Permalänk
Medlem

Minnen 1600 Mhz visar 1333 Mhz

Hej,
Jag köpte precis nyligen
- Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART -
till mitt modekort
- MK ASRock P67 Pro3 Socket 1155, P67, ATX -

I bios står det 1333 Mhz och jag har satt den på Auto, någon som vet varför den gör så ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demis:

Hej,
Jag köpte precis nyligen
- Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART -
till mitt modekort
- MK ASRock P67 Pro3 Socket 1155, P67, ATX -

I bios står det 1333 Mhz och jag har satt den på Auto, någon som vet varför den gör så ?

Vad har du för CPU?
Vissa CPUs "gillar inte" 1600Mhz speciellt inte när det är flera moduler samtidigt, det går att tvinga dem att köra snabbare men kommer inte att hjälpa systemet direkt om du inte fixar med CPUn mer, alla CPUs har en max standard clock de gillar på minnena, när man kommer upp i över 8 GB verkar de flesta CPUs föredra att dra ner hastigheten på minnena, som sagt beror lite på din CPU men du kan ju ställa dem på 1600 så länge moderkortet klarar det AFAIK

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Allt över 1333 mhz är överklockning. Du skall ställa in dem på xmp alltså extreme memory profile. Då skall de justera in sig själva i rätt hastighet. Vissa har dock haft problem med att vengeanceminnena inte vill gå stabila i 1600 mhz @ 1.5V. Så man kan behöva justera upp spänningen lite manuellt. Men tänk på att 1.5V är max vad som är rekommenderat för Sandy Bridge, vissa säger att det går bra med högre medan andra säger att de inte skall ha mer än 1.5V. Finns även vissa moderkort som inte stödjer 1600 mhz på 4 sticker utan det klarar bara av att köra 1600 mhz på 2 stickor. Men men, du lär väll märka hur det går. Det är bara att komma tillbaka och rapportera om det skulle krångla.

Edit. Egentligen behöver man inte snabbare än 1333 mhz om man bara skall spela. 1333 mhz vs 1600 mhz = oväsentlig skillnad i spel.

Permalänk
Medlem

Jag har:
- CPU Core i5 2500K -
Jag har ett problem med min dator, vet inte exakt vad det beror på. När jag spelar så brukar min dator gå jätte seg, få fps drops, ljudet brukar låta konstigt, CPU jobbar ihjäl sig... jag har kollat på temperaturen när detta sker, allt är lågt! Inga processorer använder mycket arbete. Kan det bero på att mina minnen blir för varma ? Någon som vet ?

Edit: Jag har GK PCIe SP GF GTX 580, aldrig haft problem med det. Och låg tempratur på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demis:

Jag har:
- CPU Core i5 2500K -
Jag har ett problem med min dator, vet inte exakt vad det beror på. När jag spelar så brukar min dator gå jätte seg, få fps drops, ljudet brukar låta konstigt, CPU jobbar ihjäl sig... jag har kollat på temperaturen när detta sker, allt är lågt! Inga processorer använder mycket arbete. Kan det bero på att mina minnen blir för varma ? Någon som vet ?

Edit: Jag har GK PCIe SP GF GTX 580, aldrig haft problem med det. Och låg tempratur på den!

Det låter mer som att ditt PSU inte orkar med riktigt eller är något galet med så du får ojämna volt m.m. det kan ge väldigt skumma effekter, annars kan det vara NB eller SB som spökar pga värme eller fel, testa sätta en fläkt som blåser direkt mot minnena och moderkortet, om du märker skillnad är det överhättning någonstans, annars skulle jag nog börja snegla åt PSU som sagt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood