Permalänk
Medlem

Fläktstyrning

Goddag, jag undrar om någon vet om fläktstyrningen jag länkat nedanför fungerar tillsammans med Zalman CNPS 9900Max? Det står att det är 3 pin men kylaren sitter på en 4 pin, finns det något man kan köpa till som fixar detta eller funkar det ändå?
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=483

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 4Pin och 3Pin är att 4Pin har PWM styrning på sista "piggen", Om jag inte mins helt fel så går det alldeles utmärkt att använda en 4Pins fläkt på en 3Pins kontakt då 4Pin är samma sak men med en extra funktion som man kan använda om man vill men denna är inte nödvändig.
Snabb genomgång av 3Pin vs 4Pin,
3Pin reglerar varvtalet på fläkten genom att den reglerar volten på en av "piggarna".

4Pin Kan regera varvtalet på fläkten på två olika sätt, första är samma sätt som 3Pin, det andra är att den skickar pulser till fläckten genom den fjärde "piggen".

Nu skulle jag inte rekommendera dig till att ha en manuell fläktstyrning på en CPU fläkt då den redan regleras av temperaturen på CPUn. Får jag fråga varför du vill sätta in denna?

"Edit" såg på bilden att det var en sluten 3Pin vilket gör att 4Pin inte passar direkt. (Går dock att modda med en tång )

"Edit" Efter en del läsande så kan jag meddela att det går bra att använda en 4Pin på 3Pin. MEN Din dator kommer inte att gilla det då en av "piggarna" på 3pin och 4Pin är till för att ge respons tillbaka till moderkortet att den fungerar, med andra ord din dator kommer att märka att det är något "fel" med din CPU kylare och larma..

Källhänvisning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Nu skulle jag inte rekommendera dig till att ha en manuell fläktstyrning på en CPU fläkt då den redan regleras av temperaturen på CPUn. Får jag fråga varför du vill sätta in denna?

Anledningen är att när jag låter fan controll vara på standard i bios och den ligger på låg rpm så börjar själva fläktdelen att vibrera vilket gör att den slår i den ena flänsen och det låter som att hela datorn ska falla samman.
Så nu kör jag den på max hela tiden (1700RPM) och då ger den iväg ett vagt hårddiskliknande ljud, så jag vill låsa den på ca 1500 RPM för där låter den perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Anledningen är att när jag låter fan controll vara på standard i bios och den ligger på låg rpm så börjar själva fläktdelen att vibrera vilket gör att den slår i den ena flänsen och det låter som att hela datorn ska falla samman.
Så nu kör jag den på max hela tiden (1700RPM) och då ger den iväg ett vagt hårddiskliknande ljud, så jag vill låsa den på ca 1500 RPM för där låter den perfekt.

Aha!
Ja det låter ju ändå som en helt ok idé.

Men då för att ge ett kort svar på allt.

Ja det går bra men du måste klippa bort lite plast på honan.
Kom bara ihåg att din dator kan börja klaga vid uppstart att den inte har någon CPU fläkt.