Kan fel DIMM slot göra stor skillnad? (mycket krascher)

Permalänk
Inaktiv

Kan fel DIMM slot göra stor skillnad? (mycket krascher)

Hallåj

Snart har jag varit i alla forum delar.
Jag får många krascher i, speciellt BF3, men ibland också när jag ska stänga av datorn eller ctrl+alt+delete.
Just det att det krascherna brukar hända efter sådär 30 min till 1 timme tänkte jag att det var något minne problem.

Började då undersöka datorn närmar och insåg att jag hade mina Corsair Vengeance DDR3 1600MHz (2x4GB)8GB CL9
satt på DIMM slot 2 och 4. Men när jag läser i handboken för modekortet läser jag.

"To ensure a successful system boot-up, always insert the memory moduels into the DIMM1 first."

Satte dit dem på 1 och 3. Stod något vid startup "new memory inserted" men kom vidare till bios och gjorde inget där.

Testade att spela BF3 men kraschade efter 5 minuter i BF3, tyvärr.

Nu till frågan, bör jag installera om hela Windows? Bör jag installera om något spel? Eller är det bara jag som försöker hitta lösningar?!

Permalänk
Medlem

Du bör köra Memtest: http://www.memtest.org/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv

10 timmar och 9 tester och inga fel

Permalänk
Medlem

vad har du för övriga komponenter i datorn? är minnena specade till 1,65V eller 1,5? vad får de nu? det kan även vara drivrutiner som spökar.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Hade en kompis med en ny dator som hade satt minnena fel och han blåskärmade friskt. Nu när han bytt till rätt slot så är det så vitt jag vet stabilt.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Är väl tyvärr BF3's tattarkod och inte din dator som är problemet här.