Sänka temperatur på grafikkort och processor

Permalänk
Medlem

Sänka temperatur på grafikkort och processor

Tycker då dessa delar är lite för varma, kanske inte för nu men senare när jag klockar

Process fläkten är ju enkelt att förstå och montera, vad skulle ni rekommendera?

För grafikkortet har jag inte en enda aning ny med hårdvara. Byta själva fläkten i grafikkortet? (Låter VÄLDIGT krångligt) eller sätta en fläkt som skickar luft mot grafikkortet?

Inte heller bra på fläktar och luftflöde. Har HAF 912 Där det är två fläktar. Första är 200m Verkar som den blåser in och en bak som är 120mm blåser utåt. Det kan jag förstå att det går rakt igenom sen ut, men nu har jag två lediga fläktplatser. En 120/140mm på sidan och 200m uppe. Antar att vilket man än tar ska riktat inåt emot chassit? Iallafall, lär det inte förstöra luftflödet? Om man har från sidan riktat inåt går luftflöder höger framåt vilket missar fläkten som leder ur luften helt totalt och om man tar ovanfrån riktas luftflödet framåt och neråt mot chassit vilket också failar med luftflödet... Behöver er hjälp.

Vilken fläkt? Uppe eller sidan? Riktad mot eller ut från chassit?

Antar att det är enklare att förstå om ni får se delarna; https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera insug fram och sidan.
Utblås bak och i toppen.
Bra kylare när det gäller prestanda per krona är en Coolermaster Hyper 212+ med en eller 2 st Scythe Gentle Typhoon fläktar. När det gäller grafikkortet,
En Silverstone Air Penetrator 140mm skulle nog sitta bra i sidan.
Tänk på att kortet du köpt är redan överklockat. I toppen, en coolermaster 200mm.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

vilka grader har ru på prylarna?

Fram: Ska blåsa in
Sidan: kan blåsa in eller ut, testa dig fram. Det verierar från chassi till chassi.
Uppe: Blåsa ut. (kan också vara bra att blåsa in ifall grafikkortet stoppar ny luft från att komma upp i övre delan av chassit)
Bak: Blåsa ut.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

vilka grader har ru på prylarna?

Fram: Ska blåsa in
Sidan: kan blåsa in eller ut, testa dig fram. Det verierar från chassi till chassi.
Uppe: Blåsa ut. (kan också vara bra att blåsa in ifall grafikkortet stoppar ny luft från att komma upp i övre delan av chassit)
Bak: Blåsa ut.

Nu när jag spelar bf3 ultra i windowed mode säger CPUID Hardware Monitor att processorn är 60 grader och MSI afterburner säger grafikkortet ligger på max 75 grader när fan speeden är på runt 70% GPU Usage 95-99%

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem

60 grader på processorn är najs.

75 grader ned 70%? låter mycket antar jag?

där borde du få bättre kylning. Testa montera unsug på sidan. borde hjälpa en del.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Avstängd

Om inte jag har egen speed på min fläkt så är min temp upp mot 90 grader
om jag har 80% på fläkten ligger den runt 75~ i bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

60 grader på processorn är najs.

75 grader ned 70%? låter mycket antar jag?

där borde du få bättre kylning. Testa montera unsug på sidan. borde hjälpa en del.

utsug eller insug?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxcake:

utsug eller insug?

in*

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ploxcake:

Nu när jag spelar bf3 ultra i windowed mode säger CPUID Hardware Monitor att processorn är 60 grader och MSI afterburner säger grafikkortet ligger på max 75 grader när fan speeden är på runt 70% GPU Usage 95-99%

grafikkortet kommer upp i rätt höga temperaturer ser jag,
min GTX580 ligger på 32 grader i idle och i load runt 50-55 grader
med en fan speed på 40% då har jag ändå inga fläktar varken sida eller topp endast fram och bak...

men som sagt bf3 är krävande. ditt kort borde klara minst 90 grader tror jag,
innan den blir alldeles för varm.. men problemet blir ju att all den värmen stannar kvar och värmer upp lådan
och övriga komponenter om man inte har ordentlig kylning

insug utav luft tycker jag borde komma från fram och sida och utsug från bak och topp, då värme stiger så sitter utsug bäst på toppen utav chassit.
när du har monterat fler fläktar och fått mer cirkulation på burken så borde temperaturerna både på GPU & CPU sjunka, därmed bättre prestanda
sedan om det inte räcker till då tycker jag att du borde fundera på en bättre CPU kylare alternativt en bättre kylning på kort, eller till och med köpa ett annat kort om du inte känner kunna ha den kunskapen för att byta kylare på gpu. (för att byta kylare från en annan tillverkare krävs ofta att du har referenskort)

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

grafikkortet kommer upp i rätt höga temperaturer ser jag,
min GTX580 ligger på 32 grader i idle och i load runt 50-55 grader
med en fan speed på 40% då har jag ändå inga fläktar varken sida eller topp endast fram och bak...

men som sagt bf3 är krävande. ditt kort borde klara minst 90 grader tror jag,
innan den blir alldeles för varm.. men problemet blir ju att all den värmen stannar kvar och värmer upp lådan
och övriga komponenter om man inte har ordentlig kylning

insug utav luft tycker jag borde komma från fram och sida och utsug från bak och topp, då värme stiger så sitter utsug bäst på toppen utav chassit.
när du har monterat fler fläktar och fått mer cirkulation på burken så borde temperaturerna både på GPU & CPU sjunka, därmed bättre prestanda
sedan om det inte räcker till då tycker jag att du borde fundera på en bättre CPU kylare alternativt en bättre kylning på kort, eller till och med köpa ett annat kort om du inte känner kunna ha den kunskapen för att byta kylare på gpu. (för att byta kylare från en annan tillverkare krävs ofta att du har referenskort)

Att ha insug från fram och sidan och bara utsug bak av chassit, skulle det va bra eller måste jag ha två utsugs platser om två insugs platser?

P.S mitt grafikkort ligger 32 grader idle med minsta fan speeden (30%)

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ploxcake:

Att ha insug från fram och sidan och bara utsug bak av chassit, skulle det va bra eller måste jag ha två utsugs platser om två insugs platser?

P.S mitt grafikkort ligger 32 grader idle med minsta fan speeden (30%)

det här är ditt chassi.

Fläktar
Medföljande fläktar 1st. 200mm fram (röd), 1st. 120mm bak
Fläktplatser fram 1st 200mm
Fläktplatser bak 1st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 1st 200mm

Fläktplats fram och Fläktplats sidan (200MM och 140MM) som insug av ny luft

Fläktplats bak och Fläktplatsen på topp (120MM och 200MM) som utsug

utsug av luft har jag alltid bak och i toppen av chassit, samt ny luft från sida och fram av chassit.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

det här är ditt chassi.

Fläktar
Medföljande fläktar 1st. 200mm fram (röd), 1st. 120mm bak
Fläktplatser fram 1st 200mm
Fläktplatser bak 1st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 1st 200mm

Fläktplats fram och Fläktplats sidan (200MM och 140MM) som insug av ny luft

Fläktplats bak och Fläktplatsen på topp (120MM och 200MM) som utsug

utsug av luft har jag alltid bak och i toppen av chassit, samt ny luft från sida och fram av chassit.

inte lust att spendera eller montera för mycket, sidan såg enkel ut och bara 140mm fläkt men ovanför chassit blir det nog svårt att klämma in 200m fläkt vid moderkortet.

Går det inte bara att köpa 140mm för sidan och sen räcka med utusg där bak?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ploxcake:

inte lust att spendera eller montera för mycket, sidan såg enkel ut och bara 140mm fläkt men ovanför chassit blir det nog svårt att klämma in 200m fläkt vid moderkortet.

Går det inte bara att köpa 140mm för sidan och sen räcka med utusg där bak?

ok, då ditt chassi är ganska öppet så prova så, kolla på temp nu och efter montering för att se skillnader och om du upplever att du behöver mer fläktar kan du köpa detta vid senare tillfälle om du känner att du inte vill spendera för mycket på en gång

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

mer fläkt rekommendationer?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem

har bestämt mig för de fläktarna jag ska ha : http://www.inet.se/produkt/5321564/cooler-master-megaflow-200... (200mm)
https://www.inet.se/produkt/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-1... (140mm)

men vilken processorfläkt?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)