Framtida versioner av Mozilla Firefox

Permalänk
Medlem

Framtida versioner av Mozilla Firefox

Citat:

Tråd för diskussioner om nya funktioner, buggar och annat relaterat om framtida versioner av Firefox.

Snabbsläppskalender (Rapid Release Calendar)

Utvecklingsrelaterade sidor:

Nedladdningar:

Permalänk
Medlem

Bra inlägg

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Memshrink?

http://blog.mozilla.com/addons/2011/12/12/help-test-default-c...

"Add-ons are now compatible by default on Aurora. See Help Test Default Compatibility for Add-ons on Aurora This feature is “At Risk” because of how late it came in. We NEED HELP testing this."

Permalänk
Medlem

Tänkte visa upp UX för dem som inte sett eller testat det innan. Finns en hel del nya nyheter (ett tag nu) och de är fortfarande experimentella:

  • Nytt gränssnitt för nerladdade filer

  • Ny fliksida (kan beskriva det som Firefox version av Speed Dial)

  • Nya fram och tillbaka knappar

Med andra ord är UX som Nightly fast med frekventa uppdateringar av gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Finns UX i x64 version?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Finns UX i x64 version?

Japp:

firefox-11.0a1.en-US.win64-x86_64.installer.exe

Som finns på deras ftp (länk ovan).

Permalänk
Medlem

Något speed dial vill jag inte ha. Läste att man kan välja att firefox hanterar flikar på samma sätt som den gör idag. En tom vit sida. Trött på allt som heter speed dial= rent av "hemskt". Det som man nu väntar på är pdf.js och popcorn.js ser rätt lovande ut för video för webben. Inte för att jag håller på med video skapande. Finns det något nytt om Ionmonkey?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Något speed dial vill jag inte ha. Läste att man kan välja att firefox hanterar flikar på samma sätt som den gör idag. En tom vit sida. Trött på allt som heter speed dial= rent av "hemskt".

Det kommer finnas möjlighet att stänga av "Speed Dial".

Skrivet av buddaz:

Finns det något nytt om Ionmonkey?

Lite information hittade jag här. Var skrivet 6:e december, tyvärr.

For IonMonkey, Nicolas Pierron and Jan de Mooij added support for some more opcodes to the compiler so the team can run more benchmarks. Incremental GC is working on the larch branch, but Bill is still fixing bugs (I helped with one today too). RyanVM (Ryan VanderMeulen) has been cleaning up more tracejit leftovers. Finally, Hannes Verschore, one of our 2011 summer interns, fixed a 3-year old bug that caused incorrect error messages with certain usages of let.

Dessvärre introducerade Mozilla nya Aurora 11 med en hel del nya funktioner inte så länge sedan.

Här är alla höjdpunkter:

  • To quickly edit the outerHTML of an element, we have now added support for element.outerHTML.

  • The Battery API

  • Storing files in IndexedDB

  • Support for loop attributes for media elements

  • SPDY (off by preferences)

  • WebSockets no longer needs a prefix when you call them

Källa (Mozilla Hacks)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nya versioner är på ingång.

Auroa brukar ta 2-3 innan det blir ny version.
Firefox 10 dyker upp imorgon för den som är på stable kanal. Den riktigt nya funktionen för Firefox 10 är addons comaptible.

Läste nyligen något om att man har kommit ett steg framåt i utvecklingen av Ionmonkey.

Azure 2d är igång.

Permalänk
Medlem

5% snabbare uppstartstid till version 13. Även förbättrad mjuk rullning.

En annan rätt gammal nyhet i dagsläget, men om någon hade missat det tänkte jag, nämligen "3D View".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

5% snabbare uppstartstid till version 13. Även förbättrad mjuk rullning.

En annan rätt gammal nyhet i dagsläget, men om någon hade missat det tänkte jag, nämligen "3D View".

http://i.imgur.com/kedEB.png

Det där var... ganska coolt faktiskt.

Edit: Drog ner nightly bara för att pröva

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Enligt Mozilla är nightly väldigt ostabil och inte för nybörjaren.

Permalänk
Medlem

Ny startsida för Nightly UX:

Fliksidan som tidigare funnits i UX har hoppat till både officiella Nightly och Aurora.

Källa

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Själv har jag använda Nightly men efter den fröst dator (nyinstallerad) så bytte jag till Aurora.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nightly har jag enbart testat under några minuter sedan gick jag tillbaka till aurora. Blev lite orolig när jag läste att den kan vara för ostabil.

Helt plötsligt dyker nya flik sidan upp. Får testa lite mer imorgon om det är något. Då stämmer det som skrevs på planet mozilla. Mozilla låter aurora folket få testa på det under några dagar. Sedan måste man trixa om man vill ha den kvar. Tydligen skall den utvärderas lite till. mozilla vill hitta dem sista buggarna. Sedan går det nog ut till alla. Så inför nästa merge kanske alla kommer få ta del av den nya flik sidan.

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox har även nyligen släppt en ny sida för deras strategier och i princip deras planer inför 2012. Väldigt intressant enligt mig!

Firefox 2012 Strategy & Roadmap

Permalänk
Medlem

En hel del intressanta saker. Däremot undrar man om allt verkligen kommer komma under året. Download manager har det talas om i flera månader. Finns ännu inte för aurora. Ionomkey är det nog en hel del väntar efter.

https://wiki.mozilla.org/Platform/Roadmap
https://wiki.mozilla.org/DevTools/RoadmapDec2011

Permalänk
Medlem

Download Managern har fått en uppdatering under den senaste veckan. Den var borttagen ett tag även i UX men nu är den som sagt tillbaka.

Nyheterna är att den lyser grönt när en nedladdning är klar. I alla fall det jag har märkt av än så länge.

Permalänk
Medlem

Mozilla döper om BrowserID till Persona.

Personas som har varit namnet för att styla om UI.et i firefox kommer få ett annat namn.

Samtidigt som developers kan börja knåpa ihop apps till firefox. Apps kommer kommer bygga på HTML5/CSS3/JavaScript

Permalänk
Medlem

Nu har även den nya startsidan kommit till vanliga Nightly.

Mozilla experimenterar även mer gällande den sociala delen, de började med tillägget F1, men det ser ut som det kan ske ännu mer.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av aurora kanalen. känner mig lite för osäker för att lira med nightly. Kommer ut ny version senare under dagen. Aurora update kommer ut sist av alla kanalerna. Det som inte kommer komma till Firefox 13 är download managern. Den är åter igen delayed. UX teamet filar vidare. Vilket teamet har gjort nu i så där ett halvår. Bättre att det blir bra än halvdant. Jag hade gärna velat se australis. Tycker det ser coolt ut.

Firefox share aka F1 var det tal om någon gång under förra året vilket jag inte tror man kommer få se ljuset av förrän någon gång under senare delen av sommaren eller till hösten.

Permalänk
Medlem

Firefox aurora testplan är ute. Följande funktioner kommer in i firefox 13. För alla oss som väntar på ny version för aurora så släpps den senare under dagen.
"
Mandatory ASLR on Windows for binary components (Virgil Dicu)
Silent Update: Background updates (Vlad Ghetiu)
New Tab Page (Virgil Dicu)
Home Tab (Vlad Ghetiu)
Clean up user profile (Ioana Budnar)
Hang Detector and Reporter (Simona Badau)
Enable Smooth Scrolling (Mihaela Velimiroviciu)
Incremental garbage collection (Ioana Budnar)
Automatic Session Restore with Tabs on Demand (Mihaela Velimiroviciu)
URL Autocomplete (Vlad Ghetiu)
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Firefox share aka F1 var det tal om någon gång under förra året vilket jag inte tror man kommer få se ljuset av förrän någon gång under senare delen av sommaren eller till hösten.

http://f1.mozillamessaging.com/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Testar.

Visste inte att det fanns. Kan man få tag i austrails för aurora?

Lite osäker på om browserID har kommit igång på allvar.Skapade konto. Har dock glömt lösenordet till det hela.

Permalänk
Medlem

Firefox 13 är ute. Tog sin tid. Kräver manuell installation. Den automatiska update är cp. Något knas på det hela.

Home tab och nya fliksidan är up and running. Gäller bara att lära sig att få en känsla över smooth scrolling

Permalänk
Medlem

Skulle nog själv börja använda mig utav F1 om reddit var tillgängligt. Men annars är jag inte ett dugg intresserad utav det.

Skrivet av buddaz:

Firefox 13 är ute. Tog sin tid. Kräver manuell installation. Den automatiska update är cp. Något knas på det hela.

Home tab och nya fliksidan är up and running. Gäller bara att lära sig att få en känsla över smooth scrolling

Smooth scrolling går att stänga av under Options > Advanced > General > Browsing > Use smooth scrolling.

En liten annan nyhet är väl att den 'nya nedladdningshanteraren' är tillbaka i UX, lite förbättrade animationer men inte mycket att hänga i granen ännu.

Dessutom ska Google Search med HTTPS bli standard i Firefox.

Permalänk

Jag vill bara att de fixar deras största problem, minnes ätandet av ram minne.... Har en kompis som har datorn igång 24/7. Tillslut äter firefox så mycket av ram minnet att webbläsaren kraschar, inget som intresserar firefox att fixa före annat skit?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Jag vill bara att de fixar deras största problem, minnes ätandet av ram minne.... Har en kompis som har datorn igång 24/7. Tillslut äter firefox så mycket av ram minnet att webbläsaren kraschar, inget som intresserar firefox att fixa före annat skit?

Mozilla Firefox är en av de webbläsare som hanterar minne bäst. Din "vän" måste använde en hel tillägg som slukar minne och möjligtvis en gammal profil som är ostädad.

Se denna benchmark för grafer och annan information.
Notera att detta är Mozilla Firefox 10, inte 11 som nyligen släpptes, som är ännu bättre.