Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

luftflödeshåll.

Satt och funderade, nu när det är kallt, borde det inte gå att tappa in kallluft från utomhus till datorn?? spelar det någon roll egentligen vilket håll luftflödet går åt i ett chassi? har ett CM elite 430, borde väll gå att dra in luft bakifrån på den och släppa ut den framåt istället??

|Dator: |NZXT Source 340 | Intel i5 6600K @4.7Ghz : Asus Z170 Pro Gaming Aura : HyperX Fury DDR4 2x4Gb @ 2133Mhz : Asus 1060 Strix OC : OCZ TL100 240GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Visst går det, men det lådan är inte konstruerad för det. Bästa vore ju att köra vattenkylning med nån sorts anti-freeze i vätskan och leda ut värmen utomhus. Har för mig jag sett några sådana konstruktioner i galleriet.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plast
Registrerad
Sep 2011

Borde funka fint, tänk bara på att varm luft stiger uppåt så det vore bäst att ha insuget lågt ner och utsuget högt upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avdala
Registrerad
Okt 2009

Du kommer att få fukt i datan XD Mer än så behöver jag inte säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av modstar:

Precis. Det funkar alltså inte.

Jag undrar hur praktiskt det vore med en radiator utomhus, som en del i ett vattenkylningssystem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

väldigt dum idé, du kommer få massor med fukt i datorn och då blir det kortslutning

MODERMODEM: Asus P8P67 PRO | i5 2500K @4.5GHz | 16GB RAM | R9 290 OC | 500GB SSD |
NAS 30TB: 8x3TB RAIDz2 | 2x3TB Mirrored | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Problemet med att ha en vattenkylningslösning där vattnet är lägre än rumstemperatur är att det uppstår kondens.
Så slangar och block måste isoleras för att undvika att fukten kommer in i datorn...

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av lorgix:

Precis. Det funkar alltså inte.

Jag undrar hur praktiskt det vore med en radiator utomhus, som en del i ett vattenkylningssystem...

Skaffar du fläktar som klarar väta eller fukt och en bra mycket större pump efterssom det lär bli långa slangar ser jag inget problem med det.

Tänk även på att fläkten skall klara kyla och ha röd glykol i vattnet.

Edit: Tänk även på att slangar ev packningar skall tåla kylan samt att om du ändå bygger själv kanske använd en kupé radiator från en bil för den klarar garanterat kylan, sen beroende av bil kan du välja och vraka på storlekar, närmsta skrot säljer nog dig en väldigt billigt ev mc skrot för kylaren från en hoj kan med fungera bra

Ps jag har själv byggt med en coupé radiator och det går bra

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av anden12:

Problemet med att ha en vattenkylningslösning där vattnet är lägre än rumstemperatur är att det uppstår kondens.
Så slangar och block måste isoleras för att undvika att fukten kommer in i datorn...

Räcker att isolera de få cm som kommer in i datorn med vanlig rör isolering från närmaste vvs butik.

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av som99:

Räcker att isolera de få cm som kommer in i datorn med vanlig rör isolering från närmaste vvs butik.

Du måste även isolera runt blocken.. där vill du inte heller ha kondensvatten.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av modstar:

Helt fel.
Han kommer få fukt i datorn.

Var bara tvungen XD. Sorry!

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2010

Pja. lite slösaktigt med energin att leda ut värme med vattenkylning. Hade hellre sett en lösning med vattenkylning + element (eller två) som radiator.

i.ö. man får kondens när man sänker lufttemperaturen då man sänker luftens löslighet (eller ångans löslighet i luft) (kan inte terminologin på svenska) att värma kall luft höjer lösligheten och ger inte kondens. Alltså om du ser till att bara ha kall luft i datorn borde det funka med eventuell kondens på utsidan av burken där luft kyls. Säger inte att det är en bra idé för det dock.

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2010

Har haft funderingar på om det inte skulle gå att konstruera ett special chassi som har någon form av vattenkylning inbyggd i plåten för att skapa en så kall miljö som möjligt inuti. (Kan även fungera klockrent som kyl för drickor, snusdosor mm).

Det skulle nog kosta skjortan, men borde inte det vara en bra idé i teorin iallafall? xD Ett tätat chassi med kylning i plåten borde väl resultera i markant lägre temperaturer och lättare för den varma luften som produceras att kylas ned/flyttas ut ur chassit.

Är inte speciellt insatt i vad som är rätt och fel så någon med bättre kunskap får gärna förklara vad som skulle ske om detta nu genomfördes. (:

Playstation 4 - o_O

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Tomtelol:

Har haft funderingar på om det inte skulle gå att konstruera ett special chassi som har någon form av vattenkylning inbyggd i plåten för att skapa en så kall miljö som möjligt inuti. (Kan även fungera klockrent som kyl för drickor, snusdosor mm).

Det skulle nog kosta skjortan, men borde inte det vara en bra idé i teorin iallafall? xD Ett tätat chassi med kylning i plåten borde väl resultera i markant lägre temperaturer och lättare för den varma luften som produceras att kylas ned/flyttas ut ur chassit.

Är inte speciellt insatt i vad som är rätt och fel så någon med bättre kunskap får gärna förklara vad som skulle ske om detta nu genomfördes. (:

problemet med detta är att du måste fortfarande ha något sorts block direkt på cpu och gpu annars skulle dessa överhettas iaf! men det skulle ju gå att göra så iaf och köra med luftkylning då luften i chassit blir kallare och på så sätt kan fläktarna gå långsammare.

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av anden12:

Du måste även isolera runt blocken.. där vill du inte heller ha kondensvatten.

Missade att skriva det, finns sprutlösningar man kan applicera på ett avmonterat block så det blir fint och tätt slutet Går slipa och måla om man vill ha det kosmetiskt snyggt
Bara att ta blocket täta för ingångar/utgångar och skruva fast det på en slät plåttbit som man förborrat så det inte kommer på blockets undersida/kontaktyta sen spruta hej vilt (hur man gör beror självklart på vilket block man har).

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/polyterm_ab/skumplast/polytherm_sprutisolering/i188218/

-40°C till +110°C låter inte dumt Sen att slippa få myror i datorn är inte dumt

Citat:

UV-stabil. Fäster mycket bra på de flesta ytor. Kan användas till värme-, köld- och ljudisolering. Expanderar upp till 100%. Kontrollerad expansion, vid rätt dosering slutar den att expandera vid motstånd. Kan användas från -10°C. Temperaturbeständig från -40°C till +110°C. Härdat skum kan övermålas och slipas. Bra kemikaliemotstånd, ruttnar inte. Brandklass B1. Är resistent mot myror och andra svenska insekter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Mr.Azum:

problemet med detta är att du måste fortfarande ha något sorts block direkt på cpu och gpu annars skulle dessa överhettas iaf! men det skulle ju gå att göra så iaf och köra med luftkylning då luften i chassit blir kallare och på så sätt kan fläktarna gå långsammare.

Jo tanken var på något sätt att kombinera en annorlunda vattenkylning med luftkylning. Hela poängen med "vattenkylt chassi" försvinner ju direkt du sätter in vattenkylning på komponenterna.

Vore ett kul projekt att testa. Kan tycka att luftkylare ser betydligt snyggare ut än vad vattenkylning gör, win-win för min del iallafall!

Playstation 4 - o_O