Processorfläkt, kylpasta och montering i chassi.

Permalänk
Medlem

Processorfläkt, kylpasta och montering i chassi.

Hej, idga köpte jag äntligen mina dator delar så jag har börjat montera ihop den. processorfläkten är en hyper 212 och tyvärr så kan jag inte sätta fast den.
problemet ligger vid "the retention plate" tror jag den kallas, bakplåten. en av de fyra skruvarna är det något fel på, när jag ska skruva fast den i muttern (en på varsin sida av moderkortet) så "skruvas" den inte i. nästan som jag försöker skruva i en spik i en mutter.

som tur är har webhallen öppet 10-14 imorrn så jag åker dit då. dock har jag två frågor,

1. jag har ett haf-x chassi, kan jag sätta fast allt i chassit (grafikkort, moderkortet, nätaggetet) och sätta i alla kablar etc. och sedan montera kylaren medans moderkortet fortfarande sitter i chassit? jag vet att det kan bli lite svårare, men chassit har en "öppning" bakom plåten man fäster det på (om ni förstår vad jag menar) så jag skulle kunna göra det. bara tänker ifall någon har har gjort just det så jag vet om det är en bra idé eller ej.

2. jag försökte fästa kylaren med bara 3 skruvar men skulle inte ens ha försökt... så nu är det kylpasta på processorn. om det nu går, kan jag bara ta papper och ta bort det mesta av pastan, och sedan ta ny igen imorrn när jag har ny kylare? jag ett "reningskit" om man kan kalla det så, dock använder jag ju samma kylpasta så vet inte om jag behöver hålla på med det.

3. är kylpastan man får med hyper 212 plus kylaren bra? om den inte är det, kan jag lika gärna köpa ny imorrn och då använda "reningskitet" jag nämnde förut.

Tack i förhand, god jul!!

Visa signatur

Cooler master HAF-X | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire R9 Fury | Corsair Vengeance 16GB DDR4 (2x8) | NZXT Hale90 850W | Corsair Force Series MP500 120GB | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Permalänk

1: Jag kör samma chassi fast med AMD AM3 kort. Detta funkar utmärkt och tycker att det till och med var lättare när den satt i chassit. Men ja det funkar.

2: Ja det går fast som jag läst på andra forum så finns det risk för att man repar ytorna. Jag har alltid tagit bort med bara papper och det har funkat utmärkt. Har råkat repa min kylare en gång bara men får skylla mig själv då mina händer inte va helt rena så kom ner något på den som jag drog.

3: Standard kylarpasta är aldrig speciellt bra. Det du kan köpa är arctic cooling mx-4. Vet itne ifall detta är den senaste men finns mx-5 så ska du självklart köpa denna. (Ifall du inte hittar något test där denna floppar totalt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

1: Jag kör samma chassi fast med AMD AM3 kort. Detta funkar utmärkt och tycker att det till och med var lättare när den satt i chassit. Men ja det funkar.

2: Ja det går fast som jag läst på andra forum så finns det risk för att man repar ytorna. Jag har alltid tagit bort med bara papper och det har funkat utmärkt. Har råkat repa min kylare en gång bara men får skylla mig själv då mina händer inte va helt rena så kom ner något på den som jag drog.

3: Standard kylarpasta är aldrig speciellt bra. Det du kan köpa är arctic cooling mx-4. Vet itne ifall detta är den senaste men finns mx-5 så ska du självklart köpa denna. (Ifall du inte hittar något test där denna floppar totalt)

Ok tack!

men på tvåan, kan jag använda papper på själva processorn? jag har bomullsrondeller hemma, är de bättre?
och kylpastan, inet har inte öppet imorrn men webhallen har. de har bara denna i lager: http://www.webhallen.com/hardvara/22645-arctic_silver_5_kylpa...

är den bra?

Visa signatur

Cooler master HAF-X | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire R9 Fury | Corsair Vengeance 16GB DDR4 (2x8) | NZXT Hale90 850W | Corsair Force Series MP500 120GB | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Permalänk
Medlem

Och en till snabb fråga, nu ligger min processor i plastförpackningen som den kom i, dock är ytan med kylpastan öppen (alltså jag skulle kunna röra pastan om jag ville) kan den ligga såhär eller ska jag göra nåt?

Visa signatur

Cooler master HAF-X | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire R9 Fury | Corsair Vengeance 16GB DDR4 (2x8) | NZXT Hale90 850W | Corsair Force Series MP500 120GB | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa någon kylpasta.. Det som sitter på nu för tiden är bra nog om inte lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nascend:

Och en till snabb fråga, nu ligger min processor i plastförpackningen som den kom i, dock är ytan med kylpastan öppen (alltså jag skulle kunna röra pastan om jag ville) kan den ligga såhär eller ska jag göra nåt?

Sen klarar sig nog, då det är kontaktytan. Dock skulle jag iaf lägga allt i en påse, som extra skydd.
Helst en påse som inte avger mycket statisk elektricitet.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Sen klarar sig nog, då det är kontaktytan. Dock skulle jag iaf lägga allt i en påse, som extra skydd.
Helst en påse som inte avger mycket statisk elektricitet.

plastpåse? :s

Visa signatur

Cooler master HAF-X | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire R9 Fury | Corsair Vengeance 16GB DDR4 (2x8) | NZXT Hale90 850W | Corsair Force Series MP500 120GB | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nascend:

plastpåse? :s

Nej, man brukar få med antistatpåsar till t.ex. grafikkort, moderkort, hårddiskar, oftast silvriga, men ibland har de liksom ett rutnät.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX