Permalänk
Medlem

H60 Cpu fan speed?

Tjena!
Jag har just beställt en h60 kylare, och lång historia kort så kommer jag ihåg att dom första slutna vattenkylarna så var man tvungen att sätta cpu fan på max för att pumpen skulle få all ström den behövde.
Jag är inte säker hur fläkten kopplas in till det hela men gissar att man kan köra med vanlig fläkt styrning eller liknande.

Hur fungerar det hela? var kopplar ni in sladdarna och om man proppar på en extra fläkt för push&pull, vart ska jag koppla in den fläkten?

Permalänk

Min h60 kopplade jag in 4-pin kontakten (fläkten som följer med) 3-pin som är pumpen till 3-pin på moderkortet och sedan en till fläkt så det blev p&p och den fläkten satte jag också i moderkortet och min h60 kyler riktigt fint, och jag har inte ställt in någon fläkt eller något utan jag satte i kontakterna och kör nu så

Visa signatur

Corsair carbide 300R, AMD x4 955, Cooler Master Seidon 120V, Asus M4A88T-EVO/USB3, Gigabyte 6870, 2x4gb 1333, 1tb hdd, corsair 600W

Permalänk

Pumpen skall kopplas till uttag med full drivning medan fläkten som följer med kopplas till CPU_FAN.
Pumpen skall alltså gå med fullt tryck hela tiden och processorns temperatur reglerar fläkten på kylelementet.

Extra fläkt kan du koppla på annat SYS_FAN uttag på moderkortet. Eventuellt med kopplingsmotstånd för att minska varvtalet lite.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jaha, där ser man, altså pumpen till ett maxat uttag, och fläktarna till cpufan, kan man inte köra en förgrening för det? så man kör båda fläktarna på samma, eller drar man ner deras varv då?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då det handlar om ungefär samma sak. I instruktionen till H60n står det att pumpen ska kopplas till CPU_Fan. Stämmer detta eller ska man koppla den direkt till nätagget?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Jaha, där ser man, altså pumpen till ett maxat uttag, och fläktarna till cpufan, kan man inte köra en förgrening för det? så man kör båda fläktarna på samma, eller drar man ner deras varv då?

Man kan med en fläktförgrening koppla två fläktar till samma fläktutgång, men där kopplas endast ena fläktens styrtråd till fläktregulatorn. En fläkt styr men två åker med.

Skrivet av Manett:

Lånar tråden lite då det handlar om ungefär samma sak. I instruktionen till H60n står det att pumpen ska kopplas till CPU_Fan. Stämmer detta eller ska man koppla den direkt till nätagget?

Vad står det då om fläktens inkoppling ?
Där finns ingen anledning att köra vattenpumpen långsamt och fläkten på fullt.
Du får ett effektivare och tystare kylsystem om fläkten styrs av CPU temperaturen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Man kan med en fläktförgrening koppla två fläktar till samma fläktutgång, men där kopplas endast ena fläktens styrtråd till fläktregulatorn. En fläkt styr men två åker med.

Vad står det då om fläktens inkoppling ?
Där finns ingen anledning att köra vattenpumpen långsamt och fläkten på fullt.
Du får ett effektivare och tystare kylsystem om fläkten styrs av CPU temperaturen.

Står att fläkten ska kopplas till valfri SYS_Fan.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Manett:

Står att fläkten ska kopplas till valfri SYS_Fan.

Okay, men då skulle jag hellre ha en tystare dator för egen del.
Båda varianterna fungerar dock.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

kopplar man pumpen till cpu_fan uttaget så måste man slå av fläkt styrningen på det uttaget
pumpen ska konstant 12 volt annars går den sönder

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

kopplar man pumpen till cpu_fan uttaget så måste man slå av fläkt styrningen på det uttaget
pumpen ska konstant 12 volt annars går den sönder

Hur fan gör man det när det är en ny dator och aldrig startad innan.. hmmm...

Det som jag tycker verkar lättast är att slänga på pumpen på en molex kontakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manett:

Lånar tråden lite då det handlar om ungefär samma sak. I instruktionen till H60n står det att pumpen ska kopplas till CPU_Fan. Stämmer detta eller ska man koppla den direkt till nätagget?

Vilka underliga instruktioner har du egentligen? Jag tittar på instruktionerna till min H60 nu och under bild 6 står det "Connect fan power connector to CPU_FAN header on motherboard." och under bild 7 står det "Connect pump power connector to any available 3-pin fan header on motherboard."

Det är så jag har kopplat och det är så man ska koppla. Dessutom är fläktkontakten en 4-pin och pumpkontakten en 3-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Vilka underliga instruktioner har du egentligen? Jag tittar på instruktionerna till min H60 nu och under bild 6 står det "Connect fan power connector to CPU_FAN header on motherboard." och under bild 7 står det "Connect pump power connector to any available 3-pin fan header on motherboard."

Det är så jag har kopplat och det är så man ska koppla. Dessutom är fläktkontakten en 4-pin och pumpkontakten en 3-pin.

Jag hade tydligen läst fel! Tittade igenom instruktionerna igen. Ursäktar för detta. Har nu kopplat om i min dator ialla fall.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har lite frågor här, När jag kopplar in pumpen i ett uttag som ger den max volt, så låter den som fan, men när jag kör pumpen i Opt_Fan1 och sätter den på 90% hastighet så låter den inget, men det känns på slangarna att vattnet går runt. däremot visar hastigheten på pumpen 3300rpm ist för 4400rpm med full volt (hur det kan skilja så mycket vet jag inte?)

Jag tycker annars min temp är helt ok på "90% 3300rpm" med pumpen..
Eller kan den vara defekt?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Jag har lite frågor här, När jag kopplar in pumpen i ett uttag som ger den max volt, så låter den som fan, men när jag kör pumpen i Opt_Fan1 och sätter den på 90% hastighet så låter den inget, men det känns på slangarna att vattnet går runt. däremot visar hastigheten på pumpen 3300rpm ist för 4400rpm med full volt (hur det kan skilja så mycket vet jag inte?)

Jag tycker annars min temp är helt ok på "90% 3300rpm" med pumpen..
Eller kan den vara defekt?

Som det har diskuterats i andra trådar ang. H60 så är spänningssänkning en workaround på ljudproblemet som väldigt många har, dvs att pumpen låter mycket mer än den ska göra. Jag har en kompis som kör en låtande H60 med samma lösning som dig och han har inte stött på något problem än, medan andra föreslår att man ska skicka in den och få den utbytt om den ger ifrån sig missljud. Gör en sökning så kommer du nog gräva fram lite mer info i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Som det har diskuterats i andra trådar ang. H60 så är spänningssänkning en workaround på ljudproblemet som väldigt många har, dvs att pumpen låter mycket mer än den ska göra. Jag har en kompis som kör en låtande H60 med samma lösning som dig och han har inte stött på något problem än, medan andra föreslår att man ska skicka in den och få den utbytt om den ger ifrån sig missljud. Gör en sökning så kommer du nog gräva fram lite mer info i frågan.

Aha, jo jag har provat nu i båda lägen och det är inte direkt någon skillnad i temperaturen.. så jag kör vell på som det är

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken