System Stability Tester bra benchmark? Bättre än super pi?

Permalänk
Medlem

System Stability Tester bra benchmark? Bättre än super pi?

Sökte runt lite på internet och hittade detta programmet System Stability Tester. Det är ett benchmark program som precis som super pi beräknar decimalerna i pi.

http://systester.sourceforge.net/index.php

Deras hemsida

Programmet använder sig av samma algoritm som super pi Gauss–Legendre algorithm. Programmet kan göra upprepade beräkningar för att kolla stabilitet. Den kan även beräkna pi på flera trådar samtidigt. Alltså verkar programmet vara mycket bra.

Det som är lite konstigt är hur bra tider man får med programmet. När jag testade att beräkna 1M decimaler så tog det 2.3 sekunder med super pi tar det ca 10 sekunder. Kan det verkligen stämma att denna programvara är så bra att den att datorn räknar ut det 4 gånger snabbare? Eller är allt bara fejk? Kan det rent av vara skadlig programvara?

Om resultaten stämmer undrar jag varför fler inte använder programmet för det verkar vara ett mycket kompetent benchmark program.

MVH UNIX

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Stabilitetstest för CPU: Prime95 (goolga 32 el. 64 bit)

Permalänk
Inaktiv

... om alla använder ett program som benchmark, och man vet att X resultat är bra, varför ska man då använda en annan benchmark där ingen vet vad som är bra/dåligt?

Skrivet av Chmat76:

Stabilitetstest för CPU: Prime95 (goolga 32 el. 64 bit)

Du läste inte tråden va?

Permalänk
Medlem

SuperPI (1.5 Mod t.ex)
Använder endast 1 kärna.

Därför du kan se HWBot insändningar med 1 aktive kärna och väldigt hög klockfrekvend.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Stabilitetstest för CPU: Prime95 (goolga 32 el. 64 bit)

En av anledningarna till att jag undrade om detta programmet var för att det fanns till linux. Men nu när jag googlade upptäckte jag att Prime också finns till linux. Tack för tipset!

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

... om alla använder ett program som benchmark, och man vet att X resultat är bra, varför ska man då använda en annan benchmark där ingen vet vad som är bra/dåligt?

Du har en bra poäng...

Men tror du att det är möjligt att programmet kan räkna ut 1M decimaler 4 gånger fortare än super pi? Kan verkligen bra kodning göra så stor skillnad?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB