AMD:s marknadsföringschef lämnar företaget

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsföringschef lämnar företaget

AMD:s vd Rory Read låter huvuden rulla och mycket pekar mot att marknadsföringschefen Nigel Dessau är den senaste i en rad medarbetare som tvingas avgå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Helt rätt:)

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Ja, de märks ju när de får uppmärksamhet pga uppsägningar.
Men de kommer ju behöva en ny pr-avdelning, men en som inte
hypar produkterna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Går det bra för ett företag behöver man inte göra sig av med så mycket folk som AMD gör.
Det är ingen nyhet att dom har problem men borde inte omsättningen från grafikkorten hålla dom ganska säkra?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, de märks ju när de får uppmärksamhet pga uppsägningar.
Men de kommer ju behöva en ny pr-avdelning, men en som inte
hypar produkterna.

VDn kanske har så litet och göra för att det finns under chefer så att han tar hand om PR sj?

Jag tycker dom gör helt rätt genom att rensa i företaget, dom behöver få mer struktur i företaget och få igång rulliansen på varor Grafikkort är ju inget problem dock.. men syftar på CPU sidan!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Avstängd

bra att dom kickar folk som inte medför något! även om det är synd att folk blir utan jobb så måste man offra sig för helhetens skull.

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

om jag ska vara helt ärlig så är PR avdelning för cpu/gpu firmor inte så vikigt. det ligger mer på att kunna sälja in sig hos andra företag som asus, hp, aser etc för folk bryr sig inte vad som är inne i en maskin så länge det funkar.

och vi på sweclockers blir inte så fångade av PRen dom gör untan kör mer på vad test sifforna visar

EDIT: dubble negativ yay!

Permalänk
Medlem

Den dagen nyheterna inte handlar om bluffar, felaktiga produkter, vikande marknadsandelar, att de skall sluta konkurrera med Intel, dåliga prestanda eller sparkade medarbetare så kanske det går börja titta åt AMD utbud igen. Tyvärr tror jag att AMD är mer eller mindre körda när det gäller high-end, de satsade hårt men det höll inte - så man står idag med en omogen tillverkningsprocess, felkonstruerade BD-proppar som är dyra att tillverka och presterar dåligt, förstört rykte, ont om pengar och ett svajigt företag så som det ofta blir om man rör om för mycket så misslyckas det oftast.

R.I.P AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

VDn kanske har så litet och göra för att det finns under chefer så att han tar hand om PR sj?

Jag tycker dom gör helt rätt genom att rensa i företaget, dom behöver få mer struktur i företaget och få igång rulliansen på varor Grafikkort är ju inget problem dock.. men syftar på CPU sidan!

Hehe, tänker på Siba när du skrev så.

Ja, de behöver rensa en del...
De har ju möjlighet att få till det bra.

Bulldozer är ju ingen dålig arkitektur, om den används till rätt grejer.
Virtualisering bl a.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det här ett väldigt bra beslut. Jag gillar inte tanken på att någon får lämna sitt jobb ofrivilligt, men hans (läs: Jag antar en väldig massa här) arbete med FX-serien var skadlig för AMD som företag.

Permalänk
Medlem

Efter en sådan stor rensning på företaget, så hoppas man att det ska vända och bli ett bättre företag.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Inte tidigare?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hehe, tänker på Siba när du skrev så.

Ja, de behöver rensa en del...
De har ju möjlighet att få till det bra.

Bulldozer är ju ingen dålig arkitektur, om den används till rätt grejer.
Virtualisering bl a.

"Hej det va Fabian Bengtsson på Siba här!"

Bulldozer är nog en jävligt bra arkitektur om de filar på vissa saker skulle jag tro, värme?!? prestanda per transistor var ju bättre än man trodde iallafall Men dom skulle ha ännu mer prestanda per transistor (och mindre värme/ström förbrukning) och kapa den den delningen av data eller vad det är varje modul håller på med...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Var kakburken ingen bra idé eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MVP:

Var kakburken ingen bra idé eller?

Skickades från m.sweclockers.com

haha

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

Var kakburken ingen bra idé eller?

Var nog den han föll på.. Kul att höra att kunderna var met nöjda med förpackningen än produkten.. Sticker lite i utvecklarnas ögon och då får han gå. kakburken var en klart kul grej och hade processorn varit bra hade många fler haft den burken framme än pappen från intel och på så sätt gjort massor reklam för AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Citat:

Efter att bantat bort över 1 400 tjänster, huvudsakligen mellanchefer och PR-personal, lämnar nu marknadsföringschefen Nigel Dessau företaget.

Bra med ett företag som bantar där det behövs istället för att skjuta sig själv i foten genom att banta bort alla ingenjörer och fabriksarbetare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Går det bra för ett företag behöver man inte göra sig av med så mycket folk som AMD gör.
Det är ingen nyhet att dom har problem men borde inte omsättningen från grafikkorten hålla dom ganska säkra?

Det handlar inte alltid om att behöva göra sig av med folk, utan snarare om att streamlinea organisationen och rationalisera bort delar som inte tillför mycket. Sänka kostnader för bättre lönsamhet. Har inte koll på AMD:s situation dock, utan resonemanget är mer allmänt.

Skrivet av harith:

om jag ska vara helt ärlig så är PR avdelning för cpu/gpu firmor inte så vikigt. det ligger mer på att kunna sälja in sig hos andra företag som asus, hp, aser etc för folk bryr sig inte vad som är inne i en maskin så länge det funkar.

och vi på sweclockers blir inte så fångade av PRen dom gör untan kör mer på vad test sifforna visar

EDIT: dubble negativ yay!

Jag håller med om att det nog är viktigare för CPU/GPU-tillverkare att sälja in sig till företag än att satsa på PR. Dock så är även det en uppgift som faller under marknadsföringsavdelningen. Marknadsföring är enormt mycket bredare än bara PR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

om jag ska vara helt ärlig så är PR avdelning för cpu/gpu firmor inte så vikigt. det ligger mer på att kunna sälja in sig hos andra företag som asus, hp, aser etc för folk bryr sig inte vad som är inne i en maskin så länge det funkar.

och vi på sweclockers blir inte så fångade av PRen dom gör untan kör mer på vad test sifforna visar

EDIT: dubble negativ yay!

Tro mig. PR behövs till största mån. Att bara ha en hemsida och sen låta resten rulla själv skulle självklart få företaget att gå under i slutändan.

Vi sweclockersmedlemmar blir fångade av PR vi också, även fast man försöker vara kritisk till vad dom säger. Hur skyhöga va inte förväntningarna på bulldozer efter all PR.. Då pratar jag om marknadsföringen till produkten. Nu pratar jag om sweclockers i största allmänhet och inte mer än så.

Jag tycker i alla fall att man har gjort bort sig eftersom man gjort BD till en så stor grej som det inte blev.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är helt rätt att jaga ut det gamla som inte fungerade och ersätta med nytt folk.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Tro mig. PR behövs till största mån. Att bara ha en hemsida och sen låta resten rulla själv skulle självklart få företaget att gå under i slutändan.

Vi sweclockersmedlemmar blir fångade av PR vi också, även fast man försöker vara kritisk till vad dom säger. Hur skyhöga va inte förväntningarna på bulldozer efter all PR.. Då pratar jag om marknadsföringen till produkten. Nu pratar jag om sweclockers i största allmänhet och inte mer än så.

Jag tycker i alla fall att man har gjort bort sig eftersom man gjort BD till en så stor grej som det inte blev.

Jag är mer inne på Fevolas linje

Skrivet av Fevolas:

Jag håller med om att det nog är viktigare för CPU/GPU-tillverkare att sälja in sig till företag än att satsa på PR. Dock så är även det en uppgift som faller under marknadsföringsavdelningen. Marknadsföring är enormt mycket bredare än bara PR.

PR i sig är inte jätteviktigt för en hårdvarutillverkare, den marknadsdel vi entusiaster som bygger ihop datorer själva står för är väldigt liten. Det viktiga är att ha en bra marknadsföringsavdelning, som inom industrin oftast handlar om att knyta till sig jättar som hp, dell, acer med flera. Det är där volymerna och pengarna finns. Kanske har den här chefen misslyckats med just detta? Det känns som att det var vanligare med amd i laptops för några år sen än vad det är nu, och helt ärligt, hur viktigt tror ni 10% bättre prestanda per klockcykel är när de säljs på elgiganten? Inte mycket skulle jag säga, så länge de kan skriva "nu ännu snabbare med 3 GHz fyrkärnig processor!!!"

Just my 2 cents

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Om man har marknadsfört en produkt som ska konkurrera mot 980X och t o m SB-E men är inte ens i närheten av SB...

Så har något gått väldigt fel, bra att AMD har nu en VD som ser detta.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tror det blir bra, behöver städas lite på den punkten. Den PR de sysslat med har varit rätt dålig i mina ögon. Mer PR på GPU sidan och bättre framhäva de fördelar deras CPUer faktiskt har är önskvärt. Även fast det blir svårare med PR med Bulldozer än vad det kanske var med Phenom II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Den dagen nyheterna inte handlar om bluffar, felaktiga produkter, vikande marknadsandelar, att de skall sluta konkurrera med Intel, dåliga prestanda eller sparkade medarbetare så kanske det går börja titta åt AMD utbud igen. Tyvärr tror jag att AMD är mer eller mindre körda när det gäller high-end, de satsade hårt men det höll inte - så man står idag med en omogen tillverkningsprocess, felkonstruerade BD-proppar som är dyra att tillverka och presterar dåligt, förstört rykte, ont om pengar och ett svajigt företag så som det ofta blir om man rör om för mycket så misslyckas det oftast.

R.I.P AMD

Nu är dock AMD inte bara Bulldozer. De gick i vinst tack vare Llano och har en väldigt stark grafikfront.

Permalänk

det är ju däremot ett väldigt bra beslut pr-mässigt, att försöka förnya amd i allas ögon genom att ta bort den avdelning som tydligen inte skötte sig speciellt bra? dessutom visar det att den nya vdn har balls nog att göra förändringar, vilket jag hoppas är för det bättre=)

edit: satsa hellre de pengarna på att anställa nya ingenjörer med lite erfarenhet och meriter i ryggen för att börja på ett nytt projekt=)

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Hjälpsam

Ofta kul när någon hög chef får sparken, gärna under förnedrande former.
- Du får SPARKEN!
- Vänta nu, det är ju gamle Rory du säger så till.
-OK , jag menar, RORY du får SPARKEN!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker AMDs marknadsföringsavdelning gjort bort sig monumentalt så det här var väl väntade nyheter.

Skrivet av Starric:

och helt ärligt, hur viktigt tror ni 10% bättre prestanda per klockcykel är när de säljs på elgiganten? Inte mycket skulle jag säga, så länge de kan skriva "nu ännu snabbare med 3 GHz fyrkärnig processor!!!"

Just my 2 cents

Annars borde ju bulldozer vara perfekt för ju "elgiganten-datorn", de kan ju marknadsföra den som 8-kärning! Gärna kombinerat med ett Geforce GT520 med 2Gb dedikerat VRAM. Alla vet ju att åtta kärnor och mycket minne på grafikkortet är det som gör en dator bra

Borde kanske tipsa AMD om detta?

Permalänk
Medlem

Det kan väl plocka in Saabs marknadsavdelning. De kanske kan göra ett bättre jobb för AMD än för Saab Automobiles bilförsäljning. Då får dem ju dessutom lönen i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Tycker AMDs marknadsföringsavdelning gjort bort sig monumentalt så det här var väl väntade nyheter.

Annars borde ju bulldozer vara perfekt för ju "elgiganten-datorn", de kan ju marknadsföra den som 8-kärning! Gärna kombinerat med ett Geforce GT520 med 2Gb dedikerat VRAM. Alla vet ju att åtta kärnor och mycket minne på grafikkortet är det som gör en dator bra

Borde kanske tipsa AMD om detta?

haha! kanske det kanske, men kan tänka mig att värmen vore ett rätt jobbigt problem för tillverkarna

edit: plus att bd nog är lite för dyrt för de stora massorna...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Äntligen en riktigt god nyhet från AMD. Efter Bulldozer katastrofen så måste något göras. Att man sparkar 1400 politruker låter som någon på AMD har fattat var problemen har legat. Hoppas att de ersätter dem med 200-300 duktiga tekniker. Då har AMD en ljus framtid. AMD har genom 58xx/68xx och Phenom II/Lliano visat att man har "know how". Reklamen kan man kör via en bra reklambyrå (när man har en bra produkt). Och mindre mellan chefer som utmärka sig själva är alltid bra. Kvalitet före kvantitet! Och rätt man på rätt plats!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !