Permalänk
Medlem

Optimal vinkel på min cpu fläkt?

Jag har chassit Antec p280 med 3 st medföljande fläktar, 2 st blåser ut luft uppåt genom chassit och en blåser ut luft på baksidan, borde jag vinkla cpu fläkten uppåt då för så bra temperatur som möjligt (så den blåser nerifrån och upp)? Kanske låter som en dum fråga men jag är ganska ny på detta.

Permalänk
Medlem

gör du det så kommer den kyla CPUn med varmluft från ditt grafikkort, (om du har ett i PCIe plats) har du inte det så vänd skiten:P det bästa är om du kan göra så den tar luft direkt utifrån chassit, eller sidleds så den tar luft framifrån och blåser bak mot utblåset

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Det brukar bli bästa att sätta den så att den tar luft framifrån och pumpar ut den där bak. Men tanke på grafikkort osv. sen finns det ju en anledning till varför tillverkaren skär ut ett hål där bak på chassit.

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Ja jag kände att det var "onormalt" att rikta den uppåt! Jag blåser det bakåt istället som ni säger!

Permalänk
Medlem

Har du ingen fläkt för inluft? Vad jag har förstått så ska man pumpa in mer luft än man pumpar ut, alternativt lika mycket in dom ut för bästa prestanda på luftkylningen.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc