Hjälp med NB voltage och HT voltage vid överklockning

Permalänk
Medlem

Hjälp med NB voltage och HT voltage vid överklockning

Bestämde mig nyligen för att överklocka min Phenom II x4 955 lite och ställde upp den från 3.2 till 3.4Ghz ställde också om volten. Senare ställde jag upp Ram minnerna(Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE) på 1600Mhz istället för 1333Mhz och ändrare DIMM voltage till 1.5. Under detta hittade jag NB voltage och HT voltage som stod på auto. NB antar jag är volten till nordbryggan och Ht har jag ingen aning om, är i princip första gången jag överklockar så undrar om det finns någon standard dessa ska stå på då en polare sa att de inte skulle vara på auto i alla fall? tar gärna emot tips för att få klockningen mer "stabil". kör förövrigt med ASRock 970 Extreme4 som moderkort.

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk

Det finns två olika "NB" som man kan pilla på:
Den ena är för chippet som sitter på moderkortet, och heter nästan alltid bara NB i BIOS. Denna ska du låta vara om du inte har installerat aktiv kylning på nordbryggan eller har en bättre passiv kylfläns än stock. Den andra går oftast under namnet NB/CPU, CPU-NB eller liknande. Det är denna du ska pilla på. Överklocka först multipliern och sedan voltage när det tar stopp. Men innan du gör allt detta så:

-Flasha om moderkortet med senaste BIOS.
-Kolla upp vad maxvärdena (voltage och temp) ligger för CPU-NB så du inte kör sönder något. Max temp lär vara samma som min: 62C (men bäst att vara under 55 då jag sett flera få stabilitetsproblem över 55 ändå) och max vcore lär också vara samma som min: dvs 1.55v (i mitt BIOS är detta 1.525 - som sedan visas som 1.54 i HWmonitor i windows)
-Kolla upp rekommenderad CPU-NB för ditt överklockningsmål (CPU). Det finns olika formler/ratios beroende på processor. I mitt fall, Phenom II X6, så tror jag rekommenderad CPU-NB är på 2800MHz plusminus 200MHz @ cpucore 3.9GHz.
-HT låter du vara så nära stock speeds som möjligt. AMD har själva sagt att det är fullständigt onödigt att överklocka detta då det ej ger mer prestanda.
-Tanka dessutom HWmonitor och ta reda på vad de olika TMPIN* -värdena representerar. Det är olika från moderkort till moderkort med ofta är det tre olika: en för CPU, en för VRM, en för nordbrygga och/eller en sensor som sitter på nå annat ställe på moderkortet.

Och sist men inte minst:
Överklocka EN sak i taget och leta först fram max-värdena för varje individuell del i systemet. Börja med att uppa CPU-NB först för att hitta ditt "tak", och uppa sedan CPU core. Testkör i Prime95 i en 10min/kvart efter varje ökning.
Alla säger att man ska köra längre än så och det håller jag med om: men när du testar dig fram till maxvärden och "provkör" så att säga så är det bara ett slöseri med tid. Är din dator instabil så får du nästan alltid ett fel jävligt tidigt i Prime95. Först när du "tror" att du har ett stabilt system (dvs stabilt efter en kvart i Prime95) så börjar du inleda med större tester. Jag brukar först köra ett 6-8 timmarstest och sist ett 24 timmarstest.
Kom också ihåg att spara dina BIOS-profiler - det sparar dig tid.

Om datorn fryser vid windows boot så är det CPU-NB som är satt för högt - dra då ned på den. Jag fick detta problem när jag uppade min CPU-NB för mycket.
Om dator inte bootar överhuvudtaget så VAR LUGN - INGEN PANIK :). Du måste bara resetta CMOS på moderkortet då. Det gör man genom att flytta på en fysisk komponent på moderkortet (står i manualen), starta datorn, och sedan flytta tillbaka komponenten: då nollar du BIOS till sina defaultvärden och allt är frid och fröjd.

EDIT: Gällande minnena så har du gjort helt korrekt.
Men kolla gärna också vad tillverkaren säger att det ska vara för timings. Allt för ofta är BIOS korkat och sätter dom långsammare än de ska vara.
Och jo alla voltages kan du sätta manuellt till stock. Det är bara bra att ha så lite satt på auto som möjligt.
Slå även av C1E, Turbo och Cool-n-Quiet i BIOS.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen ska ta en titt på det omgående!

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk

Inga problem
Keep us updated.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W