Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Maj 2006

Optimal vinkel på min cpu fläkt?

Jag har chassit Antec p280 med 3 st medföljande fläktar, 2 st blåser ut luft uppåt genom chassit och en blåser ut luft på baksidan, borde jag vinkla cpu fläkten uppåt då för så bra temperatur som möjligt (så den blåser nerifrån och upp)? Kanske låter som en dum fråga men jag är ganska ny på detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011

gör du det så kommer den kyla CPUn med varmluft från ditt grafikkort, (om du har ett i PCIe plats) har du inte det så vänd skiten:P det bästa är om du kan göra så den tar luft direkt utifrån chassit, eller sidleds så den tar luft framifrån och blåser bak mot utblåset

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010

Det brukar bli bästa att sätta den så att den tar luft framifrån och pumpar ut den där bak. Men tanke på grafikkort osv. sen finns det ju en anledning till varför tillverkaren skär ut ett hål där bak på chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Maj 2006

Okej, tack. Ja jag kände att det var "onormalt" att rikta den uppåt! Jag blåser det bakåt istället som ni säger!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Har du ingen fläkt för inluft? Vad jag har förstått så ska man pumpa in mer luft än man pumpar ut, alternativt lika mycket in dom ut för bästa prestanda på luftkylningen.

Vattenkylt: 650D # 2600K @ 4,8GHz # P8P67 Pro # Vengance LP 1600MHz 8Gb #
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 # Neutron 256Gb # WD Green 2TB*2 Raid0 # AX850W # ASUS ROG Swift
Citera så hittar jag tillbaka.