Permalänk
Medlem

Hög CPU temp vid belastning

Hej,

Jag har köpt en nya dator och är inte riktigt hemma med vad som är OK för en i7a i temperaturer.

CPU: Intel i7 2700k 3.5GHz med Noctua NH-U9B som processorkylning. Min Idle temp är mellan 35-40C och när jag kör igång BF3 för att belasta datorn lite så når den en maximum på 81C. Är det något jag monterat fel? Jag tycker tempen borde vara lägre med nya Noctuan som jag införskaffat :S.

Hur mycket tål i7an innan den tar skada?

Tacksam för alla svar och hjälp i tråden!!

Permalänk
Medlem

Låter som en felmontering.

Permalänk
Medlem

vad kan tänkas vara felet då? nån idé?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du kanske inte monterat den så att den ligger helt emot CPU:n, eller så är det kylpastan, kanske är för mycket. Eller så har du helt enkelt dåligt luftflöde i ditt chassi.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

kylpastan bör det inte vara, tog knappt 5mm av den. Kan vara dåligt luftflöde däremot, rummet datorn står i är dessutom ganska litet. Bör man ha nån fläkt som skickar ut den varma luften från chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av welander:

kylpastan bör det inte vara, tog knappt 5mm av den. Kan vara dåligt luftflöde däremot, rummet datorn står i är dessutom ganska litet. Bör man ha nån fläkt som skickar ut den varma luften från chassit?

Det bör du absolut ha... Va har du för chassi osv. ?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

jag har ett gammalt midtower chassi, säkert 5 år gammalt om inte mer ;p. Den har inga fläktar bak what so ever, som det ser ut nu så kör jag med endast noctuan som cpufläkt.

Permalänk
Medlem

Det finns hål där bak som är gjort för att montera fläktar men det finns inga där idag iaf, och det medföljde inte några när jag köpte chassit

Permalänk
Medlem

Ingen som hade nått att rekommendera? Skulle uppskattas

Permalänk
Skrivet av welander:

Hej,

Jag har köpt en nya dator och är inte riktigt hemma med vad som är OK för en i7a i temperaturer.

CPU: Intel i7 2700k 3.5GHz med Noctua NH-U9B som processorkylning. Min Idle temp är mellan 35-40C och när jag kör igång BF3 för att belasta datorn lite så når den en maximum på 81C. Är det något jag monterat fel? Jag tycker tempen borde vara lägre med nya Noctuan som jag införskaffat :S.

Hur mycket tål i7an innan den tar skada?

Tacksam för alla svar och hjälp i tråden!!

Jag hade testat och monterat om kylaren. Jag ligger på ca 38-43 grader med min när jag lirar BF3. Mäter med HW-Monitor och core temp. Vid idle ligger jag några grader över rumstemp. Dock går det ju inte att jämföra då jag använder en H80.

Visa signatur

| Intel Core i7 2700K @ 4.6GHZ 1.34V | Corsair H80 Scythe Typhoon 1850rpm P&P |
| Asus Maximus IV Gene-Z |
| Asus GeForce GTX 1070 8gb | Samsung EVO SSD |
| DDR3 Corsair 16gb | PSU 1000w 80+ |
| Antec Six Hundred | Asus VG278H 120hz 3D monitor |

Permalänk
Medlem
Skrivet av welander:

Ingen som hade nått att rekommendera? Skulle uppskattas

Hur stora o var har du chassi fläktsplatser?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

jag har två platser baktill på chassit, antar att de är nån typ av standardmått på de hålen. försökte hitta nån bra bild men utan resultat :/. Provade att ta bort chassisidan nu för att se om temperaturen gick ner något och det gjorde den, så har säkerligen med luftflödet att göra som du sa encor3. Nån som har några fläktar att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av welander:

jag har två platser baktill på chassit, antar att de är nån typ av standardmått på de hålen. försökte hitta nån bra bild men utan resultat :/. Provade att ta bort chassisidan nu för att se om temperaturen gick ner något och det gjorde den, så har säkerligen med luftflödet att göra som du sa encor3. Nån som har några fläktar att rekommendera?

Hade ju vart bra om du visste vad d hette men vi ska nog kunna lista ut d ändå.... 120mm är "standarden" nu men d kollar du ju lätt med en tumstock lr liknande... Chassifläktar t skillnad från "radiotorfläktar" behöver inte ha ett högt statiskt tryck (mäts oftast i mmH20) utan man letar efter den bästa balansen mellan luftflöde (oftast mätt i CFM) /decibel samt om du ska ha dom horisontellt lr vertikalt monterade, då finns olika lager som är sämre lr bättre lämpade.
Noctua är mest kända för mycket flöde t lite decibel så om du inte behöver flytta enorma mängder luft så skulle dom nog passa dig bra...
kolla https://www.inet.se/kategori/419/120mm utbud t.ex. Annars om man vill ha möjligheten att flytta mkt luft vid belastning men vid "slösurf" bara ha rörelse i luften så kan du ju skaffa snabbare, mer högljudda fläktar o koppla t en fläktkontroll typ https://www.inet.se/produkt/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flakt...

Fler frågor? Bara skriv

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Toppen encor3, jag ska se om jag kan hitta nån schysst från inet :). Tack för att du tog dig tiden att svara på allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av welander:

Toppen encor3, jag ska se om jag kan hitta nån schysst från inet :). Tack för att du tog dig tiden att svara på allt!

Hej, jag har exakt samma problem. Tänkte bara höra ifall du löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S4nd3r:

Hej, jag har exakt samma problem. Tänkte bara höra ifall du löst det?

Va har du för chassi o komponenter? Hur kyler du Chassit/Processorn?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Va har du för chassi o komponenter? Hur kyler du Chassit/Processorn?

Det verkar ha fixat sig nu, ca 36-39 vid idle och 69 som max vid bf3, antar att det inte är helt optimat(80-90 innan) men funkar. Ska köpa in två till fläktar så kanske det löser sig.

Permalänk
Medlem

Inblås ska vara lika med Utblås för optimal chassitemp. 69 grader är stabilt. Allt under 70 är bra, men du kanske kan tänkas köpa en aftermarketkylare så småning om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Inblås ska vara lika med Utblås för optimal chassitemp. 69 grader är stabilt. Allt under 70 är bra, men du kanske kan tänkas köpa en aftermarketkylare så småning om?

Har en coolermaster tx3, så antog att den var tillräcklig :]. Men jag har som sagt bara en fläkt fram och en bak i chassit så.