Köpråd bildskärm med 120Hz eller 60Hz ?

Permalänk

Köpråd bildskärm med 120Hz eller 60Hz ?

Hej,
jag är på jakt efter en ny skärm i storleken 23-24" och troligtvis upplösningen 1920x1080.
Paneltypen bör nog vara TN då jag kommer använda skärmen till spel för det mesta, men jag är inte låst vid det om ni rekommenderar annat.
Min budjet ligger på cirkus 2000 - 2500kr.

Jag har även blivit sugen på 120Hz då jag förmodar att det ger möjlighet till en FPS på 120 när jag spelar. Stämmer det?

Om det stämmer, kommer jag ens märka av skillnaden från 60 FPS i nuläget om ögat bara uppfattar ca 59?

Mitt mål med denna tråd är att få köptips från er angående en passande datorskärm till mina önskemål och få reda på vad jag skall passa mig för.

EDIT: troligtvis kommer jag vilja se på film på den när den ändå är lite större..

God Jul!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

Dell ultrasharp

Köpte nyss en ny skärm DELL U2412M ULTRASHARP den är jag helnöjd med, det är IPS-panel på den och är en allroundskärm som klarar mycket! Lirar BF3 och allt möjligt på den, är mycket nöjd. 1920x1200 upplösning och 16:10 gör att den känns större än 24".

Dustin har bra pris nu kika in länken nedan.

http://www.dustinhome.se/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-l...

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Ögonen upplever som högst 60hz/fps per sekund iaf så att köpa skärm med 120hz för att få högre FPS bör inte vara den primära tanken. För att spela i 3D krävs 120hz. Nya BenQ-skärmen "BenQ XL2420T" ska vara en uppgraderad version från den första som kom med en hel del problemfixar, till samma pris som den gamla nästan. Stöd för Nvidia 3D Vision 2.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en Samsung S24A300B i förra veckan och måste säga att jag är helnöjd!
Funderade på en 120hz men då jag endast spelar BF3 och med mitt single GTX580 endast orkar mata ut ca 55 fps så snålade jag och köpte den skärmen. Jag är som sagt helnöjd, en fröjd för ögat bara att kunna köra i äkta HD.

Länk till skärmen:
http://www.inet.se/produkt/2204704/samsung-tft-24-s24a300b-le...

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk

Första frågan är då om du kommer kunna driva spelen du vill köra på höga inställningar och få över 60fps! Om du inte får det är det rent slöseri med en 120hz skärm.

Sen även om inte ögat ser alla bilder per sekund så ger det ett bättre flyt! Om en bild hakar upp sig i 60hz kan man märka det lite grann, med 120hz kan nästa bild korrigera sig och då har den "löst problemet" eller minskat frysningstiden med hälften. Om du förstår vad jag menar...

Jag själv har BenQ's 120hz'are och den är trevlig, dock lider den av lite backlight bleed men det stör jag mig inte på längre!

Vad vill du helst ha, en Rolls Royce eller en Mazerati? IPS eller 120hz?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Ögonen upplever som högst 60hz/fps per sekund iaf så att köpa skärm med 120hz för att få högre FPS bör inte vara den primära tanken. För att spela i 3D krävs 120hz. Nya BenQ-skärmen "BenQ XL2420T" ska vara en uppgraderad version från den första som kom med en hel del problemfixar, till samma pris som den gamla nästan. Stöd för Nvidia 3D Vision 2.

Skrivet av Blomman1337:

Hej,
jag är på jakt efter en ny skärm i storleken 23-24" och troligtvis upplösningen 1920x1080.
Paneltypen bör nog vara TN då jag kommer använda skärmen till spel för det mesta, men jag är inte låst vid det om ni rekommenderar annat.
Min budjet ligger på cirkus 2000 - 2500kr.

Jag har även blivit sugen på 120Hz då jag förmodar att det ger möjlighet till en FPS på 120 när jag spelar. Stämmer det?

Om det stämmer, kommer jag ens märka av skillnaden från 60 FPS i nuläget om ögat bara uppfattar ca 59?

Mitt mål med denna tråd är att få köptips från er angående en passande datorskärm till mina önskemål och få reda på vad jag skall passa mig för.

EDIT: troligtvis kommer jag vilja se på film på den när den ändå är lite större..

God Jul!

Ögonen kan uppfatta mer än 60 bilder per sekund.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Sötast

Vi kan väl börja med att döda alla myter om hur mycket ögat kan uppfatta hit och dit, det finns ingen sådan siffra och allt är myter.

Om du tycker det är viktigt med riktigt bra färger och betraktningsvinklar så bör du satsa på en IPS 60Hz skärm.

Om färgerna och betraktningsvinklarna inte är lika viktiga så kommer du billigt undan med en TN panel, och om du lägger ut lite extra pengar så skadar det knappast med en 120Hz skärm, vilket till och med känns trevligare i t.ex Windowsmiljö än en 60Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Ögonen upplever som högst 60hz/fps per sekund iaf så att köpa skärm med 120hz för att få högre FPS bör inte vara den primära tanken. För att spela i 3D krävs 120hz. Nya BenQ-skärmen "BenQ XL2420T" ska vara en uppgraderad version från den första som kom med en hel del problemfixar, till samma pris som den gamla nästan. Stöd för Nvidia 3D Vision 2.

Åh, vad jag är trött på dessa typer av kommentarer... Så fort skärmen har möjlighet att visa fler bilder per sekund ju mindre flicker upplevs av ögat vilket resulterar i en extremt mycket mjukare och mer följdsam bild som är väldigt mycket mer behaglig för ögat. Det UPPLEVS som en väldigt stor skillnad.

OP: Det är nästan uteslutande folk som inte använt en 120hz skärm som drar till med ovanstående kommentar.

Skrivet av Fritjof92:

Första frågan är då om du kommer kunna driva spelen du vill köra på höga inställningar och få över 60fps! Om du inte får det är det rent slöseri med en 120hz skärm.

Sen även om inte ögat ser alla bilder per sekund så ger det ett bättre flyt! Om en bild hakar upp sig i 60hz kan man märka det lite grann, med 120hz kan nästa bild korrigera sig och då har den "löst problemet" eller minskat frysningstiden med hälften. Om du förstår vad jag menar...

Jag själv har BenQ's 120hz'are och den är trevlig, dock lider den av lite backlight bleed men det stör jag mig inte på längre!

Vad vill du helst ha, en Rolls Royce eller en Mazerati? IPS eller 120hz?

Lyssna till denna herre istället!

Permalänk

Ögat fungerar inte som en kamera och världen fungerar inte som en bildskärm! Man kan mäta hit och dit hur många fps du kan se, men det kommer fortfarande inte betyda något.

Jag skulle inte lägga pengar på en 120hz skärm om jag inte tänkte köra 3d-vision. Skulle i så fall köpa en IPS-panet, exempelvis dell ultrasharp som är länkad några inlägg ovanför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Åh, vad jag är trött på dessa typer av kommentarer... Så fort skärmen har möjlighet att visa fler bilder per sekund ju mindre flicker upplevs av ögat vilket resulterar i en extremt mycket mjukare och mer följdsam bild som är väldigt mycket mer behaglig för ögat. Det UPPLEVS som en väldigt stor skillnad.
Givetvis så kvittar det om spelet i fråga ändå inte kan visa mer än 60 bilder per sekund.

OP: Det är nästan uteslutande folk som inte använt en 120hz skärm som drar till med ovanstående kommentar.

Lyssna till denna herre istället!

Det förekommer inte "flicker" på en LCD/TFT/LED osv. skärm. Detta är något som är relaterat till CRT (tjockskärmar).

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem

Om det ÄR en TN skärm du vill ha så gå på en 120Hz sådan.
Dom är behagligare att titta på, speciellt när man kör snabba spel, samt öppnar upp för 3D möjlighet om man vill testa det.
Är inte direkt flimmer/flicker som man upplever 60 kontra 120hz utan är att spel känns mjukare och följsammare, vetenskapen kanske säger att det inte ska märkas, men praktiken säger nått annat

Fast föredrar en bra IPS skärm, framför 120Hz TN

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

120Hz är värt varenda krona, man märker av det rätt väl även i windows.... tyckte inte 60hz var störande innan jag köpte denna. går dock INTE tillbaka

Permalänk
Medlem

Kör på en 120hz om skärmens primära syfte är spel. Man märker skillnad redan i Windows gentemot 60hz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Hej,
jag är på jakt efter en ny skärm i storleken 23-24" och troligtvis upplösningen 1920x1080.
Paneltypen bör nog vara TN då jag kommer använda skärmen till spel för det mesta, men jag är inte låst vid det om ni rekommenderar annat.
Min budjet ligger på cirkus 2000 - 2500kr.

Jag har även blivit sugen på 120Hz då jag förmodar att det ger möjlighet till en FPS på 120 när jag spelar. Stämmer det?

Om det stämmer, kommer jag ens märka av skillnaden från 60 FPS i nuläget om ögat bara uppfattar ca 59?

Mitt mål med denna tråd är att få köptips från er angående en passande datorskärm till mina önskemål och få reda på vad jag skall passa mig för.

EDIT: troligtvis kommer jag vilja se på film på den när den ändå är lite större..

God Jul!

För att återgå till trådens ursprungliga syfte kan jag dela med mig av min erfarenhet av TN 120hz kontra IPS

Färger:
Jämnför man min Acer GD245 120hz och Dell Ultrasharp U3011, är det som att dra ett grått filter över Acer skärmen, den är otroligt "trött" i färgerna, detta var inget som jag märkte av tills jag köpte Dell skärmen

Spelupplevelse:
Om du har nog bra dator för att generera >100fps och kräsna ögon så kommer en 120hz skärm alltid att upplevas som skönare att sitta vid. Jag vet själv hur svårt det var att gå från 120hz till 60hz då jag själv har gjort den resan. Men man vänjer sig den skärm man använder tillslut.

Och till alla som tror sig veta att ögonen inte kan uppfatta mer än 60fps/hz så borde ni gå och testa en 120hz'are.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem

Köp INTE en 120hz skärm. För när du ser hur allt flyter i 120fps så kommer du bara vilja spela i det och allt under 70fps känns som en powerpoint presentation.
Vilket gör att du blir tvungen att uppgradera din dator stup i ett för att uppnå 120 fps, vilket kommer ruinera dig

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Köp INTE en 120hz skärm. För när du ser hur allt flyter i 120fps så kommer du bara vilja spela i det och allt under 70fps känns som en powerpoint presentation.
Vilket gör att du blir tvungen att uppgradera din dator stup i ett för att uppnå 120 fps, vilket kommer ruinera dig

Korrekt

PS. Köp ingen skärm med upplösning >1920x1200, kommer också att ruinera dig.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Hej,
jag är på jakt efter en ny skärm i storleken 23-24" och troligtvis upplösningen 1920x1080.
Paneltypen bör nog vara TN då jag kommer använda skärmen till spel för det mesta, men jag är inte låst vid det om ni rekommenderar annat.
Min budjet ligger på cirkus 2000 - 2500kr.

Jag har även blivit sugen på 120Hz då jag förmodar att det ger möjlighet till en FPS på 120 när jag spelar. Stämmer det?

Om det stämmer, kommer jag ens märka av skillnaden från 60 FPS i nuläget om ögat bara uppfattar ca 59?

Mitt mål med denna tråd är att få köptips från er angående en passande datorskärm till mina önskemål och få reda på vad jag skall passa mig för.

EDIT: troligtvis kommer jag vilja se på film på den när den ändå är lite större..

God Jul!

Om du köper en 60hz skärm kan du ju bara ta av vsync i spelet så blir de mycket mer än 60fps om din dator pallar de:D

Visa signatur

Go jul och gott nytt år alla sweclockare!

Permalänk

Vill börja med att tacka alla som svarat! Alla svar har tagit mig närmare mitt slutmål!

Skrivet av Wolifan:

Jag fick hem en Samsung S24A300B i förra veckan och måste säga att jag är helnöjd!
Funderade på en 120hz men då jag endast spelar BF3 och med mitt single GTX580 endast orkar mata ut ca 55 fps så snålade jag och köpte den skärmen. Jag är som sagt helnöjd, en fröjd för ögat bara att kunna köra i äkta HD.

Länk till skärmen:
http://www.inet.se/produkt/2204704/samsung-tft-24-s24a300b-le...

Skrivet av Fritjof92:

Första frågan är då om du kommer kunna driva spelen du vill köra på höga inställningar och få över 60fps! Om du inte får det är det rent slöseri med en 120hz skärm.

Sen även om inte ögat ser alla bilder per sekund så ger det ett bättre flyt! Om en bild hakar upp sig i 60hz kan man märka det lite grann, med 120hz kan nästa bild korrigera sig och då har den "löst problemet" eller minskat frysningstiden med hälften. Om du förstår vad jag menar...

Jag själv har BenQ's 120hz'are och den är trevlig, dock lider den av lite backlight bleed men det stör jag mig inte på längre!

Vad vill du helst ha, en Rolls Royce eller en Mazerati? IPS eller 120hz?

Jag klarar att driva BF3 i cirkus 100 FPS men är lite osäker då jav brukar köra med Vsync och då "låsa fast" FPS:en i 60. Vet att jag kommer en bra bit över 60 iaf och det är lite det som är mitt mål eftersom att jag nu upplever BF3 som "vimsigt" i konstant 60 FPS, kanske har för dålig reaktionsförmåga men..

("vimsigt" betyder inte Micro Stuttering)

Tror det lutar åt 16:9 hållet ändå trots att jag nu har 16:10. Av alla kommentarer att tolka så lutar det i nuläget åt Mazerati !

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Skrivet av Wingren:

Köp INTE en 120hz skärm. För när du ser hur allt flyter i 120fps så kommer du bara vilja spela i det och allt under 70fps känns som en powerpoint presentation.
Vilket gör att du blir tvungen att uppgradera din dator stup i ett för att uppnå 120 fps, vilket kommer ruinera dig

Du menar det som har hänt dig?

Jag har ju trots allt redan nyigen köpt nytt system och tycker att det borde räcka ett litet tag till, BF3 lär ju inte ändras helt plötsligt till ett ännu mer krävande spel.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Det förekommer inte "flicker" på en LCD/TFT/LED osv. skärm. Detta är något som är relaterat till CRT (tjockskärmar).

Sure. Kalla det vad du vill. Färre frames ger gör att det är troligare att ditt öga uppfattar artefakter på skärmen. Judder, flicker, tearing - whatever - fler frames och dina ögon har en större förmåga att sammanfoga bilderna som visas till något som är clean't, mjukt och utan artefakter -> Behagligare för ögat.

Permalänk
Skrivet av khaine:

För att återgå till trådens ursprungliga syfte kan jag dela med mig av min erfarenhet av TN 120hz kontra IPS

Färger:
Jämnför man min Acer GD245 120hz och Dell Ultrasharp U3011, är det som att dra ett grått filter över Acer skärmen, den är otroligt "trött" i färgerna, detta var inget som jag märkte av tills jag köpte Dell skärmen

Spelupplevelse:
Om du har nog bra dator för att generera >100fps och kräsna ögon så kommer en 120hz skärm alltid att upplevas som skönare att sitta vid. Jag vet själv hur svårt det var att gå från 120hz till 60hz då jag själv har gjort den resan. Men man vänjer sig den skärm man använder tillslut.

Och till alla som tror sig veta att ögonen inte kan uppfatta mer än 60fps/hz så borde ni gå och testa en 120hz'are.

Jo jag förstår det där med färgerna och betraktningsvilkeln, min bror har en "gammal" skärm med IPS-panel och den var otroligt vacker att titta på, och då satt jag bara och kollade på skrivbordsbilden

Men det är just spel jag vill uppleva snabbare än vad jag gör nu, så därför lär det sluta med en TN och 120Hz. För det finns väl inte VA och 120Hz, tänkte att det var något mitt emellan?

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Sure. Kalla det vad du vill. Färre frames ger gör att det är troligare att ditt öga uppfattar artefakter på skärmen. Judder, flicker, tearing - whatever - fler frames och dina ögon har en större förmåga att sammanfoga bilderna som visas till något som är clean't, mjukt och utan artefakter -> Behagligare för ögat.

Du verkar hugga "häftiga" begrepp lite över allt ifrån. du pratar om artefakter, judder, flicker, tearing, alla dessa begrepp saknar förankring i denna tråd...

Sluta svamla och kom tillbaka till verkligenheten.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Köp INTE en 120hz skärm. För när du ser hur allt flyter i 120fps så kommer du bara vilja spela i det och allt under 70fps känns som en powerpoint presentation.
Vilket gör att du blir tvungen att uppgradera din dator stup i ett för att uppnå 120 fps, vilket kommer ruinera dig

Det här alltså. Tacka vet jag 120fps i CS eller 250 fps lr vad det nu var i Quake 3. Vill man ha 120 fps i BF3 kostar det. Som tur är kommer ju nya grafikkort i nu :).

F.ö. kokar jag lite inombords åt kommentarer om ögat och vad det uppfattar. Jag spelar lite BF3 på PS3 för jag har ingen speldator, och där är fpsen låst på 30. Det är som ett dåligt skämt, och så läser jag folk på forum kommentera att allt över 30 fps är ju helt onödigt för ögat uppfattar inte mer "prova rör handen framför ögonen riktigt snabbt så får du se".

Många konsollspel är låsta på 30fps och det är så för inihelvetet tråkigt, det är inte ens responsivt på långa vägar. Om man går från t. ex. CS i 120fps/120hz (CRT) till 30fps/60hz så känns det som jag vet inte vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Jag fick hem en Samsung S24A300B i förra veckan och måste säga att jag är helnöjd!
Funderade på en 120hz men då jag endast spelar BF3 och med mitt single GTX580 endast orkar mata ut ca 55 fps så snålade jag och köpte den skärmen. Jag är som sagt helnöjd, en fröjd för ögat bara att kunna köra i äkta HD.

Länk till skärmen:
http://www.inet.se/produkt/2204704/samsung-tft-24-s24a300b-le...

Och vad är äkta hd?

Permalänk
Medlem

Då jag spelar nästan uteslutande Quakeworld (quake 1) som är det snabbaste FPS-spelet någonsin fick jag bita i det sura äpplet och sälja min IPS för att införskaffa mig en 120hz skärm.. enorm skillnad i responsen men då jag även fotograferar mycket har jag tappat halva nöjet med att leka i photoshop då det inte går att jämföra färgåtergivningen och kontrasten... Har inte plats för två skärmar hemma och insåg att jag spenderar mer tid framför Quake än framför Photoshop och beslutade mig därför för 120hz Benq:en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Ögonen kan uppfatta mer än 60 bilder per sekund.

Nej, 48 fps... men om du nu kan se mer så tycker jag att du ska gå till en forskare så att vi andra också kan se mer än det

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Nej, 48 fps... men om du nu kan se mer så tycker jag att du ska gå till en forskare så att vi andra också kan se mer än det

Hahahahaha dagens tomte, god jul på dig

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem

Jag är inte med på "hypen" angående 120hz. Jag har använt 120hz nu i snart ett år, blev tvungen att lämna in den på lagning för 2veckor sedan och saknar den inte det minsta. Min gamla 60hzare ger precis samma flyt som min 120hzare.
Antingen är jag knäpp som inte ser det, eller så är det sjuk placebo över 120hz..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av heddan:

Då jag spelar nästan uteslutande Quakeworld (quake 1) som är det snabbaste FPS-spelet någonsin fick jag bita i det sura äpplet och sälja min IPS för att införskaffa mig en 120hz skärm.. enorm skillnad i responsen men då jag även fotograferar mycket har jag tappat halva nöjet med att leka i photoshop då det inte går att jämföra färgåtergivningen och kontrasten... Har inte plats för två skärmar hemma och insåg att jag spenderar mer tid framför Quake än framför Photoshop och beslutade mig därför för 120hz Benq:en...

Har precis samma inställning, fast med quake live.
Kommer förhoppningsvis aldrig behöva gå tillbaka tilll 60Hz, tycker att 120Hz gjort galet mycket för flytet i alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Hahahahaha dagens tomte, god jul på dig

God jul

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.