Asus maximus IV extreme B3 - Problem att hitta Diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Asus maximus IV extreme B3 - Problem att hitta Diskar

Hej jag har just byggt ihop min nya burk och allt fungerar fel fritt BORTSETT från att jag har ett litet Disk problem.

Setup beskriving:
Asus maximus IV extreme 3B.
Intel i7 2700k
4st 4GB Crosair vangence 1866mhz
2st Asus GTX 580

1st Corsair SSD Force Series GT 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/515MB/s read/write, "har OS på Denna"
1st DVD Brännare SATA
1st Western Digital AV-GP 1TB ATA

Problem beskrivning:
Allt fungerar när jag kör endast SSD disken inkopplad, SSD disken hittas i BIOS och OS kan Laddas perfekt.
Men när jag kopplar in WD 1TB ATA disken, så försvinner SSD disken helt och hittas inte av varken POST eller Bios.
Har vid ett få tal tillfällen tappat bort DVD spelaren också kommer dock inte ihåg vilket sammanhang.

Vet inte va jag ska ha för inställningar, har SSD disken inkopplad i 6gb/s port och dvd + 1TB i 3GB/s.
I BIOS har jag på AHCI, men vet inte om jag kanske ska aktivera Raid eller något?

Är mycket glad för all hjälp jag kan få, just nu är jag på jobbet men ska sätta mig med det i kväll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Du skall inte ändra till RAID eftersom det inte fungerar all med din nuvarande Windows installation. Behåll AHCI för bästa prestanda eller IDE för att testa.

Du har kopplat enheterna i rätt utgångar så om du inte bara missat någon BIOS inställning. Ditt moderkort har en avancerad UEFI (BIOS) variant där du nertill i huvudmenyn väljer Boot Prioritet bland olika typer av enheter. Sedan har du "Advanced Mode - Advanced" med enhets val att använda eller ej de olika kontrollerkretsarna. (där finns mycket att bläddra i, 3-2, 3-21, 3-24...) http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/MAXIMUS_IV_EXTREM...

Koppla ur SATA kontakten från hårddisken och starta upp Windows. Koppla in hårddisken i farten och se om den kommer upp eller om Windows störs/hänger.

Eventuell behöver du gå in i Enhetshanteraren och välja "Sök efter maskinvaruförändringar". Om du skriver in "Datorhanterin" (utan g) vid Windows Start så får du även fram Diskhantering där du ser om disken visas.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD FX-8150 4,5GHz | ASUS Crosshair V Formula (990FX) |Corsair XMS3 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD 840 Pro. 256GB | 2x Gorsair SSD Force GT 120GB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Tack För Hjälpen