Permalänk

Vattenkylning, Underhåll

Hej!

Som trådens rubrik säger så undrar jag hur svårt/jobbigt det är att underhålla ett vattenkylt system? Hört att man ska behöva byta vätska ganska ofta.
Skulle vara tacksam om någon kan svara.

MvH Niklas

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk

När jag höll på med vattenkylning så bytte jag vatten var 6:e månad. Sköljde igenom med destillerat vatten och tömde.
Sedan hällde jag i destillerat vatten och lite Mayhems Biocide. Har man samma komponenter flera år kan man även ta loss alla komponenter och tvätta försiktigt med vinäger och skölja med destillerat vatten.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Jag kör endast med destillerat vatten, och jag har inte bytt vatten på drygt ett halvår (bytte pga. ny hårdvara). Jag planerar inte heller att byta vatten, då det ser lika fint ut som det gjorde när det var nytt. Dock så tror jag att man måste byta oftare om man använder färgtillsättning. då de brukar sätta sig i vattenblock etc.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Jag kör endast med destillerat vatten, och jag har inte bytt vatten på drygt ett halvår (bytte pga. ny hårdvara). Jag planerar inte heller att byta vatten, då det ser lika fint ut som det gjorde när det var nytt. Dock så tror jag att man måste byta oftare om man använder färgtillsättning. då de brukar sätta sig i vattenblock etc.

Okej tack, för funderar på att bygga ett m-atx system som är vattenkylt (I ett SilverStone Temjin TJ08B-E) Vet att det inte är optimalt för just vatten men undrar bara, hur mycket kyla kan en 120 RAD leverera till en CPU och 2 GPUer?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Okej tack, för funderar på att bygga ett m-atx system som är vattenkylt (I ett SilverStone Temjin TJ08B-E) Vet att det inte är optimalt för just vatten men undrar bara, hur mycket kyla kan en 120 RAD leverera till en CPU och 2 GPUer?

Inte mycket, en 120 rad räcker nog bara till att kyla en cpu tillräckligt. För cpu+2 gpu krävs minst en 3x120 radiator :/

Permalänk
Skrivet av voro12:

Inte mycket, en 120 rad räcker nog bara till att kyla en cpu tillräckligt. För cpu+2 gpu krävs minst en 3x120 radiator :/

Hmm... Om man kör med en 120 sen en 240 rad till grafikkorten, går det att sammankoppla dessa då?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

tänk på hur stor yta som finns på kylflänsarna totalt idag med luft kylning, så inser du nog att 120-rad inte kommer räcka.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

tänk på hur stor yta som finns på kylflänsarna totalt idag med luft kylning, så inser du nog att 120-rad inte kommer räcka.

Sant...

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Hmm... Om man kör med en 120 sen en 240 rad till grafikkorten, går det att sammankoppla dessa då?

Ja det går Själva vattenloopen kan man göra som man vill, dock så ska reservoaren helst ligga precis innan pumpen.
Ex: reservoar-pump-gpu-gpu-cpu-120 rad-240 rad-reservoar igen
Dock är jag inte 100 på om radiatorerna räcker, då det beror på grafikkortens värmeutveckling, radiatorns tjocklek, fläktar, luftgenomströmning, klockfrekvens etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Okej tack, för funderar på att bygga ett m-atx system som är vattenkylt (I ett SilverStone Temjin TJ08B-E) Vet att det inte är optimalt för just vatten men undrar bara, hur mycket kyla kan en 120 RAD leverera till en CPU och 2 GPUer?

2 gpu på ett m-atx?? ska du köra med 6990/590? för finns väll inte 2 pci på ett m-atx?
men nej 120rad räcker inte!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

2 gpu på ett m-atx?? ska du köra med 6990/590? för finns väll inte 2 pci på ett m-atx?
men nej 120rad räcker inte!

Finns faktiskt ganska många SLI/CF på m-atx ett exempel är ju http://www.inet.se/produkt/1902045/asus-maximus-iv-gene-z sen finns det en del billigare också.

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Finns faktiskt ganska många SLI/CF på m-atx ett exempel är ju http://www.inet.se/produkt/1902045/asus-maximus-iv-gene-z sen finns det en del billigare också.

tror jag tänkte på M-ITX ^^ my bad

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Här får du lite inspiration för vatten i TJ08-E.
#11676008

Kör inte på ensamt 200 mm rad, komplettera med en 120 mm. Enbart 200 räcker om du inte ska överklocka.
Och så länge du inte kör med färg på vattnet så ska du inte behöva plocka isär systemet... iaf inte var 6:e månad!

Permalänk
Skrivet av borz:

Här får du lite inspiration för vatten i TJ08-E.
#11676008

Kör inte på ensamt 200 mm rad, komplettera med en 120 mm. Enbart 200 räcker om du inte ska överklocka.
Och så länge du inte kör med färg på vattnet så ska du inte behöva plocka isär systemet... iaf inte var 6:e månad!

Shit vilket grymt arbete

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Det beror också på hur ofta vattnet står stilla. Bäst är låta pump gå jämt, Hade min Zalman Tower igång i 3 år drygt utan stopp sedan sålde jag den och vad jag vet står den igång fortfarande .