Permalänk
Medlem

Tankar kring vattenkylning

Funderar på att bygga mig ett lättare vattenkylnings system, men självklart så tycker jag bara man kommer på mer frågor än man får svar när man läser om det. har kollat runt på lite tankar och pumpar, men det som slår mig att att tankarna är små enligt mig. så där tänkte jag snickra ihop en egen, vilket inte är något problem då jag jobbar som svetsare/montör/rita autocad och lite allt i allo och har tillgång till allt från svets (såklart) bockar av olika slag för rör eller plåt, tom en laserskärare om man nu skulle vilja. (familje företag) så den biten är inga problem. När jag sedan började kolla på pumpar så tycker jag dom värkar rätt taniga och där jag tittade så går dom på 12v känns inte som att det kan leverera, minns att jag hade ett vattenkylnings paket med en 230v pump till AMD socket A som havererade pga alger om jag inte minns fel, men det jag gillade va att man kopplade någon sladd innan nätagget som gav pumpen ström och så att allt startade samtidigt, kan detta köpas löst för jag kan då inte hitta något. dock så dyker det ju upp ett nytt problem om man skulle sätta in en starkare pump tex att den avger mer ljud (vilket målet är att hålla nere) så där kanske någon kunnig vet någon pump som antigen klaras att ljudisoleras utan att bränna eller kanske tom en pump som är dränkbra och så skulle man få isolera vatten tanken (känns lite jobbigt dock om något skulle hända) men det är bara 2 tankar.
saken är ju den att jag vill ju få bättre tempraturer än med min Noctua NH-D14, och ljudnivå såklart om detta är möjligt med lite krafrigare pumpar. nu minns jag inte exakt vad tempraturen ligger på men säg att det är runt 45 grader i idle, och jag störs inte av ljudet innan jag sätter mig i soffan och ska kolla på lite tv eller film (datorn står i vardagsrummet och funkar som lagrings enhet till min boxee box, så den är oftast på)
kan ju tillägga att på mitt gfx kort sitter det ett Arctic Cooling Accelero

skulle gärna vilja ha lite tips på framför alt pumpar, men jag är såklart öppen för andra med.
Kanske ska tillägga att det är grafik kortet och processorn som jag hade tänkt börja med

Har säkert missat massa, men det är allt för sent om man ska orka jobba. så får ta och avrunda.
Reserverar mig för stavfel då det inte är min starka sida

/MVH

Permalänk
Medlem

Så vitt jag kan se så nämner du ingenting om pengar, vilket väl är det som spelar mest roll när det handlar om att skaffa vattenkylning?

Men den udda buddgetvarianten, som jag själv kör med, är en H70 sats (pump+radiator) + två 6970 gpu block + 360mm radiator = bra och TYST kylning för kanske hälften av vad det annars hade kostat att bygga ett eget system från grunden...

Annars:

Skulle gissa på att de pumpar som säljs idag för övrigt inte har något som helst problem med att prestera.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Hade pengar varit ett problem så hade jag skrivit en budget, allt jag gör själv på jobbet kommer bara kosta mig min tid. Självklart så måste ju pump, radiator, block, osv inhandlas. Men det borde ju inte gå på mer än ett par tusenlappar. Nu är jag inte ute efter en budget ver, för då kan jag likaväll ha kvar min luft kylning. Är nu ingen expert men man tycker ju att desto mer vatten och flöde borde ge ett bättre resultat,
Glömde säga att jag har ett hightower så avstånden blir ju lite längre, men plats att bygga på finns det.

Permalänk
Medlem

att få en 220v-pump att gå igång är inga problem .. enklast är jue att köra ett sånt grenuttags-tjosan som sätter på utgångar när en viss utgång drar ström, över en viss nivå ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Att 12v pumparna är taniga, stämmer om du jämför med 220v pumparna men å andra sidan är dem nästan knäpptysta samt att kraften räcker å blir över. Du får nog räkna i runda slängar 3500 för ett komplett kit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk

Också lite sugen på vattenkylning. H80 + 2st 6950-block i egen loop (360rad-6950-6950-loop) eller ska man ha med CPU'n i samma loop? Var blir billigast och vad blir bäst? Funderar lite på http://indomo.se/11899-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-360-Cu + 2 block då.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att göra som mig; H70(pump) > H70(rad) > 6970 block > 6970 > block > 360 rad > res > H70(rad) igen...

funkar hur bra som helst, ALDRIG sett GPU-tempen ligga på något över 72 c (1.3v 945/1500)

Det är det billigaste och simplaste jag kunde komma på i alla fall

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Mitt förslag är att göra som mig; H70(pump) > H70(rad) > 6970 block > 6970 > block > 360 rad > res > H70(rad) igen...

funkar hur bra som helst, ALDRIG sett GPU-tempen ligga på något över 72 c (1.3v 945/1500)

Det är det billigaste och simplaste jag kunde komma på i alla fall

du har alltså tagit isär en H70?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Yes, kapade de plastiga plast plastslangarna som var på original och bytte till slang ja tror ja köpte på biltema (100:-/5 m) eller nåt.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Grejen ar att du inte behover en sarskilt kraftig pump, sa lange du ligger over ungefar 4L/min har extra flode i stort sett ingen betydelse pa tempen utan snarare gor det varre eftersom pumpen dumpar varme i loopen och dessutom har du mer ljud. Varje extra 5l/min ger dig enligt tumregeln ungefar 0.5*C vilket knappast ar lont att pilla med. En storre tank har inte sa mycket inverkan heller savida den inte ar pa typ 200l, du forlorar valdigt lite vatten om du har vettiga slangar. Skaffa en av de vettigare pumparna tex en mcp35x som ger dig mer an tillrackligt med flode och dessutom ar tyst, tank kan du ju gora sjalv om du vill ha en liten utmaning, koppar ar nog dock att rekommendera for att undvika konstiga kemiska reaktioner som forstor block eller nat annat, rostfritt borde val ocksa funka kan tyckas.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Grejen ar att du inte behover en sarskilt kraftig pump, sa lange du ligger over ungefar 4L/min har extra flode i stort sett ingen betydelse pa tempen utan snarare gor det varre eftersom pumpen dumpar varme i loopen och dessutom har du mer ljud. Varje extra 5l/min ger dig enligt tumregeln ungefar 0.5*C vilket knappast ar lont att pilla med. En storre tank har inte sa mycket inverkan heller savida den inte ar pa typ 200l, du forlorar valdigt lite vatten om du har vettiga slangar. Skaffa en av de vettigare pumparna tex en mcp35x som ger dig mer an tillrackligt med flode och dessutom ar tyst, tank kan du ju gora sjalv om du vill ha en liten utmaning, koppar ar nog dock att rekommendera for att undvika konstiga kemiska reaktioner som forstor block eller nat annat, rostfritt borde val ocksa funka kan tyckas.

Ok del låter rimligt angående pumpen, tanken tänkte jag isf bygga själv för att få den att passa på något bra ställe pluss att det är lite kul. Min första tanke va att använda borstad rostfri plåt för att det är snyggt och vi har massor av det. Någon som vet lite mer om koppar vs rostfritt? Dock är det ju inga problem att tig svetsa koppar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Mitt förslag är att göra som mig; H70(pump) > H70(rad) > 6970 block > 6970 > block > 360 rad > res > H70(rad) igen...

funkar hur bra som helst, ALDRIG sett GPU-tempen ligga på något över 72 c (1.3v 945/1500)

Det är det billigaste och simplaste jag kunde komma på i alla fall

Har aldrig sett min GPU temp ligga över 66 C med 580 OC kort med stock luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Har aldrig sett min GPU temp ligga över 66 C med 580 OC kort med stock luftkylning.

Ska vi va sånna så låg mina kort, med stock fläktar på 90 resp 93 när jag använde dem (1.3v)

6970 på 1.3v och 945/1500 drar MER ström än ett 580 oc.

på standardfrekvenser i mitt nuvarande setup så ligger tempen när jag spelar t.ex black ops i 2560x1600 (utan vsync såklart) på ca 50c.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!