Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kan inte styra fläktar§

Tjena,

Jag kan inte styra mina fläktar på min noctua nh-d14 dom går hela tiden
fullt och när jag ska sänka dom säger Asus AI suite II att 20% av fläktaens hastighet är 1300/rpm

Någon som kan hjälpa mig lösa detta problem? http://www.ladda-upp.com/bilder/60625/h-C3-A4r-ser-ni-hastigh...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

köpa motstånd? enda jag kan komma på har inte så stor erfarenhet av programmet du använder men prova typ speedfan eller något kanske funkar annorlunda

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta/Skara
Registrerad
Apr 2009

Testa byt plats på anslutningarna på moderkortet, vissa är väl PWN för CPU och andra är vanliga (chassi), nått sånt.
Annars kanske en fysisk fläktkontroll kan vara något? Zalman ZM-MFC1-Plus är bra om man vill ha något enkelt med lite mer kanaler.

Quake, världens bästa e-sport!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

CPU kontakten på moderkortet kan bara styra PWM fläktar, vanliga 3 pins fläktar kommer gå fullt hela tiden

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Precis som ggustavsson säger, det där programmet och rimligtvis kontakten på mobot är avsedda för 4-pins PWM-fläktar.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Det går väl att ställa in i BIOS om man kör PWM eller DC.
Kollar runt lite där till att börja med.

| CPU : FX-8120 | GPU : XFX R9 nano | PSU : Corsair HX750i | MOBO : CH IV | RAM : 8GB 1600mhz Corsair | SSD Samsung 840 Pro 128 GB | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

[QUOTE="ggustavsson;11691911"]CPU kontakten på moderkortet kan bara styra PWM fläktar, vanliga 3 pins fläktar kommer gå fullt hela tiden[/QUOTE

tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Vad har du för moderkort?

Exempelvis så reglerar Crosshair IV såväl PWM som DC i BIOS

| CPU : FX-8120 | GPU : XFX R9 nano | PSU : Corsair HX750i | MOBO : CH IV | RAM : 8GB 1600mhz Corsair | SSD Samsung 840 Pro 128 GB | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Woot?! Kan man justera fläkthastigheten i Asus AI Suite II?
Hur? Hittar inte>_<

Asus 8800GTS 512MB | Intel Core 2 Duo E6850 | Asus P5K Premium | Western Digital 500GB Sata2 | Corsair TWIN2X 6400 2GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Ingen aning, använder aldrig det men i fan expert påstås det så.

Dock behöver man nog ställa in rätt fläkttyp i BIOS först vilket inte går på många nya moderkort.

Här är en CHIV-manual och på sidan 3-33 och 4-20 kan man läsa om det.
http://www.cizgi.com.tr/resource/vfiles/cizgi/pms_file/21/cro...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2004

Har slitit mycket hår för att få detta att funka på diverse moderkort.
Många ljudkort klarar av att styra 3-pinsfläktar via flera olika kontakter (CPU, sys, pwr etc). Vissa kan det inte alls. När det gäller CPU-kontakten så behövs det som sagt ofta ställas in från PWM till DC. Finns dock inget som hindrar dig från att koppla in noctuan till SYS och styra den via mjukvara (utifall PWM-kontakten inte går att ändra i BIOS).
Ibland kan man lirka ut funktionen genom att pilla i speedfan men det är ganska krångligt.

Sjukt störigt med moderkort som inte stödjer fläktstyrning fullt ut : ( Palla o sitta med en ratt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Burbank:

Har slitit mycket hår för att få detta att funka på diverse moderkort.
Många ljudkort klarar av att styra 3-pinsfläktar via flera olika kontakter (CPU, sys, pwr etc). Vissa kan det inte alls. När det gäller CPU-kontakten så behövs det som sagt ofta ställas in från PWM till DC. Finns dock inget som hindrar dig från att koppla in noctuan till SYS och styra den via mjukvara (utifall PWM-kontakten inte går att ändra i BIOS).
Ibland kan man lirka ut funktionen genom att pilla i speedfan men det är ganska krångligt.

Sjukt störigt med moderkort som inte stödjer fläktstyrning fullt ut : ( Palla o sitta med en ratt...

Inte sett någon inställning om pwn till dc.
Mitt moderskort är asus maximus iv gene-z...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av jachxz:

Inte sett någon inställning om pwn till dc.
Mitt moderskort är asus maximus iv gene-z...

Kollade i manualen till ditt kort, men det verkar häpnadsväckande nog inte gå att ändra mellan PWM och DC.
På sidan 3-31 står det iallafall om de fläktinställningar du kan göra i UEFI. Kanske är Q-fan avstängt?

Om du inte har manualen till hands kan du hämta den här:
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av ANDI:

Kollade i manualen till ditt kort, men det verkar häpnadsväckande nog inte gå att ändra mellan PWM och DC.
På sidan 3-31 står det iallafall om de fläktinställningar du kan göra i UEFI. Kanske är Q-fan avstängt?

Om du inte har manualen till hands kan du hämta den här:
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV...

Jag har läst i manualen och kollat i uefi men både q-fan på och avstängt.

Får nog installera fläktkontrollen som kom med chassit (fd mini)...