Permalänk

960T överklockning

Tjo!

Fick hem en 960T idag, klockade den till 4ghz (242x16.5) och körde intel burn test i lite drygt en timme.
Men om jag stänger av datorn så står det overclock failed men om jag går in i bios då och skiter i att ändra nåt utan bara kör på så funkar det. Vid omstarter funkar de kanon.

Körde på 1.43Vcore (men den hoppar upp till 1.476 under load) cpu-nb 1.2500V nb-ht 1.25625V Temp: idle 39c max 58c
Detta på ett asus sabertooth 990fx med corsair vengeance 1600mhz minnen.

Testade o höja volten men de ville inte ändå så känns lite som jag missat nåt.

Permalänk

Detta säger ju nästan ingenting men det är väl något på moderkortet som inte hänger med...? Hmm.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Detta säger ju nästan ingenting men det är väl något på moderkortet som inte hänger med...? Hmm.

Testade andra överklockningar idag ner till 3.4ghz och ändrade bara multin och får samma problem ändå spelar ingen roll vad jag försöker klocka till så startar den inte utan ger mig overclock failed. Börjar nästan tro att jag får byta de på garantin. Men de är konstigt som fan att de bara händer om jag stänger av datorn. inte när jag startar om.

Är de någon som har haft samma problem? Vet att asus har haft cold boot problem med andra kort men dem lösningarna verkar inte funka... Har en athlon 2 640 jag ska testa sätta i o se om problemet kvarstår så jag kan utesluta processorn.

Permalänk
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Testade andra överklockningar idag ner till 3.4ghz och ändrade bara multin och får samma problem ändå spelar ingen roll vad jag försöker klocka till så startar den inte utan ger mig overclock failed. Börjar nästan tro att jag får byta de på garantin. Men de är konstigt som fan att de bara händer om jag stänger av datorn. inte när jag startar om.

Är de någon som har haft samma problem? Vet att asus har haft cold boot problem med andra kort men dem lösningarna verkar inte funka... Har en athlon 2 640 jag ska testa sätta i o se om problemet kvarstår så jag kan utesluta processorn.

Hmm, vet nu inte om detta är vad du gjorde men gör en "use optimal default" och resetta tillbaka alla inställningar.. Sedan testar du en ny överklock med bara multipel ändring och vcore

Detta är min moderbräda: ASUSTeK Computer INC. M5A99X EVO (AM3r2)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Är det inte 960T processorerna som går att låsa upp till en X6?

Har för mig att jag läste någon kommentar här på Swec om det. Testa!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

ja den går att låsa upp (6 kärnig blackedition med två inte så bra fungerande cores (pga högre temp eller att den inte funkar stabilt i stock klock)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Hmm, vet nu inte om detta är vad du gjorde men gör en "use optimal default" och resetta tillbaka alla inställningar.. Sedan testar du en ny överklock med bara multipel ändring och vcore

Detta är min moderbräda: ASUSTeK Computer INC. M5A99X EVO (AM3r2)

Testade även de ja, men nu med den andra processorn så går de klocka o stänga av så är nog inte moderkortet. men de jag tycker är konstigt är att även om jag låter 960t prollen gå orginal och bara ändrar mina minnen till deras standard hastighet (1666mhz från 1333mhz) så får jag samma problem. detta händer inte heller med athlon processorn. Så jag tror jag ska försöka skicka tillbaka min 960t o gnälla lite om de inte funkar när jag sätter tillbaka den nu vill säga. Återkommer med resultat! o tack för svar!

Skrivet av Tomtelol:

Är det inte 960T processorerna som går att låsa upp till en X6?

Har för mig att jag läste någon kommentar här på Swec om det. Testa!

Jo de är ju de men stod att asus core unlocker inte kunde låsa upp på denna processorn. Så jag har haft lite av dubbel otur när de gäller den här! Tack för tipset ändå!

Permalänk

Hej igen!

Ne är som innan med 960t processorn... Men hur som helst så vet vi ju att de inte är fel på moderkortet nu o de är ju ett plus!

Permalänk
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Hej igen!

Ne är som innan med 960t processorn... Men hur som helst så vet vi ju att de inte är fel på moderkortet nu o de är ju ett plus!

Aww, tråkigt. Men försök att lämna in det på garantin som du tänkte tidigare!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har tyvärr bara haft dåliga erfarenheter av överklockning i samband med ASUS brädor och AMD. Personligen har jag haft 2 moderkort utav ASUS och båda har det vart stora problem med ändring av VCORE.

Ofta blir det väldigt stora skillnader mellan värdet DU ställer in och värdet det faktiskt blir. Sedan det med "Overclocking has failed" känner jag igen så fasligt mycket, även om du haft exakt samma instälnningar i BIOS i 6 månader så kan det en dag bara bestämma sig för att jävlas.

Försökt att googla ämnet men verkar inte finnas någon speciellt bra förklaring till detta.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Aww, tråkigt. Men försök att lämna in det på garantin som du tänkte tidigare!

Ne nu har de börjat hända lite iaf, kan boota vid 3.66ghz nu så de går åt rätt håll!

Skrivet av Tomtelol:

Har tyvärr bara haft dåliga erfarenheter av överklockning i samband med ASUS brädor och AMD. Personligen har jag haft 2 moderkort utav ASUS och båda har det vart stora problem med ändring av VCORE.

Ofta blir det väldigt stora skillnader mellan värdet DU ställer in och värdet det faktiskt blir. Sedan det med "Overclocking has failed" känner jag igen så fasligt mycket, även om du haft exakt samma instälnningar i BIOS i 6 månader så kan det en dag bara bestämma sig för att jävlas.

Försökt att googla ämnet men verkar inte finnas någon speciellt bra förklaring till detta.

Mm mitt gammla asus va rätt bråkigt med Vcoren men detta funkar bra! Dock har jag lite andra problem. Kan inte få min fsb över 215 no matter what. Och de samma gäller multin. Även om jag tar ner multin 1 snäpp så kan jag inte öka fsb 1mhz. då kommer de overclock failed. desamma gäller om jag sänker fsb och höjer multin istället. Ska fortsätta att testa vidare o se om jag kan få de ännu högre. Kom gärna med tips om ni har några!

Permalänk
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Ne nu har de börjat hända lite iaf, kan boota vid 3.66ghz nu så de går åt rätt håll!

Mm mitt gammla asus va rätt bråkigt med Vcoren men detta funkar bra! Dock har jag lite andra problem. Kan inte få min fsb över 215 no matter what. Och de samma gäller multin. Även om jag tar ner multin 1 snäpp så kan jag inte öka fsb 1mhz. då kommer de overclock failed. desamma gäller om jag sänker fsb och höjer multin istället. Ska fortsätta att testa vidare o se om jag kan få de ännu högre. Kom gärna med tips om ni har några!

Testa tokhöja din Vcore att vara manuellt satt på 1.45 volt och testa 3.7~3.8 GHz?
Den kanske helt enkelt inte klarar att höjas så mycket utan att man matar på rejält!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Testa tokhöja din Vcore att vara manuellt satt på 1.45 volt och testa 3.7~3.8 GHz?
Den kanske helt enkelt inte klarar att höjas så mycket utan att man matar på rejält!

höjde faktiskt t.om lite mer runt 1.46-1.48V. men de va likadant då. mkt märkligt. Och för att göra de mer märkligt så måste turbo core stå på auto väljer jag disabled så får jag overclock failed när jag bootar. Förklara de den som kan! hehe