1055t OC - Kommer inte över 255 FSB? Hjälp.

Permalänk
Medlem

1055t OC - Kommer inte över 255 FSB? Hjälp.

Hejsan! Jag håller på att överklocka min PhII 1055t. Har gjort det tidigare och har haft detta problem tidigare, men då trodde jag att det berodde på dåligt RAM. Nu har jag köpt nya stickor Vengeance CL9 2x4 1600MHz och ändå blir det inte bättre. Har dessutom bra kylning (se signaturen) så det ska inte vara nån fara med temps.

Problemet är att så fort jag kommer över 255 FSB säger mitt glada moderkort (se signaturen) bestämt "The previous overclocking has failed...".

Har sett många som får 4,0 GHz lätt på sina chip. Kan det vara det som är problemet, ett dåligt chip?

Såhär långt har jag kommit på min 4,0 GHz OC:

CPU: 286 x 14 = 4004
NB och HT: 286 x 7 = 2002
AMD TC och CnQ: Disabled
DRAM: 1524 (1066)
Vcore: 1.469

Resten Auto

fotnot: När jag skule resetta cmos vid tillfälle råkade jag se en tom 6pinskontakt till vänster om SB som hette PWR CONN. Inget som har behövts tidigare, men jag bara undrar, kan det vara så att det saknar strömtillförsel? Och är det standard att ha kontakten där?

Uppskattar snabba svar! Tack och hej!

Permalänk
Medlem

Ingen? :S

Permalänk
Medlem

Hittade något intressant nu. Även när överklockningen misslyckas har spänningen förändrats i BIOS. Under överklockningsfliken står inställningarna kvar (1.46 V) men när man går till fliken Green Power, står spänningarna under PC Health Status på helt annat värde, mycket högre än det jag valt. När jag hade inställningen 1.46 var spänningen under PC Health Status uppe över 1,5 V, vad händer egentligen!? Jag ställde om inställningarna under OC-fliken till runt 1,2 V, och då fick jag resultatet jag var ute efter (1.475) Ändå lyckas inte överklocken. Jag vet inte vad jag ska göra, och här får jag ju inget svar. Snart kör jag på med min gamla OC på knappa 3.6 GHz. Ska för övrigt testa att plugga i den mystiska 6pinnarn på moderkortet och se vad som händer.