Permalänk

Vattenkylning eller luftkylning??

Tjenare och God jul.Jag funderar på att köpa en ny kylare till min Phenom II X4 och har en budget runt 5-650kr.Och jag undrar vad som är bäst luft eller vattenkylning,Jag flyttar min dator rätt så ofta också och jag vill veta om det är säkert och ha en vattenkylare eller?

Visa signatur

Chassi Nzxt Phantom. MB Gigabyte 990fxa UD-3.CPU AMD Phenom II X4 955@4.0Ghz. GPU Gigabyte 6950 Windforce.RAM Corsair XMS3 8GB PSU FD Newton 1000W

Permalänk

Ett slutet vattenkylnings sytem är lika säkert som en luftkylare. Ett väldigt bra budget val är CM Hyper 212+, vill man ha tystare och bätttre kylining så brukar dem flesta byta fläktarna på kylaren, eftesom dem som medföljer är dåliga. Kolla annars på Antec Küler 620 som webhallen har kampanj på nu för SweC medlemmar.

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk

Okej det låter bra då ska jag nog ta och beställa en 620

Visa signatur

Chassi Nzxt Phantom. MB Gigabyte 990fxa UD-3.CPU AMD Phenom II X4 955@4.0Ghz. GPU Gigabyte 6950 Windforce.RAM Corsair XMS3 8GB PSU FD Newton 1000W

Permalänk
Medlem

Egentligen så är ju båda lösningarna vätskekylning, bara att implementationen är lite olika. I tornkylarna så pumpas inte köldvätskan runt av något pumphuvud. Istället så är det heatpipes som avleder värmen till bladen som sedan ledes bort av fläkt/fläktar. de funkar således enligt konvektionsprincipen där den varmaste vätskan som varit i kontakt med CPU delen stiger uppåt medan den kallare vätskan som kommer från toppen sjunker nedåt igen. Det som skiljer ut de slutna vattenkyllösningarna är att västkan avleds mekaniskt via en elektrisk pump och att värmeavledningen sedan sker via en radiator med påmonterad fläkt som är helt separerad från CPU'n.

Den senare lösningens effektivitet beror på pumpförmågan, radiatorns yta samt fläktens förmåga att flytta luft. De billigare slutna systemen är ungefär likvärdiga med de bättre tornkylarna på marknaden. Endast de dyrare varianterna (tex Corsair H60 eller bättre) är lite bättre på att avleda värme.

Men denna skillnad märks fräsmt vid mer extrema överklockningar. Jag har en Sandy Bridge 2500K i min nybyggda dator och jag valde till slut luftkylning eftersom jag har chassi fönster och luftkylare är lite snyggare att ha samt också brukar de vara lite tystare än de slutna vattenkylarsystemen eftersom fläktarna som kyler radiatorn måste gå på högre varv. Tycker kyleffekten i marknadens bättre tornkylare duger gott upp till 5GHz om man kör Sandy Bridge. Dock kan det vara en god ide att köra slutet system med en 240 mm radiator (tex H100) om man avser köra skämtet Bulldozer eller om man kör Sandybridge-E.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Jag själv är en noob överklockare och då gör det inte så stor skillnad mellan en t.ex Noctua NH-U12P och Antec kuler 620?.

Visa signatur

Chassi Nzxt Phantom. MB Gigabyte 990fxa UD-3.CPU AMD Phenom II X4 955@4.0Ghz. GPU Gigabyte 6950 Windforce.RAM Corsair XMS3 8GB PSU FD Newton 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngrySwede1:

Jag själv är en noob överklockare och då gör det inte så stor skillnad mellan en t.ex Noctua NH-U12P och Antec kuler 620?.

Möjligtvis ett par grader, men ingen skillnad som är relevant. Man behöver absolut inte något slutet system om man kör standardklock.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version