Intel Core i7-3930K blir 70-80 grader varm

Permalänk
Medlem

Intel Core i7-3930K blir 70-80 grader varm

Hej!
Jag har precis installerat igår kväll min nya dator.
Hårdvara relaterat till processorn:
Intel Core i7-3930K
ASUS P9X79 DELUXE
Corsair Hydro H100

Problemet är att processorn blir alldeles för varm. Jag har monterat min H100 i taket med två fläktar och sen går det till processorn. Allt sitter stabilt och fläktarna går, jag testade i två omgångar att dra på mer kylpasta utan resultat. Det verkar som att processorn blir jättevarm medan metallen på kylaren som ska sitta emot processorn inte är speciellt varm. Så det känns som att det saknas ordentlig kontakt, men det går inte att dra emot skruvarna mer och jag tror allt sitter rätt (nästan säker, kan ta en bild när jag kommer hem). Som sagt har jag även dragit på mer kylpasta, men det kanske behövs ännu mer?

Är det någon som har erfarenhet av en Corsair H100 och kanske har lite tips och trix?
Eller några andra idéer?

Tacksam för alla svar!

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patteh:

Hej!
Jag har precis installerat igår kväll min nya dator.
Hårdvara relaterat till processorn:
Intel Core i7-3930K
ASUS P9X79 DELUXE
Corsair Hydro H100

Problemet är att processorn blir alldeles för varm. Jag har monterat min H100 i taket med två fläktar och sen går det till processorn. Allt sitter stabilt och fläktarna går, jag testade i två omgångar att dra på mer kylpasta utan resultat. Det verkar som att processorn blir jättevarm medan metallen på kylaren som ska sitta emot processorn inte är speciellt varm. Så det känns som att det saknas ordentlig kontakt, men det går inte att dra emot skruvarna mer och jag tror allt sitter rätt (nästan säker, kan ta en bild när jag kommer hem). Som sagt har jag även dragit på mer kylpasta, men det kanske behövs ännu mer?

Är det någon som har erfarenhet av en Corsair H100 och kanske har lite tips och trix?
Eller några andra idéer?

Tacksam för alla svar!

Mvh Patrik

Du har förmodligen för mycket kylpasta. Man ska hellre har för lite än för mycket. Torka bort all kylpasta och sätt sedan på en klick i mitten med ungefär samma storlek som ett okokt riskorn. Sprid inte ut kylpastan.

Permalänk
Medlem

Okej, ska testa det. Men i mitt första försök hade jag bara originalpastan på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patteh:

Okej, ska testa det. Men i mitt första försök hade jag bara originalpastan på.

Ja, då borde det egentligen fungerat bra redan från början. Är du säker att pumpen fungerar? Låter den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patteh:

Okej, ska testa det. Men i mitt första försök hade jag bara originalpastan på.

Du rensar väl bort den gamla kylpastan som satt från början?

Permalänk
Medlem

kopplat alla sladdar rätt..om jag inte missminner mig så ska pumpen kopplas till cpu fan å fläktar till varfri på mobo eller molex vad som nu passar bäst

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

kopplat alla sladdar rätt..om jag inte missminner mig så ska pumpen kopplas till cpu fan å fläktar till varfri på mobo eller molex vad som nu passar bäst

Pumpen är kopplad till CPU Fan och de två fläktarna i taket går in i pumpen på sidan. El har jag tagit från en Molex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

kopplat alla sladdar rätt..om jag inte missminner mig så ska pumpen kopplas till cpu fan å fläktar till varfri på mobo eller molex vad som nu passar bäst

Nu tänker du på de andra kylarna som finns. Denna ska vara kopplad till molex i nätagget, och fläktarna till blocket.

Skrivet av Patteh:

Pumpen är kopplad till CPU Fan och de två fläktarna i taket går in i pumpen på sidan. El har jag tagit från en Molex.

Det är rätt kopplat då.

Om inte byte av kylpasta fungerar är kylaren förmodligen defekt. Kolla gärna om pumpen faktiskt fungerar, låter den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patteh:

Hej!
Jag har precis installerat igår kväll min nya dator.
Hårdvara relaterat till processorn:
Intel Core i7-3930K
ASUS P9X79 DELUXE
Corsair Hydro H100

Problemet är att processorn blir alldeles för varm. Jag har monterat min H100 i taket med två fläktar och sen går det till processorn. Allt sitter stabilt och fläktarna går, jag testade i två omgångar att dra på mer kylpasta utan resultat. Det verkar som att processorn blir jättevarm medan metallen på kylaren som ska sitta emot processorn inte är speciellt varm. Så det känns som att det saknas ordentlig kontakt, men det går inte att dra emot skruvarna mer och jag tror allt sitter rätt (nästan säker, kan ta en bild när jag kommer hem). Som sagt har jag även dragit på mer kylpasta, men det kanske behövs ännu mer?

Är det någon som har erfarenhet av en Corsair H100 och kanske har lite tips och trix?
Eller några andra idéer?

Tacksam för alla svar!

Mvh Patrik

Allt hänger på att du gjorde rätt vid första försöket. Mer kylpasta är i princip aldrig lösningen.

"Gör om" funkar förvånansvärt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu tänker du på de andra kylarna som finns. Denna ska vara kopplad till molex i nätagget, och fläktarna till blocket.

Det är rätt kopplat då.

Om inte byte av kylpasta fungerar är kylaren förmodligen defekt. Kolla gärna om pumpen faktiskt fungerar, låter den?

Jag ska kolla om den låter när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patteh:

Pumpen är kopplad till CPU Fan och de två fläktarna i taket går in i pumpen på sidan. El har jag tagit från en Molex.

Pumpen ska INTE kopplas till CPU fan, kan vara det som ställer till det, dvd Kylarens strömförsörjning ska inte vara kopplad där då denna kontakt kan ibland variera sin spänning, koppla pumpen till pow_fan eller liknade, däremot har jag för mig att det även kan kopplas in en sladd från pump till CPU_FAN som läser av RPM endast

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ett okokt riskorn är för lite till för en 2011, punkt.
En ärta är bra

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ja CPU är ganska stor, större än 1156/1155 och 1366, inte helt säker på hur dom 6 core är placerade men en smal sträng kylpasta motsvarande 2 riskorn verkar mer lämpligt, ärta är kanske att ta i, nåja beror ju på storleken på ärtan

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan ladda upp bild ikväll.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet, Corsairs "instruktion" (vet inte om man änns kan kalla det) till H100 var helt värdelös. När jag bytte skruvar så blev det genast mycket bättre. Gjorde även det ganska rent så det inte var överdrivet med kylpasta. Nu ligger processorn på 24C i bios vilket är lite mer som det ska vara :).

Men som tack för hjälpen får ni några bilder ändå, som ni ser på sista bilden ser ni att jag missa skruven där, dessutom skulle brickan på på baksidan inte änns vara där.

Tack och hej :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patteh:

Okej, ska testa det. Men i mitt första försök hade jag bara originalpastan på.

Vad är där för chassi?
Mumma med 9 pci slots

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vad är där för chassi?
Mumma med 9 pci slots

Antec P280, riktigt gött chassi. Man blir positivt överraskad av alla finesser och detaljer medan man monterade datorn. Rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Bara ett tips om kylpasta, tänk på att det är mitten på CPUn som är viktigt, inte att man fyller ut hela ytan, eftersom det är i mitten värmen finns. och där som trycket blir störst, resten sviktar ju in lite liksom.

Så här ser ju en CPU ut med och utan sin egna heatspreader (det fyrkantiga metallhöljet).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Har du väldigt varmt (hur varmt?) så låter som allt inte är fastskruvat ordentligt i ditt fall - jämför med mig: Jag har nästan samma system som du (se nedan) och har kört VCORE 1.4V vid 4.6GHz och då hamnar tempen på ca 85 vid full load (70 grader vid 3.8GHz och stock VCORE). Har bytt fläktarna från Corsairs egna till tystare Akasa 600-1300rpm.