40" till dator, inställningar fungerar inte som de ska

Permalänk

40" till dator, inställningar fungerar inte som de ska

Fick en 40" tv igår i julklapp som mest ska användas som att kolla film från datorn. Så när jag väl hade fått upp den på väggen och sånt så blev jag chockad över hur fin bild där var.

Så kopplade jag in den till datorn och där började problemen. De rekommenderade inställningarna ska vara 1920x1080 så jag ställde in det men då blev där ungefär en 4cm svart kant runt hela bilden och det är ganska irriterande så det är ett av problemen, det andra är att jag har ju kopplat in det som en andra skärm så jag kan dra musen över till den. Men när tv:en är helt avstängd så kan jag fortfarande dra över musen till tv:en och det är jobbigt när man råkar dra dit den.

Hoppas ni förstår vad jag menar och jag skulle vara jätte tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

ATI kort antar jag ?
Det är en "feature" dom tvingar på dig när kortet känner att det är en TV inkopplad.
Den slänger på 10% underscan vilket såklart gör bilden mindre.
Rota runt lite i inställningarna och du hittar det nog.
Och det ärt lika bra att du lär dig var det är för du kommer att få göra samma sak för alla upplösningar och frekvenser.......

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

ATI kort antar jag ?
Det är en "feature" dom tvingar på dig när kortet känner att det är en TV inkopplad.
Den slänger på 10% underscan vilket såklart gör bilden mindre.
Rota runt lite i inställningarna och du hittar det nog.
Och det ärt lika bra att du lär dig var det är för du kommer att få göra samma sak för alla upplösningar och frekvenser.......

Ja det är ATI kort, ska jag göra det i catalyst eller på något annat ställe?

EDIT: Jag hittade det, tack så mycket! Men det problemet är kvar att när tv:en är avstängd så kan jag fortfarande dra in musen till den

Permalänk
Skrivet av svantessonn:

Ja det är ATI kort, ska jag göra det i catalyst eller på något annat ställe?

EDIT: Jag hittade det, tack så mycket! Men det problemet är kvar att när tv:en är avstängd så kan jag fortfarande dra in musen till den

Är den helt avstängd eller bara på standby? (röd lampa eller nåt)

Permalänk
Medlem

Eftersom din dator är inställd på 2 skärmar så kommer du alltid kunna dra musen över till andra skärmen.
Eftersom datorn tror att den andra skärmen är igång hela tiden annars får du stänga av det varje gången du stänger av tv'n

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad för tv? I min samsung( se i sign) så finns det en hdmi port som är till för dator, den gör bilden väldigt klar och fin, även när man läser text

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Är den helt avstängd eller bara på standby? (röd lampa eller nåt)

Helt avstängd (huvudströmbrytare)

Skrivet av vinylens:

Eftersom din dator är inställd på 2 skärmar så kommer du alltid kunna dra musen över till andra skärmen.
Eftersom datorn tror att den andra skärmen är igång hela tiden annars får du stänga av det varje gången du stänger av tv'n

Så det finns inget man kan göra?

Skrivet av Extrice:

Vad för tv? I min samsung( se i sign) så finns det en hdmi port som är till för dator, den gör bilden väldigt klar och fin, även när man läser text

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40PFL6626T/phil... Hur vet man om det finns en sån port?

Permalänk
Medlem

man läser manualen

Permalänk
Skrivet av svantessonn:

Så det finns inget man kan göra?

Borde gå. Jag kan inte dra över musen till min TV när den är avstängd. Pilla runt med inställningar kanske?

Permalänk
Skrivet av ozo64:

man läser manualen

Har gjort det nu och där står inget om det ''/

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Borde gå. Jag kan inte dra över musen till min TV när den är avstängd. Pilla runt med inställningar kanske?

vet inte hur länge jag har hållit på med catalyst nu men kan inte hitta det

Permalänk

Ni får gärna säga till om ni vet hur man ska göra! Nu har jag gjort två binds så jag kan stänga av och sätta på den andra skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Helt avstängd (huvudströmbrytare)

Så det finns inget man kan göra?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40PFL6626T/phil... Hur vet man om det finns en sån port?

Jag vet faktist inte jag hade bara tur när ja köpte den

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk

måste du ha det som förlängd skärm? för annars kan du ju bara spegla den så borde ju problemet med att råka dra över musen försvinna?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Står i specifikationerna att den har en HDMI-port.

Permalänk
Skrivet av Extrice:

Jag vet faktist inte jag hade bara tur när ja köpte den

Ja ibland ska man ju ha tur!

Skrivet av RobinEdquist:

måste du ha det som förlängd skärm? för annars kan du ju bara spegla den så borde ju problemet med att råka dra över musen försvinna?

Jo det kan jag men helst så vill jag undvika det eftersom jag tycker det är mer bekvämt att ha det som en förlängd skärm

Skrivet av Kromgol:

Står i specifikationerna att den har en HDMI-port.

Det står bara HDMI 1/2 och HDMI sida (den sitter på sidan)