lär mig om ram-minnen för engångsskull - Minneshastighet/CAS Latency/Latens/Spänning

Permalänk

lär mig om ram-minnen för engångsskull - Minneshastighet/CAS Latency/Latens/Spänning

minneshastighet förstår jag tror jag, hur snabba dem är...

men vad är CAS Latency tex cl9 - ska man ha högre eller lägre siffror?

och vad är Latens som tex: 9-9-9-24 - ska man ha högre eller lägre siffror?

sist men inte minst, spänning, om ett par ram har 1,5v, är det så mkt bensin den dricker för att fungera på den angivna hastigheten?

är tex Patriot Viper Xtreme DDR3 PC16000/2000MHz CL9 bättre eller sämre än Patriot Viper Xtreme Division Viper 2 DDR3 PC17000/2133MHz CL11? vad är det man tittar på så att säga...

Permalänk
Medlem

Sök: faq ram minne

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

Du vinner med på att ha lägre CAS så jag skulle nog säga att 2000MHz CL9 är snabbare än 2133MHz CL11.

Japp står det 1.5V så är de det dom ska ha för att funka med T.ex 1600MHz kan dock funka med lägre volt för det men inte ofta det gör

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Här står ganska bra om minnestimings: http://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings

Enkelt förklarat är siffran lika med antalet klockcycler som minnet kräver innan det skriver eller ger den information man efterfrågat.
Lägre siffra är med andra ord bättre, men klockfrekvens på minnet spelar lika stor roll.
DDR3 har högre latens än DDR2 som har högre än DDR, dock är det första snabbast

Spänning kan man väl säga är ungefär det ja.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Du vinner med på att ha lägre CAS så jag skulle nog säga att 2000MHz CL9 är snabbare än 2133MHz CL11.

Japp står det 1.5V så är de det dom ska ha för att funka med T.ex 1600MHz kan dock funka med lägre volt för det men inte ofta det gör

det borde finnas en kalkylator där man insätter alla värden och den säger direkt vilket som är snabbast!!!!!!!!!!!

så cl värdet är viktigast?

Permalänk
Skrivet av Naked-Snake:

det borde finnas en kalkylator där man insätter alla värden och den säger direkt vilket som är snabbast!!!!!!!!!!!

så cl värdet är viktigast?

japp cl är viktigast

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Avstängd

så ju lägre CL desto bättre kort?.. Inget mer man behöver kolla isåfall?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Återigen FAQ... Minnets klockfrekvens hänger även ihop med Fsb hastighet då all minneshantering går genom nordbryggan som är beroende av denna (möjligen med undantag av ramdisk?)... Så med fel inställningar mot fsb multipel så kan ett minne med hög klockfrekvens inte fungera optimalt oavsett cl...

Men riktigt är att sifferserien står för åtkomsttider så ju lägre dess bättre... Sen skall man komma ihåg att vid överklockning tex måste minnet justeras och då påverkas även cl pga spänningar och tröskelvärden och den påverkan är individuell från minneskrets till minneskrets på samma sätt som en cpu...

Angående en kalkylator så föreskriver moderkortstillverkarna rekommenderade minnen från de större leverantörerna och inom konsumentmarknaden är de olika tillverkarna rätt snarlika i spec och pris tex är 1600mhz och CL 9 en relativ standard och därför inget för den vanliga hemmapularen att lägga ner någon nämnvärd tankemöda på liksom andra obskyra saker som ecc... Och vad det gäller benchmarks så är det nog andra saker som flaskar innan det gör någon skillnad om man kör CL7 eller CL9... Köp billigt och stort!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Avstängd

du verkar kunna en del.. så vad sägs om att hjälpa mig? :P..
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Jag tycker du börjat i lite fel ända. Börja med att lägga din budget. Sedan användningsområde. Budgeten säger en hel del tex. har du en drös med pengar så blir det mindre kompromisser och då oftast ett färdigt system från ex Apple, Dell, HP. Har du en lägre budget och säg, vill spela så kan det också löna sig att köpa färdigt, tex från ASUS eller Acer då du slipper tänka på att köpa os mm. Vill du forfarande bygga eget av en eller flera anledningar så måste du bestämma dig för plattform först, mao moderkort.

Kort om plattform, AMD bang for the buck upp till medium spelupplevelse men vill du lite mer så blir det Intel (iaf vintern 2011). Efter plattform så kommer sockel, här tittar du på budget kontra ålder på komponenter mm. I dagsläget kan 1155 från intel verka bra. Sen tänker du chipset. Klocka p67 (ok billigt), skita i att klocka h67 (billigast) eller båda världar z68 (dyrt). Ska du klocka hårt och vill ha full koll kan det bli premiumkort som skall till tex Sabretooth men om det bara är lite lagom kan standard korten räcka...

Sen processor då? För 1155 finns det eg bara fyra val, två för att klocka och två utan. 2500 och 2600 resp 2500k och 2600k... Skall du bara spela är gängse ide 2500k...

Sen kommer minne, gpu, fläktar (beroende på klockning och chassi etc. Men en bra cpu lylare är alltid ett bra tips), chassi etc...

Kolla köprådsdelen där det dagligen dyker upp trådar som "bästa speldator för 5000:-" etc och använd ditt sunda förnuft och bygg efter dessa system så kommer du nog bäst undan! Lycka till!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Avstängd

då h67 inte körs med 1600MHz ram så kollade jag lite på p67, där hitta jag en asus sabertooth. Nu undrar jag.. Måste man klocka för att den ska palla med 1600MHz eller inte?, det står iallafall på specs att den stödjer 1600 ram..
Sen undrar jag även, hur stor är skillnaden på spelupplevelsen mellan amd och intel?.. har läst en del och många säger att det inte är så stor skillnad utan skillnaden är mer på priset? :S

EDIT: On topic.. Så om man jämför en CL 7 med CL 9 eller 11 så är CL 7 bättre? :S

Offtopic
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR