Permalänk

Ny Cpu kylare!

Nu när det håller på att bli jul och allt får man ju loss lite pengar ;p
Så jag tänkte ta tillfället i akt och köpa en ny cpu kylare
Men vet inte riktigt vilken som är bra men dom jag tänker på är Antec KÜHLER H2O 620 eller Corsair's cooling hydro H60
Och sen undrar jag också hur man ska montera den lite sen xD

Jag sitter på ett NZXT Phantom chassi
Båda kylarna har en 120m fläkt har bara 1 plats för en sån då dom andra är 200mm fläktar i chassit
Min 120mm fläkt sitter längst bak (inget konstigt med det)
Men det sitter en där redan ju och en på fläkten så??
Ska man montera bort den som sitter där och skita i och använda den? eller kan man sätta den på andra sidan om fläkten på cpu kylaren??
Och gärna nån bra kylpasta kollar på http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3... och den värkar vara bra

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Har själv en Antec Kühler 620, som fungerar bra.. vet inte hur Corairs H60 är.

Det jag fick göra var att montera bort tidigare fästen till kylare och dit med fästena till denna. Så om du inte har hål i väggen bakom moderkortet kan du få montera bort det. Sen är det bara att montera enligt beskrivningen som följer med.

Då det är 120mm så måste du montera den där bak.. men givetvis kan du även använda din andra fläkt till Push and Pull.

Kylpasta medföljer monterat.. men det finns ju bättre, som den du länkade till.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Antec KÜHLER H2O 620

Tjena !

Jag har Antec KÜHLER H2O 620 som faktiskt presterar bra för priset tycker jag! Jag kör den på en i5 2500k som är klockad till 4.3Ghz och med Prime95 så ligger tempen på ca 60c
Det var faktiskt ganska krångligt att sätta dit den, det var lite pillrigt men inte så farligt. Jag kollade på en guide på youtube och då det vart enklare att förstå, då manualen man får med var ganska kass. Jag tog fläkten som jag hade till utblås och satte den på radiatorn, så jag kör ''push and pull'' vilket gav lite bättre kylning använder kylpastan som man får med som redan är applicerad på kylar-blocket och det funkar bra men det skadar inte att använda en pasta av högre kvalité.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja rekommendera Corsair H60! Den har klockren design och installation. Inget strul med pumpen och slangarna som jag hade med h2o 620 (Väldigt vanligt "problem" med konstiga ljud ifrån pumpen och luft i slangarna)

Den håller min 965 @ 4.0GHz atm på 46-47C i full load i kombination med dubbla Scythe GT 1450RPM fläktar. Garantiärenden är underbar med Corsair också då deras support svarar snabbt och använder sig inte utav sedvanliga copy+paste svar.

Den må vara lite dyrare än h2o 620, men i min mening är det värt den extra hundralappen. Har ägt båda två och prestandan för MIG är till stor fördel för H60.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmock1e:

Tjena !

Jag har Antec KÜHLER H2O 620 som faktiskt presterar bra för priset tycker jag! Jag kör den på en i5 2500k som är klockad till 4.3Ghz och med Prime95 så ligger tempen på ca 60c
Det var faktiskt ganska krångligt att sätta dit den, det var lite pillrigt men inte så farligt. Jag kollade på en guide på youtube och då det vart enklare att förstå, då manualen man får med var ganska kass. Jag tog fläkten som jag hade till utblås och satte den på radiatorn, så jag kör ''push and pull'' vilket gav lite bättre kylning använder kylpastan som man får med som redan är applicerad på kylar-blocket och det funkar bra men det skadar inte att använda en pasta av högre kvalité.

Den förapplicerade pastan är i toppskiktet faktiskt. Absolut inget fel på den.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

jaja... så det sitter pasta redan på H60?
Som på intel's egna som jag har nu??
Fan vad skönt

Skrivet av Tomtelol:

Den förapplicerade pastan är i toppskiktet faktiskt. Absolut inget fel på den.

Permalänk

Vad lite mer exakt är push and pull?? ;p

Skrivet av Zmock1e:

Tjena !

Jag har Antec KÜHLER H2O 620 som faktiskt presterar bra för priset tycker jag! Jag kör den på en i5 2500k som är klockad till 4.3Ghz och med Prime95 så ligger tempen på ca 60c
Det var faktiskt ganska krångligt att sätta dit den, det var lite pillrigt men inte så farligt. Jag kollade på en guide på youtube och då det vart enklare att förstå, då manualen man får med var ganska kass. Jag tog fläkten som jag hade till utblås och satte den på radiatorn, så jag kör ''push and pull'' vilket gav lite bättre kylning använder kylpastan som man får med som redan är applicerad på kylar-blocket och det funkar bra men det skadar inte att använda en pasta av högre kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Vad lite mer exakt är push and pull?? ;p

Det är när en fläkt blåser igenom luft och den andra suger ut den,annars brukar man bara ha en fläkt som man får med som man ska sätta så den bara suger ut luft,

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

jaja... så det sitter pasta redan på H60?
Som på intel's egna som jag har nu??
Fan vad skönt

Yesbox, sitter förapplicerad pasta på både h2o 620 och H60 kylarna. Själv använder jag Antec Formula 7 pasta istället för den förapplicerade just för att jag anser att den presterar bäst på plana kontaktytor. Den är sjuhelvetesdyr men räcker väldigt länge och blir alltid en jämn och fin yta.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Men då kan jag ju ha min fläkt nu till det

Skrivet av Zmock1e:

Det är när en fläkt blåser igenom luft och den andra suger ut den,annars brukar man bara ha en fläkt som man får med som man ska sätta så den bara suger ut luft,

Permalänk

Ju du en sak till!
Eftersom jag redan har en kylare där med kylpasta så är det ju väldigt kletigt och jag gissar att man inte bara kan torka bort det hur som helst heller?
Ska man ha nått specilt medel? eller ska man tänka på nått specielt? när man byter??

Skrivet av Tomtelol:

Yesbox, sitter förapplicerad pasta på både h2o 620 och H60 kylarna. Själv använder jag Antec Formula 7 pasta istället för den förapplicerade just för att jag anser att den presterar bäst på plana kontaktytor. Den är sjuhelvetesdyr men räcker väldigt länge och blir alltid en jämn och fin yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Ju du en sak till!
Eftersom jag redan har en kylare där med kylpasta så är det ju väldigt kletigt och jag gissar att man inte bara kan torka bort det hur som helst heller?
Ska man ha nått specilt medel? eller ska man tänka på nått specielt? när man byter??

Billigt och bra. "Kemisk ren Aceton" Kostar 12kr flaskan på närmaste ICA/Coop mfl.

Har räckt till att rengöra ytor på CPU+Kylare 20 gånger, grafikkort 5 gånger, nord/sydbrygga 1 gång. Nu är bara lite kvar i botten av flaskan. Men lätt värt 12kr :P. Se bara till att köpa ett bra material att använda som trasa, till exempel mikrofiberduk eller kaffefilter.

Du ska ALLTID rengöra kontaktytorna och byta kylpasta varje gång du tar av kylaren för bästa resultat, då luftbubblor bildas väldigt lätt när du avlägsnar kylaren.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

ja tycker du skall köpa antec 620 webbhallen har ju ett dagserbjudande annars har cdon.com inkl frakt 458kr och det är riktigt bra kylare för pengarna!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd

Vilken kylare för billig peng? Funderar på http://www.inet.se/produkt/5321383/scythe-samurai-zz
och http://www.inet.se/produkt/532...ic-cooling-freezer-7-pro-rev... vilken är mest prisvärd?
Jag gillar lågt ljud. Kylning, nja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Vilken kylare för billig peng? Funderar på http://www.inet.se/produkt/5321383/scythe-samurai-zz
och http://www.inet.se/produkt/532...ic-cooling-freezer-7-pro-rev... vilken är mest prisvärd?
Jag gillar lågt ljud. Kylning, nja.

Jag har testat Freezer 7 Pro kylaren och den är inte helt fel. Relativt tyst och gör sitt jobb.

Två negativa saker dock:

* Du kan INTE byta fläkt, eller lägga till en annan fläkt för PnP.
* Monteringen är väldigt dålig, ungefär som ett IKEA bygge i stabilitet.

Vad jag kan rekommendera är:

http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

* Du har möjlighet att lägga till fläktar
* Monteringen är inte speciellt avancerad alls, kräver bara lite logiskt tänkande och flitiga fingrar så sitter sedan kylaren som berget.
* Medföljer en tub med helt okej kylpasta, samt att medföljande fläkten inte är så farligt högljudd alls och presterar bra.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Hur ska jag sätta fläktarna? den som är längst ut ska den dra in luft eller blåsa ut luft?
Och den på insidan ska den dra in luft och den andra blåsa ut eller hur är det?

Skrivet av Zmock1e:

Det är när en fläkt blåser igenom luft och den andra suger ut den,annars brukar man bara ha en fläkt som man får med som man ska sätta så den bara suger ut luft,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldToazt:

Hur ska jag sätta fläktarna? den som är längst ut ska den dra in luft eller blåsa ut luft?
Och den på insidan ska den dra in luft och den andra blåsa ut eller hur är det?

Det finns en väldigt enkel regel hur fläktar ska monteras i datorn.
Luften ska gå snett upp från botten av fronten på lådan, bakåt och uppåt. Så har man nätdelen uppe, så ska luften gå ut där.
Nu vet du hur luften ska blåsa på kylaren.
God Jul.

Permalänk

Tack
God Jul

Skrivet av lolight:

Det finns en väldigt enkel regel hur fläktar ska monteras i datorn.
Luften ska gå snett upp från botten av fronten på lådan, bakåt och uppåt. Så har man nätdelen uppe, så ska luften gå ut där.
Nu vet du hur luften ska blåsa på kylaren.
God Jul.