på det, men PSU:n blåser uppåt mot grafikkortet så det kan bli dåligt senare. Fast jag ska köpa en ny när jag köper nytt grafikkort. Hade den på baksidan först och det blev ingen skillnad (fläkten alltså).

Okay, säger väl så. Får investera i en bättre kylare. Tack så mycket! Var orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidD:

Jag tänkte på det, men PSU:n blåser uppåt mot grafikkortet så det kan bli dåligt senare. Fast jag ska köpa en ny när jag köper nytt grafikkort. Hade den på baksidan först och det blev ingen skillnad (fläkten alltså).

Okay, säger väl så. Får investera i en bättre kylare. Tack så mycket! Var orolig

är du säker på att psu:n blåser? de brukar oftast suga luft inifrån lådan och blåsa ut.

Permalänk
Medlem

Min 2500k låg på ca 80 grader med stock-kylaren (oklockad). Den är kass

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Kollade nu. Den suger. Där ser man...

Svj0hn:

Tack. Då tror jag att snubben jag nämnde inte har kollat upp värdena riktigt. Härligt! Trodde jag skulle vara tvungen att skicka tillbax den

Permalänk

Varför säger alla att stock-kylaren suger? Jag körde min 2500K i 4GHz innan jag bytte kylare och hade då inga såna här temperaturer. Skulle tro att ni inte har fått dit pinnarna ordentligt.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Varför säger alla att stock-kylaren suger? Jag körde min 2500K i 4GHz innan jag bytte kylare och hade då inga såna här temperaturer. Skulle tro att ni inte har fått dit pinnarna ordentligt.

Trodde jag också först, därför tog jag ju bort den och kollade igen.

http://i41.tinypic.com/1zp7edd.jpg
http://i42.tinypic.com/259y6c1.jpg

Så där ser "butterfly" pluttarna ut på baksidan. Ser rätt ut tycker jag.

Permalänk
Skrivet av DavidD:

Trodde jag också först, därför tog jag ju bort den och kollade igen.

http://i41.tinypic.com/1zp7edd.jpg
http://i42.tinypic.com/259y6c1.jpg

Så där ser "butterfly" pluttarna ut på baksidan. Ser rätt ut tycker jag.

Svårt att se. Men jag vet att när jag hjälpte en polare att bygga ihop en dator så hade vi värmeproblem först och efter att vi monterade om kylaren med extrem precision(hehe) så gick den aldrig över ~50 grader...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Svårt att se. Men jag vet att när jag hjälpte en polare att bygga ihop en dator så hade vi värmeproblem först och efter att vi monterade om kylaren med extrem precision(hehe) så gick den aldrig över ~50 grader...

Hmmm... Vet inte vad jag skulle kunna ha gjort fel... Jag satte på kylaren så rakt jag kunde, gick bra. Sedan tryckte jag in pluttarna så lång det går såvida man inte måste ta i för att de ska ploppa i.

Jag skulle ju kunna öppna mitt chassi och testa trycka lite till..

Nej. De sitter så lång in som de ska

Permalänk
Medlem

Lånar denna gamla tråd lite för att uppmärksamma mitt liknande problem.

Så Jag har en sprillans i5 2500k som är kyld av silver arrow. Dock så kommer temperaturerna upp i runt 80-85 grader vid 100% load med OCCT. Det skall tilläggas att detta är stock-klock. Jag gjorde ett halvhjärtat försök till omplacering av kylare (skruvade åt den lite till) men det verkade inte fungera.

Thoughts?

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nabilon:

Lånar denna gamla tråd lite för att uppmärksamma mitt liknande problem.

Så Jag har en sprillans i5 2500k som är kyld av silver arrow. Dock så kommer temperaturerna upp i runt 80-85 grader vid 100% load med OCCT. Det skall tilläggas att detta är stock-klock. Jag gjorde ett halvhjärtat försök till omplacering av kylare (skruvade åt den lite till) men det verkade inte fungera.

Thoughts?

Felmonterad kylare. Ta ut moderkortet när du monterar, så att du ser vad du gör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabilon:

Lånar denna gamla tråd lite för att uppmärksamma mitt liknande problem.

Så Jag har en sprillans i5 2500k som är kyld av silver arrow. Dock så kommer temperaturerna upp i runt 80-85 grader vid 100% load med OCCT. Det skall tilläggas att detta är stock-klock. Jag gjorde ett halvhjärtat försök till omplacering av kylare (skruvade åt den lite till) men det verkade inte fungera.

Thoughts?

kikat över så inte bios auto överklockar den när den går upp i load ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kikat över så inte bios auto överklockar den när den går upp i load ?

Det gör den nog lite, men är det inte fortfarande väldigt varmt i dessa omständigheter?

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk

Jag använder en H60 corsair, min ligger på 40 idle och stabilt 50-53 under Bf3 ex i timmar. (2500k)
Jag låter luften blåsa ut genom kylaraggregatet i push-pull config. Och så har jag två top 140 som suger in luft rakt över utblåset med aggregatet.

H60 är inte väldigt dyr och helt okej enkel att motera. Men bäst av allt är att den tar knappt någon plats (Jag har ett M-atx chassi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabilon:

Det gör den nog lite, men är det inte fortfarande väldigt varmt i dessa omständigheter?

Det är definitivt ngt som är fel. Den vanligaste förklaringen är att kylaren inte är monterad på rätt sätt.

Permalänk

Kan säga att ni har väldigt höga temps i load, när jag körde min stock kylare dom första dagarna så låg jag i max last mellan 65~ grader o klockad.

Hur är det med ventilation? Själv hade jag en 120mm fram och en 120mm bak (dock inget grafikkort då jag körde på den integrerade kretsen)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är definitivt ngt som är fel. Den vanligaste förklaringen är att kylaren inte är monterad på rätt sätt.

Misstänkte det. Det får bli helgens uppdrag.

Skrivet av xfmimd:

Kan säga att ni har väldigt höga temps i load, när jag körde min stock kylare dom första dagarna så låg jag i max last mellan 65~ grader o klockad.

Hur är det med ventilation? Själv hade jag en 120mm fram och en 120mm bak (dock inget grafikkort då jag körde på den integrerade kretsen)

Jag sitter på ett p280 (=3x120utblås i top/bak) med 2 GT 1450rpm i fronten. Det bör inte vara ett problem. Tror då snarare på lorgix teori.

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem

känn på kylflänsen ! är processorn 90 grader skall du känna extrem värme på den.. iaf nära prollesockan är ju svårt komma åt men detta som du beskriver var exakt för mig med min dator i sign. tog ut allt ur lådan (hade original kylaren då ) och testade montera om den ! jo blev lite bättre ca 74grader idle.. kännde på flänsen och var inte ens lite ljummen, blev iaf nojjig å small dit Noctuan då var tempen 68 idle i bios :S bootade upp maskinen då var det typ normalt = 30-35 idle jag kan ju haft fel på bios bara för det var där ja såg 74 grader..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidD:

Köpte ny processor (i5 2500k), RAM (Corsair vengeance), chassi (Nexus prominent 5) och moderkort (Gigabyte GA-Z68AP-D3) förra veckan och byggt ihop tillsammans med mitt gamla Radeon HD 4670 och någon PSU ~550W

Jag tyckte att min 2500k var alldeles för varm (90°) så jag kollade om kylaren (stock) var felmonterad eller om jag slarvat med något, men nix. Penslade på lite ny kylpasta och monterade dit kylaren igen + att jag satte en fläkt på botten av chassit som blåser ut luft. Det drog ner den till vad jag har nu, alltså runt 80°

Jag har bilder men imgur och imageshack laddar inte så jag får skriva istället. Körde med Prime95 "in-place large FFTs" och Core Temp. Dubbelkollade även temperaturerna med Real Temp och SpeedFan som alla hade samma värden
Startade 22:45, då låg kärnorna på 49, 55, 53 och 51
Klockan 22:46 låg de på 66, 72, 72 och 68
Klockan 22:49 låg de på 71, 77, 77, och 74
Klockan 22:52 låg de på 74, 79, 80, 78

Vet inte om de går upp mycket högre än 80, men de verkade stanna där.

Har en kompis som säger att hans inte går över 60° men han vägrar ladda ner Prime95 och kolla. Vi kör båda med samma kylare och klockhastighet.

Luften som kommer ut ur chassit känns kall och SpeedFan sa att Temp2 (som jag tror är moderkortet) låg på 25° och grafikkortet på 35°.

Borde jag skicka tillbaka den eller vad borde jag göra? Har läst runt lite och folk säger "köp 212 Plus" eller någon annan. Tycker det är mysko att min ligger på 80° max och 25-30° idle medan min kompis säger att hans inte går särskilt högt alls. Har haft den här kylpastan på sedan onsdags.

Kanske även kan vara moderkortet? Tycker inte att fläktarna verkar gå nå snabbare när jag stänger av auto fan control och sätter på 100%. Borde jag flasha moderkortet innan jag gör något?

Hjälp uppskattas!

Hade samma problem. Kom upp i ca 77 grader när jag spelade BF3. Men jag fick tips om att göra kabeldragningen i chassit bättre. Blev ca 15-16 grader kallare.

Permalänk
Medlem

ok! Jag har hittat lösningen. Är ni redo för dagens garv? Jag var bara tvungen att posta detta då jag nästan vek mig av skratt när jag upptäckte problemet.

Så jag plockade isär datorn, tog bort fläktarna, tog bort flänsen. Under en tid noterade jag hur perfekt kylpastan hade spritts. Jag gjorde rent processorytan med aceton och skulle ta upp flänsen för att göra rent den. Vad ser jag? Jo, i min hast när jag satte ihop datorn hade jag lämnat skyddsplasten på. DOH! Jag tar av skyddsplasten och ser till min glädje att ingenting "smällt" eller förstörts.

Nu sitter allt i igen, jag är inne på min 20e minut OCCT med stock-klock och graderna har inte gått över 45. Då har inte heller fläktarna varvat upp någonting heller, fortfarande på 7-800rpm.

Så ta detta som ett tips från coachen: Var inte en idiot. Ta bort plasten.

Tack för hjälpen still.

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition