Permalänk
Medlem

Får aldrig en stabil överklockning!

Hej Jag har ett ASUS M4A87TD EVO och en Amd phenom II x4 945 processor med en antec h20 620 kylare. Nu är det såhär att jag får aldrig en stabil överklockning. Jag har testat att höja processorn till 3,4ghz både med att höja volten och utan. Det brukar funka ett tag men prime95 test failar efter några timmar. Tempen är det inget fel på i alla fall. max 38 grader efter 12T prime95 test. Hur ska jag göra för att få en stabil överklockning. Om det nu är någon som har en phenom II X4 945 så vore det bra om ni kunde säga hur ni har överklockat eran. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Din processor är ingen black edition så då antar jag att du klockar med hjälp av busshastigheten.

Det som händer då är att hastigheten för RAM också ökar, eftersom de använder sig av samma buss så att säga, så när du ökar den så ökar både processorns och RAM hastighet.

Vid en processor som inte är black edition så är faktiskt RAM det svåraste att klocka. Har du rört RAM något eller inte?

Även Nordbryggan klockas upp och den kan också behövas justeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Din processor är ingen black edition så då antar jag att du klockar med hjälp av busshastigheten.

Det som händer då är att hastigheten för RAM också ökar, eftersom de använder sig av samma buss så att säga, så när du ökar den så ökar både processorns och RAM hastighet.

Vid en processor som inte är black edition så är faktiskt RAM det svåraste att klocka. Har du rört RAM något eller inte?

Även Nordbryggan klockas upp och den kan också behövas justeras.

Jag har bara ändrat fsb speed och cpu volten, måste jag höja volten till nordbryggan och ram minnena också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Jag har bara ändrat fsb speed och cpu volten, måste jag höja volten till nordbryggan och ram minnena också?

Höjer du FSB så höjs RAM och Nordbryggan automatiskt också, eftersom CPU, RAM och NB alla tre använder samma buss. Så håll reda på det.