Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2011

H80 + i7 2600k oklockat

Hej!
Jag har inte orkat brytt mig om att klocka min processor då jag inte har funnit behovet till det.
Jag använder en Corsair H80 som kylning och är förvånad över mina temps. Jag har monterat två GT 1850 som Push & Pull som snurrar på max. Jag sitter på en bastemperatur runt 35-40 C i ett ~20-23 C varmt rum. När jag slår igång BF3 så åker temperaturen upp till närmast 50 C (vilket är ofarligt, jag vet).
Jag undrar dock varför jag har så höga temps då jag inte har klockat (borde ha lägre temps med vattenkylning?).
Jag har läst runt på Sweclockers men det mesta handlar om OC och det rör inte mig.:(
Kan någon drivrutin från Asus leka med Vcore eller dylikt? Några tankar?:p Har inte rört något själv förutom att jag har satt datorn i "energy saving" som default när den startar.
Köpte vattenkylning för att ha så svalt och tyst som möjligt:(
Setup:

Tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2006

Inte så farliga temperaturer... Men har du monterat kylaren ordentligt och med lagom mkt pasta?

Min luftkylda icke oc 2600k ligger på 27 idle och ca 45 under lite lagom load och dyga 50 med full load i en kvart (vray render)...

Dock tog det ett par dagar innan pastan började funka som den ska...

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

50 grader låter ju riktigt bra? Sen visar monsterkylare oftast framfötterna när man börjar komma högt på spänningar och frekvenser, då pallar de sämre kylarna inte med längre.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Swe91:

Hej!
Jag har inte orkat brytt mig om att klocka min processor då jag inte har funnit behovet till det.
Jag använder en Corsair H80 som kylning och är förvånad över mina temps. Jag har monterat två GT 1850 som Push & Pull som snurrar på max. Jag sitter på en bastemperatur runt 35-40 C i ett ~20-23 C varmt rum. När jag slår igång BF3 så åker temperaturen upp till närmast 50 C (vilket är ofarligt, jag vet).
Jag undrar dock varför jag har så höga temps då jag inte har klockat (borde ha lägre temps med vattenkylning?).
Jag har läst runt på Sweclockers men det mesta handlar om OC och det rör inte mig.:(
Kan någon drivrutin från Asus leka med Vcore eller dylikt? Några tankar?:p Har inte rört något själv förutom att jag har satt datorn i "energy saving" som default när den startar.
Köpte vattenkylning för att ha så svalt och tyst som möjligt:(
Setup:

Tackar!

Jag hade monterat om kylaren om jag var du. Kolla min signatur, Jag ligger 25-30 i idle och 45-52 i full load.

| Intel Core i7 2700K @ 4.6GHZ 1.34V | Corsair H80 Scythe Typhoon 1850rpm P&P |
| Asus Maximus IV Gene-Z |
| Asus Matrix GTX 580 Platinum | OCZ Vertex 2 SSD |
| DDR3 Corsair Vengeance 8gb | PSU 1000w 80+ |
| Antec Six Hundred | Asus VG278H 120hz 3D monitor |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av MackieMack:

Jag hade monterat om kylaren om jag var du. Kolla min signatur, Jag ligger 25-30 i idle och 45-52 i full load.

Glömde nämna att jag skulle montera om kylaren:p Ska beställa kylpasta nu någon dag! Förväntade mig runt 20-30 grader som mest i idle/oklockat:p