i5 2500K märkliga temperaturmätningar

Permalänk

i5 2500K märkliga temperaturmätningar

i idle ligger CPUn stabilt runt 30-33C, när jag kör prime95 kommer den upp i 72C.
Jag mäter temperaturer med RealTemp och CPUID Hardware Monitor.
Eftersom kylaren som följer med är värdelös använder jag Cooler Master Hyper TX3.

Detta känns som väldigt höga temperaturer då den inte är överklockad alls.

Temperaturen hoppar enormt mycket enligt programmen jag använder.
På en sekund hoppar den mellan 35C och 45C, och när jag stannar prime95s torture test sjunker den från
~70C till ~30C på runt 4 sekunder.

Kan detta verkligen stämma?

Mitt moderkort är ASRock Z68 Extreme 3 Gen 3.

Permalänk
Medlem

låter som programmet du mäter tina temps med e lite efterblivna eller tempsensorna som är det temperaturerna är inte helt omöjliga men att det sjunker 10grader i sekunden låter lite väl.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Helt normalt skulle jag säga. Min setup beter sig i stort sett likadant. Jag kör dock min 2500k i 4,5ghz @ 1.23v.

Idle tempen ligger på 30c och när jag drar igång IBT så drar den iväg till 69c på varmaste kärnan, på några sekunder. Stänger jag av IBT så går den ner till ca 35c på någon sekund, 2-3 kanske?

Kommer ifrån en i7 920 med h2o och lite chockad att dessa proppar blir så pass varma, och framför allt hur "dålig" Antec Kühler 620 verkar vara. Att tempen mer än fördubblas känns inte helt rätt, tycker mer värme borde försvinna iväg i kylaren.

Komponenter; MSI Z68 GD55-G3, i5 2500k, Antec kühler 620.

Permalänk

Ser inget konstigt med det där..

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Ok, förrutom hoppen i temperaturer, ska det verkligen bli så här varmt?
Visst, det är ju ingen superkylare men jag tycker inte att den borde komma upp
i 70C när jag spelar spel.

Kan tilläggas att jag har testat att sätta dit en till fläkt, gjorde ingen som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

kollat om den sitter på ordentligt kylaren altså så att det inte är glapp.

Permalänk
Skrivet av eXim:

kollat om den sitter på ordentligt kylaren altså så att det inte är glapp.

Jo, från vad jag kan se så sitter den så bra som det går att få den att sitta med dessa förbaskade push-pins.
Har kollat på baksidan av moderkortet och alla pins ser ut att sitta så mycket som det är möjligt för dem att göra.

Permalänk
Medlem

Tycker att 72C oklockad CPU låter lite väl varmt också, även om kylaren inte är nån höjdare, resten är normalt med snabba temp ändringar osv, dock kör du prime95 ska tempen vara stabil, kör du Intel burn test så kan det hoppa ganska vådsamt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlederhosenx:

Ok, förrutom hoppen i temperaturer, ska det verkligen bli så här varmt?
Visst, det är ju ingen superkylare men jag tycker inte att den borde komma upp
i 70C när jag spelar spel.

Kan tilläggas att jag har testat att sätta dit en till fläkt, gjorde ingen som helst skillnad.

Ville bara påpeka att mina nästan 70c inte kommer när jag spelar utan när jag kör runda IBT på maximum under en tid.
När jag spelar BF3 och spelat någon timme ligger varmaste kärnan runt 55c, i 1,22-1,23vcore @ 4.5ghz.

I ditt första meddelande tolkade jag det som att du körde något program som maxade CPU´n och där fick 70c.

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Ville bara påpeka att mina nästan 70c inte kommer när jag spelar utan när jag kör runda IBT på maximum under en tid.
När jag spelar BF3 och spelat någon timme ligger varmaste kärnan runt 55c, i 1,22-1,23vcore @ 4.5ghz.

I ditt första meddelande tolkade jag det som att du körde något program som maxade CPU´n och där fick 70c.

Jo jag nådde dessa temperaturer när jag stressade processorn, men även när jag spelade.
Nu har jag dock bytt till en Hyper 212 och nu ligger den på ~55C under stress, så nu är allt frid och fröjd!