Permalänk

Problem med O.C 1100T BE

Hej.
asus formula V
amd 1100T BE
16gb Corsair Vengeance 1600
2xhd 5970
Corsair Force 3 SSD
psu 1200w
låga temp på cpu ( max 49 vid 3,8ghz )

jag hade stabilt o.c på 3,8 innan formateringen och flash ( men glömde dock spara info på vad jag hade gjort )

1.
Flashade bios igår till senaste versionen, och passade på att formatera om datorn då det var länge sedan jag gjorde det.
nu till mitt problem. oavsett om jag använder AI Suit II (asus o.c program for MB) eller om jag går in på Bios och pilla där, så "återställer" datorn cpu´s hastighet till stock igen.
det spelar inget roll om jag ökar med 1x multip eller 1 mhz på bus, eller bara 0.01 v . det återställer sig helt enkelt efter varje omstart. får inga fel meddelande heller.
-----------
2.
låter jag Asus O.C automatisk, så ökar den bus hastigheten till 250+, medan det håller multiplier på x16,5. jag får ca 3,8ghz av det

gör jag manuelt genom att öka multiplier till x19.0 med stock bus så får jag ca mkt ghz,

vilket är bättre? ( nu pratar jag OM jag kan få datorn och behålla cpu hastigheten och inte återställa sig)
-----------

3.
vad gör jag fel?
finns det något fel här?

bifogar bilder på informationen.

ifall bilderna är små.
http://i39.tinypic.com/24l4jmw.jpg

http://i43.tinypic.com/2zsd8r7.jpg

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk

Resettade du bios efter flashningen? om inte testa att göra det.
gjorde du det kolla så att btteriet på moderkortet sitter som det ska, kolla så att du inte glömt att flytta(tillbaka) den lilla plast biten man använder för att cleara cmos (bios) o kolla så att den/dom fysiska cmos knapparna inte fastnatt intryckta.
Hoppas att nått av detta hjälper
ursäkta förbsärskrivningar det är inte.det lättaste att skriva på mobilen på tunnelbanan xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av the_speed:

Resettade du bios efter flashningen? om inte testa att göra det.
gjorde du det kolla så att btteriet på moderkortet sitter som det ska, kolla så att du inte glömt att flytta(tillbaka) den lilla plast biten man använder för att cleara cmos (bios) o kolla så att den/dom fysiska cmos knapparna inte fastnatt intryckta.
Hoppas att nått av detta hjälper
ursäkta förbsärskrivningar det är inte.det lättaste att skriva på mobilen på tunnelbanan xD

Skickades från m.sweclockers.com

Hej.

ja jag har kollat upp allt det där.

pillade runt och kom fram till att i bios, så ska Oi Overclock ska ändrats till d.c.o.d ( något liknande), varken auto eller manuelt "sparar" ändring i bios, och det resetar tillbaka. nu har jag fått en stabild O.C på

CPU Clock 3813.0 MHz (original: 3300 MHz, overclock: 16%)
CPU Multiplier 19x
CPU FSB 200.7 MHz (original: 200 MHz)
DRAM:FSB Ratio 24:6
CPU Core 1.452 V

jag kan inte öka med en enda mhz på cpu fsb, krashar direkt.

det är synd att med såpass "bra" delar, jag kan inte komma högre än 3,8ghz. nåt måste vara fel.

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk

Hmm jag körde 1100T BE på ett Crosair III kort från Asus, jag hade en stabil 24/7 clock på4.3GHz utan några större problem, jag körde dock bara med 2xminnen, då 4x kan ge en del problem vid OC osv. Har du provat öka volten lite efter att du kunde köra den i 3.8 igen?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMedTurbo:

jag kan inte öka med en enda mhz på cpu fsb, krashar direkt.

det är synd att med såpass "bra" delar, jag kan inte komma högre än 3,8ghz. nåt måste vara fel.

Bara en tanke ifall du inte redan provat... Det ser ut som om du har 1333MHz-minnen enligt bilden, då måste du klocka ner dem innan du klockar upp FSBn, annars lär de hänga på en gång.

Minnen gillar inte alls att bli överklockade och man brukar därför få köra dem på lägre än märkt för att få upp CPUn mer. Sen kan man tweaka så att de hamnar så nära som möjligt genom att ändra multiplar ihop med vissa FSB-värden.

Jag testade 4GHz på min 1090t med 250MHz FSB först, men det blev lite skumma frekvenser på de andra delarna förutom CPU, så jag sänkte FSB och höjde CPU-multipeln istället för att få minnen så nära märkt hastighet, men ändå under som möjligt, sen HT nära 2000 och NB uppåt 2500-2600.

Jag kör med 1,4V i BIOS på CPU-spänningen.

EDIT: Du kan även behöva låsa fast PCI-express på 101MHz (istället för 100 som är standard) för att den inte ska riskera att bugga. Jag behövde det dock inte. Jag har dessutom fortfarande Cool'n'Quiet på.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX