Permalänk
Medlem

Blir min dator för varm?

Har en HP (som givetvis blir varm, det är ju en HP )
Har dessa temperaturer (se bild) när datorn varit på 2 timmar och man bara sitter och surfar utan något processorkrävande i bakgrunden. Typ 45 Grader tycker jag borde vara rimligt i surf-temp, är mina värden för höga?

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem

Tja, att HP blir för varma är väl inte någon generell sanning. Men vad är det för dator? Bärbar, WS eller vad? Att en bärbar håller proppen varm är bara naturligt då mobila proppar inte mår illa av lite värme och man spar livslängd på fläkten och ljudnivå genom att fläkta så lite som möjligt.

Permalänk

För en bärbar dator så är det väl relativt rimliga temperaturer, beror på hur varmt du har inomhus redan.

Permalänk
Medlem

Oj, glömde infon: Bärbar; HP PAVILION DV6-6141 CI7 2.0 Ghz 8GB Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD/ATI HD6770 , har runt 22-23 grader inomhus.

Tack för synpunkterna, är lite orolig att min HP ska ta skada av värmen.

EDIT: Bytte grafikkortsdrivrutiner och nu efter en reboot sjunker tempen lite, ca 6 grader än så länge. Måste varit en bugg i AMDs drivrutin som gjorde grafikkortet varmt som i sin tur värmde upp resten av komponenterna, jag bara gissar

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Skrivet av M.Frans:

Oj, glömde infon: Bärbar; HP PAVILION DV6-6141 CI7 2.0 Ghz 8GB Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD/ATI HD6770 , har runt 22-23 grader inomhus.

Tack för synpunkterna, är lite orolig att min HP ska ta skada av värmen.

EDIT: Bytte grafikkortsdrivrutiner och nu efter en reboot sjunker tempen lite, ca 6 grader än så länge. Måste varit en bugg i AMDs drivrutin som gjorde grafikkortet varmt som i sin tur värmde upp resten av komponenterna, jag bara gissar

Troligen ingen bugg, AMDs äldre drivrutiner hade grafkkortet på högre idle-frekvens än vad som behövs och därför så förblev det varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Troligen ingen bugg, AMDs äldre drivrutiner hade grafkkortet på högre idle-frekvens än vad som behövs och därför så förblev det varmare.

Sedär, fick man lära sig något nytt idag också

Var drivrutinerna som gjorde det, nu låter inte fläkten hela tiden och tempen är mellan 9-10 grader svalare från alla givare än innan.

När man ändå har tråden uppe, är det en myt att HP har för dålig kylning på sina bärbara? Läst på youtube och andra forum, där har jag fått intrycket att HP är synonymt med överhettning och att grafikkortet i vissa modeller dör efter X antal värmecykler. (aldrig hänt med min dator, man kanske hade tur och fick en vettig modell)

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12