Testa minnestest på RAM, Moderkort och CPU - Mentest86+?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jun 2008

Testa minnestest på RAM, Moderkort och CPU - Mentest86+?

Nu är det så att jag vill testa min hårdvara på min gamm-spel dator. Jag har testat ramminnet och jag fick DIREKT så här:
http://img18.imageshack.us/img18/5518/dsc00136bk.jpg

Det betyder att ramminnet är kasst. Jag har hittat en 256 mb ramminne för 8 dollar, fri frakt och allt förbannat

Men hur kollar man resten av hårdvaran då? Hårddisken har också checkat av och det är OK.
Moderkort och CPU skulle jag också vilja testa. CPU:n är en sockel 7 och tror ni att det går få tag på CPU som har Sockel 7? Begagnat? Min är på 200 mhz MMX.

| CPU: MMX 200 MHz Intel Pentium I| GPU: Voodo2 3dfx 8 Mb| RAM: SDRAM 32 Mb 133 Mhz | PSU: 3V fläkt 2W | Chassi: HP Vectra VE 5| Skärm: HP Ergo 1024| HDD: Toshiba 2033 MB | OS: Windows 95 B | Mus: HP |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Om datorn är så gammal som jag tror, så kommer inte 256mb minne fungera, alternativt du får ut betydligt mindre mb från den
kan tänka mig att 32mb eller 64mb stickor kan fungera

Men i övrigt, har förträngt och glömt hur sådana här gamla saker funkar eller vad man kan göra åt det

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av ggustavsson:

Om datorn är så gammal som jag tror, så kommer inte 256mb minne fungera, alternativt du får ut betydligt mindre mb från den
kan tänka mig att 32mb eller 64mb stickor kan fungera

Men i övrigt, har förträngt och glömt hur sådana här gamla saker funkar eller vad man kan göra åt det

Faktiskt så klarar den 420 mb

Jag funderar på att köpa ett nytt ramminne. CPU tror jag är nöjd med. 200 Mhz är väll godkänt för spel upp till 2000.

Men du visste inte hur man kunde kolla CPU och moderkort?

| CPU: MMX 200 MHz Intel Pentium I| GPU: Voodo2 3dfx 8 Mb| RAM: SDRAM 32 Mb 133 Mhz | PSU: 3V fläkt 2W | Chassi: HP Vectra VE 5| Skärm: HP Ergo 1024| HDD: Toshiba 2033 MB | OS: Windows 95 B | Mus: HP |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av heretic16:

Nu är det så att jag vill testa min hårdvara på min gamm-spel dator. Jag har testat ramminnet och jag fick DIREKT så här:
http://img18.imageshack.us/img18/5518/dsc00136bk.jpg

Det betyder att ramminnet är kasst. Jag har hittat en 256 mb ramminne för 8 dollar, fri frakt och allt förbannat

Men hur kollar man resten av hårdvaran då? Hårddisken har också checkat av och det är OK.
Moderkort och CPU skulle jag också vilja testa. CPU:n är en sockel 7 och tror ni att det går få tag på CPU som har Sockel 7? Begagnat? Min är på 200 mhz MMX.

altså en petium 200mhz dator vill du återanvända?jag hade skickat den till skroten ,oftast är hårdvara till sådanna dyrare en det ens är värt att tänka på. vist känner du en som har sådanna saker liggandes ja kanske då.

i alfall OT: moderkortets namn står oftast på moderkortet detta behövs för att du ska veta hur kraftig processor du kan stoppa in i den dock pentium 200 tror jag är max, för sen kom pentium 2 och dom va på 300mhz upp till 450mhz efter dom kom P3 450-1100mhz ,. troligen är det inte sdram utan föregångaren till dom. Inle lätt att få tag på. 8 dollar tyckte jag va för mycket för den burken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av temporyman:

altså en petium 200mhz dator vill du återanvända?jag hade skickat den till skroten ,oftast är hårdvara till sådanna dyrare en det ens är värt att tänka på. vist känner du en som har sådanna saker liggandes ja kanske då.

i alfall OT: moderkortets namn står oftast på moderkortet detta behövs för att du ska veta hur kraftig processor du kan stoppa in i den dock pentium 200 tror jag är max, för sen kom pentium 2 och dom va på 300mhz upp till 450mhz efter dom kom P3 450-1100mhz ,. troligen är det inte sdram utan föregångaren till dom. Inle lätt att få tag på. 8 dollar tyckte jag va för mycket för den burken.

54 kr för den. Dyrt? Hellre 54 kr och få den fungera så jag kan gå tillbaka till 1995

Men visste du hur man kollade moderkortet och CPUn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av heretic16:

54 kr för den. Dyrt? Hellre 54 kr och få den fungera så jag kan gå tillbaka till 1995

Men visste du hur man kollade moderkortet och CPUn?

Haha att du vill ha den kvar är ju coolt fast i och för sig pappa hade ju kvar sin IBM från 97 ända te förra året då han bytte upp sig till en IBM från 2000

Intel Core I5 760 @ 3,40ghz som kyls av nån skitstort noctua kylare :P | XFX HD6850 Black edition | 2x320GB ska tillkomma ssd | 4GB Corsair Vengeance 1600mhz (ska utökas till 16GB) | Chieftec 500W | Antec Nine Hundred Chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

jaa på moderkortet borde det stå någon stans vilken modell det är och om du tar bort cpu kylaren och får bort kylpastan brukar det stå på cpu'n vilken det är också

FD R4|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Noctua NH-D14|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 14TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jun 2008

jag vet redan vad det är för CPU. Jag bara undrar hur man kollar CPUn bara. Testa den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Om den bootar och du kan köra memtest så är den till 99.9% säkerhet OK.
Värre är det dock med moderkort från den tiden.
Med lite otur så har du en hel radda med svullna och/eller läckande kondensatorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Svensktiger:

Om den bootar och du kan köra memtest så är den till 99.9% säkerhet OK.
Värre är det dock med moderkort från den tiden.
Med lite otur så har du en hel radda med svullna och/eller läckande kondensatorer.

Memtest testar endast ramminnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av heretic16:

Memtest testar endast ramminnet.

Ingen data hamnar i RAM utan en CPU.
Även om man på den tiden (tills inte så länge sen faktiskt) hade minneskontrollers på moderkortet.
Och eftersom datorn i fråga helt uppenbarligen klarat POST och sedan exekverat Memtest utan krasha så kan man anta att CPU'n inte har några allvarliga fel.