Permalänk
Medlem

En fråga, hur hårt drog du åt skruvarna för pumpen egentligen? Låter som du haft sönder något redan från början.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

tror inte att nätagget är problemet. det är ett 8 månader gammalt coolermaster 600w. ja testade att uppdatera bios men inget hände. :/
ja testade också en äldre uppdatering(men ändå nyare än den jag hade först) där det stod att det skulle fixa just mitt problem. det vill säga att rationen/multipeln sjunker ner till 4 av sig själv. så jag laddade ner den men hände inget då häller....

Frågan är hur varm din nordbrygga och dina spänningsomvandlare (MOSFETs) blir när du kör vattenkylning.

Kollade just upp en bild på ditt moderkort, det sitter ju ingen kylfläns alls på dins spänningsomvandlare, precis som på mitt gamla M4A78LT-M LE, mellan CPUn och portarna i bak har du ett gäng små svarta kretsar med tre ben, dessa är det som kan bli för varma när man överklockar.

Min Athlon X4 ihop med det moderkortet klockade ner på samma sätt fast tempen inte var uppe i 60 grader på CPU (cores på ca 54). Då var det spänningsomvandlarna som blev för varma.

Mitt nya moderkort har extra tempgivare för dem så jag såg på en gång när jag klockade min 1090t att det var spänningsomvandlarna som stack upp över 65 grader och ledde till instabilitet, var då jag skaffade en Phanteks istället för min lilla Hyper TX3, och bytte chassi till ett HAF med 200mm+120mm fläktar både in och ut för att få bra flöde över just småkretsarnas flänsar.

Sätter du radiatorn som inblås lär dessa bli ännu varmare, så behåll den på utblås.

Har du någon sidofläkt i chassit?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Frågan är hur varm din nordbrygga och dina spänningsomvandlare (MOSFETs) blir när du kör vattenkylning.

Kollade just upp en bild på ditt moderkort, det sitter ju ingen kylfläns alls på dins spänningsomvandlare, precis som på mitt gamla M4A78LT-M LE, mellan CPUn och portarna i bak har du ett gäng små svarta kretsar med tre ben, dessa är det som kan bli för varma när man överklockar.

Min Athlon X4 ihop med det moderkortet klockade ner på samma sätt fast tempen inte var uppe i 60 grader på CPU (cores på ca 54). Då var det spänningsomvandlarna som blev för varma.

Mitt nya moderkort har extra tempgivare för dem så jag såg på en gång när jag klockade min 1090t att det var spänningsomvandlarna som stack upp över 65 grader och ledde till instabilitet, var då jag skaffade en Phanteks istället för min lilla Hyper TX3, och bytte chassi till ett HAF med 200mm+120mm fläktar både in och ut för att få bra flöde över just småkretsarnas flänsar.

Sätter du radiatorn som inblås lär dessa bli ännu varmare, så behåll den på utblås.

Har du någon sidofläkt i chassit?

vart kan jag se tempen på den? i hw monitor ser jag inget sådant. tyvär va ja tvungen att ta bort min 200mm fläckkt på sidan för att vattenkylningen skulle få platts. nu har jag fläktarna inåtriktade och det är inte mer än 25 grader i chassit(idle)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

En fråga, hur hårt drog du åt skruvarna för pumpen egentligen? Låter som du haft sönder något redan från början.

det tvekar jag på. kylningen på cpun är det inga problem med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

vart kan jag se tempen på den? i hw monitor ser jag inget sådant. tyvär va ja tvungen att ta bort min 200mm fläckkt på sidan för att vattenkylningen skulle få platts. nu har jag fläktarna inåtriktade och det är inte mer än 25 grader i chassit(idle)

Den tempen kan man bara se om man har ett moderkort som stöder det som sagt, eller en lasertermometer att rikta på krestarna, men såna går ju på ett par hundra ifall man inte har någon att låna av.

Jag skulle nog försöka montera dit sidfläkten igen, men på utsidan av chassit om det går att få genom strömkabeln på baksidan med nån förlängningskabel på något sätt. Även om moderkortstempgivaren säger 25 grader så kan strömkretsarna ligga bra mycket högre.

Jag kör för övrigt 1,38V inställt i BIOS, men det kan variera upp till 1,44 max i load enligt HWMonitor. Då kör jag min 1090t i 4029MHz (237x17). Bara som referens.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

För att testa om det är någon annan komponent som får för lite kylning när du bytt till vatten kan du ju testa att öppna sidopanelen och montera en rejäl fläkt rakt mot de komponenter du misstänker. Hjälper detta så har du hittat felet och får fundera ut en mer permanent lösning (dremmel is the shit...) annars får du testa vidare.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

det tvekar jag på. kylningen på cpun är det inga problem med

Inte det jag menar, mer bara att om du lyckas skruva för kung och fosterland så finns det ju alltid en risk att något blir skadat. Börjar låta så i mina öron iallafall. Men det kan lika gärna vara ett simpelt fel som någon inställning i BIOS, alternativ uppdatera BIOS eller att du inte får tillräckligt med kraft från nätagget.

Teorier teorier. Lycka till!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

jag testade att lägga en termometer på en mosfet när jag körde load men termometern gick bara upp till 50 grader. hur varma kan mosfets bli och vart kan man hitta kylflänsar att köpa? va kan de kosta?

Permalänk

50 är lugnt för din MOSFET
Men jag skulle inte lita på nån termometer. HWmonitor ska visa vad du har för temp på din VRM/MOSFET. Sök på din ditt moderkorts namn samt TMPIN0 på google - det var så jag hittade mina värden.

(i mitt fall är TMPIN0 min NB, TMPIN1 min CPU och TMPIN2 VRM/MOSFET. Och mitt nuvarande problem är att den senare är uppe i 90 grader när jag stressar datorn, vilket jag misstänker är orsaken till att jag ej kan överklocka mera)

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

okej, tack så mycket jag uttryckte mig lite flel i mitt föra inlägg, vad jag menade va att termometern endast går upp till 50 grader

Permalänk

Okej då förstår jag.
Då är det ännu viktigare att du kollar vad tempen är i HWmonitor. För i värsta fall så spränger du/bränner du upp, nån av dina MOSFET's och då är hela moderkortet kört.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W