Ny dator AMD 955 black edition - HÖG TEMP

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Smeta inte ut kylpastan. Ta bort och lägg på nytt kylpasta i mitten på cpun (ungefär i den här storleken): http://www.techpowerup.com/articles/134/images/cpu2.jpg och sätt på kylaren.

Ska man verkligen ha så lite? Haha! Jag täckte hela skiten med kylarpasta när jag satte ihop datorn, har nu haft den i cirka 6 månader, kyld o bra Borde ju ha märkt av defekter om jag använde "för mycket" vid det här laget men. Ligger på cirka 28-35 i idle o max 55 i load, dock stock hastigheter och upplåst till 6 kärnig.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Ska man verkligen ha så lite? Haha! Jag täckte hela skiten med kylarpasta när jag satte ihop datorn, har nu haft den i cirka 6 månader, kyld o bra Borde ju ha märkt av defekter om jag använde "för mycket" vid det här laget men. Ligger på cirka 28-35 i idle o max 55 i load, dock stock hastigheter och upplåst till 6 kärnig.

Beror givetvis på vilken kylare du har!

Jag har en Noctua NH-D14 och jag hamnar på 51c i Load på 4GHz på en 6kärnig Phenom II

Permalänk
Medlem

Jag gjorde iaf sådär. 1090T @ 3.7 stock volt. 30-35C idle. 45 grader vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Ska man verkligen ha så lite? Haha! Jag täckte hela skiten med kylarpasta när jag satte ihop datorn, har nu haft den i cirka 6 månader, kyld o bra Borde ju ha märkt av defekter om jag använde "för mycket" vid det här laget men. Ligger på cirka 28-35 i idle o max 55 i load, dock stock hastigheter och upplåst till 6 kärnig.

Du lär inte märka så stor skillnad, mest att det blir lite kylpasta som trycks ner över kanten och att det kan kyla nån grad eller två sämre med för mycket.

Man vill ju optimalt inte använda pasta alls, eftersom metall mot metall flyttar värmen bäst, men det behövs ju för att jämna ut de pyttesmå ojämnheterna som blir. CPUn brukar ju vara rätt blank, men många kylare är rätt grovslipade bara, då går det åt lite mer pasta. Har man en blankslipad botten räcker det fint med sådär lite.

Tänk på att CPUn under höljet har sina kärnor i mitten av ytan, så om du är helt utan pasta i hörnen spelar det i princip ingen roll.

Här är en bild på hur Phenom II ser ut utanheatspreader till vänster, och med den på till höger

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Precis, man har pastan för att fylla det som är ojämnt. Bra beskrivet. En liten klick i mitten brukar jag lägga. Sedan "snurrar" jag kylaren lite fram o tillbaka när den är monterad, men ej fastdragen.

Permalänk
Medlem

Gillade inte hur varm min 955 blev så skaffade en ny kylare, stockkylaren lät inge vidare heller (ett skrapande ljud ibland) - verkar inte vara någon höjdare, skaffa nytt.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...