Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Dec 2002

SATA-port dött?

Jag höll på att kopiera till en HDD, plöstligt gick det inte längre. HDDn var borta. Sedan märker jag att en till HDD är borta. Hårddiskarna fungerar i en annan dator. Jag antar att 2 SATA-portar är på samma krets på moderkortet?

Moderkortet har 6 portar. Det ser ut så här i Enhetshanteraren nu. Jag antar om 5:e och 6:e porten fungerade skulle det också stå:
ATA Channel 2
ATA Channel 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

nej dom funkar, bara stoppa i och testa. det är så att dom 4 första är marvel eller liknande och dom 2 andra är intels. brukar vara olika hastigheter på dom och så.
dom är bara döpta till olika saker

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Mr.Azum:

nej dom funkar, bara stoppa i och testa. det är så att dom 4 första är marvel eller liknande och dom 2 andra är intels. brukar vara olika hastigheter på dom och så.
dom är bara döpta till olika saker

Ok, men två portat verkar ändå ha dött.
Jag har alltså 6 diskar kopplade till moderkertet. Två stycken försvann. Omstart hjälper inte. "Rescan Disks" (Computer Management) hjälper inte. Det finns endast 4 diskar under "Computer Management".

Jag ska kolla hur det ser ut i BIOS senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Dec 2002

Jag kollade aldrig i BIOS men hårddisken jag testat i en annan PC fungerade när jag kopplade i den igen i serven. Sedan testade jag dra ur och sätta in kablarna för den andra HDDn som inte hittades längre och nu är den tillbaka också. Båda hårddiskarna som försvann satt bredvid varandra så jag antar att kablarna satt lite löst just där.

Trevlig julklapp! Mitt moderkort gick inte sönder på julafton