Ny Samsung TV - dålig bild med Boxer.

Permalänk
Medlem

Ny Samsung TV - dålig bild med Boxer.

Hej,

Jag kan absolut ingenting om det här, så jag vill bara börja med att be om ursäkt för frågor och inlägg som ni kanske anser vara rentutav efterblivna.

Jag införskaffade en Samsung 46" LED-TV igår samtidigt som jag förlängde mitt Boxerabbonemang. Jag har nu upptäckt att bilden är ganska kass. Den är liksom lite kornig och pixlarna känns ibland lite utsmetade, eller vad man ska säga. Först trodde jag det var TVn det var fel på, men efter att ha pillat på den hela dagen har jag kommit fram till att det måste ha med Boxer att göra. Jag menar, när jag tittar på dvd/bluray så är bilden grym! Så då kan det ju inte vara TVn det är fel på?!

Jag har Boxer digitaltv som går via antenn. Jag har en antennsladd som går direkt in i TVn som då har en inbyggd box där kortet sitter. Signalstyrkan och allt det där ligger på 100, alltså perfekt.

Är Boxer kända för att leverera dålig bild? Jag har tänkt att ringa dem imorgon, men tänkte kolla här först om någon vet hur man kan göra för att förbättra kvaliteten på bilden. När jag tittar på vanliga kanaler så har jag valt källan TV och inte HDMI eller nåt sånt, om det har nånting med saken att göra?

Men i alla fall, någon som har tips och trick för att förbättra bilden med Boxer (om det ens går)?

Med vänlig hälsning,
Markus

Permalänk
Medlem

Har för mig att SVT sänder i lite högre bitrate än andra kanaler. MTV och sådana kanaler har ofta superlåg kvalitet, går knappt att titta på (ser ut som typ youtube på lägsta). Oftast märker man ju inte av detta så mycket på en gammal tjockTV som är liten och har grov upplösning. När man sedan köper en stor fin platt-TV ser man hur fasligt det faktiskt är. Dessutom förlorar man en del av bildkvaliteten när bilden ska omvandlas från sammanflätad (interlace) till progressiv.

Det du kan prova är att stänga av alla bild-"förbättrings"-funktioner, typ noise reduction, super sharpness och super motion eller vad det brukar heta. De tycker jag sabbar mer än hjälper och får hela bilden att se plastig och onaturlig ut.

Annars får du köpa parabol. Där är bitraten betydligt högre på både SD och HD.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har för mig att SVT sänder i lite högre bitrate än andra kanaler. MTV och sådana kanaler har ofta superlåg kvalitet, går knappt att titta på (ser ut som typ youtube på lägsta). Oftast märker man ju inte av detta så mycket på en gammal tjockTV som är liten och har grov upplösning. När man sedan köper en stor fin platt-TV ser man hur fasligt det faktiskt är. Dessutom förlorar man en del av bildkvaliteten när bilden ska omvandlas från sammanflätad (interlace) till progressiv.

Det du kan prova är att stänga av alla bild-"förbättrings"-funktioner, typ noise reduction, super sharpness och super motion eller vad det brukar heta. De tycker jag sabbar mer än hjälper och får hela bilden att se plastig och onaturlig ut.

Annars får du köpa parabol. Där är bitraten betydligt högre på både SD och HD.

Vet du om man kan ha parabol med Boxer eller är den antenn som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatup:

Vet du om man kan ha parabol med Boxer eller är den antenn som gäller?

Om du är fast i Boxer så är det tyvärr antenn som gäller, tror jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du är fast i Boxer så är det tyvärr antenn som gäller, tror jag.

Helvete.. Förlängde abonnemanget med två år. Aja, bara att stå ut. Men jag ska ta och ringa dem imorgon och be om lite tips för att förbättra bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatup:

Hej,

Jag kan absolut ingenting om det här, så jag vill bara börja med att be om ursäkt för frågor och inlägg som ni kanske anser vara rentutav efterblivna.

Jag införskaffade en Samsung 46" LED-TV igår samtidigt som jag förlängde mitt Boxerabbonemang. Jag har nu upptäckt att bilden är ganska kass. Den är liksom lite kornig och pixlarna känns ibland lite utsmetade, eller vad man ska säga. Först trodde jag det var TVn det var fel på, men efter att ha pillat på den hela dagen har jag kommit fram till att det måste ha med Boxer att göra. Jag menar, när jag tittar på dvd/bluray så är bilden grym! Så då kan det ju inte vara TVn det är fel på?!

Jag har Boxer digitaltv som går via antenn. Jag har en antennsladd som går direkt in i TVn som då har en inbyggd box där kortet sitter. Signalstyrkan och allt det där ligger på 100, alltså perfekt.

Är Boxer kända för att leverera dålig bild? Jag har tänkt att ringa dem imorgon, men tänkte kolla här först om någon vet hur man kan göra för att förbättra kvaliteten på bilden. När jag tittar på vanliga kanaler så har jag valt källan TV och inte HDMI eller nåt sånt, om det har nånting med saken att göra?

Men i alla fall, någon som har tips och trick för att förbättra bilden med Boxer (om det ens går)?

Med vänlig hälsning,
Markus

Om du använder dig av en CA-modul ska du inte ha på TV för då går det på det vanliga nätet. Du ska ha på DTV.
Jag kör själv med en CA-modul fast genom Comhem å jag har bättre bild med den än med boxen jag fick med.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Om du använder dig av en CA-modul ska du inte ha på TV för då går det på det vanliga nätet. Du ska ha på DTV.
Jag kör själv med en CA-modul fast genom Comhem å jag har bättre bild med den än med boxen jag fick med.

Ja, jag använder mig av en CA-modul. Alltså, när jag ska titta på TV så måste jag välja källan TV, det finns inget annat alternativ som funkar om jag ska kolla på kanalerna. Men när jag har valt TV och slår på t.ex. TV3 så står det uppe i hörnet: "TV3 DTV-ant.", så jag antar att det är digitaltv jag tittar på?

Permalänk
Medlem

Skaffa HD-kanaler.

Permalänk

Du kan bara köra digitalt om du har antenn med marknätet direkt till teven. Det "Meckley" beskriver är att TV'n sökt in comhems "analoga kanaler" och dom har betydligt sämre bild än dom digitala.

Boxer sänder numera HD kanaler du kan abonnera på som är betydligt bättre bild. I en del ställen i Sverige är man tvungen att ha en VHF antenn för att täcka in alla kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Skaffa HD-kanaler.

Har alla kanaler HD? T.ex. 3an, 5an, 6an, TV10, TV11 osv?

Permalänk

Nej

http://www.boxer.se/vart-utbud/allakanaler/tv-via-antenn/boxe...

SVT1 HD och SVT2 HD, skall du dock kunna se i dagsläget, om din antenn tar in dom, samt att du gjort en kanalsökning sedan dom kom till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Nej

http://www.boxer.se/vart-utbud/allakanaler/tv-via-antenn/boxe...

SVT1 HD och SVT2 HD, skall du dock kunna se i dagsläget, om din antenn tar in dom, samt att du gjort en kanalsökning sedan dom kom till.

Yes, 1an och 2an kan jag se i HD. Aja, ringer Boxer imorn och fixar resten av kanalerna i HD. Tack!